kunnen al gegevens worden doorgegeven aan de ;erste IVS-sluis die men op zijn route zal passeren. Schepen die dat doen komen op de voc raanmeldingslijst. Deze lijst vermeldt de schepen die voor een bepaalde IVS-sluis bestemd zijn, maar nog niet in de onmiddellijke natijheid van die sluis zijn gearriveerd. De schepen komen op de vooraanmeldingslijst tert cht hetzij via het scheepsdetail, of automatisch bij het uitvaren van een voorgaan de <VS-sluis. Er bestaan voor zeevaart en binnenvaart afzonderlijke lijsten. De schepen op i Ie lijst zijn naar vaarrichting gesplitst. De tanbodIijst geeft een overzicht van die sch open, die zich bij het naderen van een IVS sluis hebben gemeld en door de centralist zijn ingevoerd. Een schip komt op deze lijst terecht, hetzij rechtstreeks via het scheepsde tail, of door te worden overgebracht van de voo aanmeldingslijst naar de aanbodlijst, ook wee r door middel van functietoetsen. Dot r een selectie-opdracht kan de aanbodlijst per vaarrichting dan wel volledig worden opgevraagd. Op de sluis kan met behulp van dez i lijst aan het schip een toerbeurtnummer worden toegekend. Met uitzondering van de naa n van het schip en van de eigenaar worden alle gegevens op het scherm in de vorn van codes gepresenteerd. De chutlijst is een verkorte weergave van de aan rodlijst. Schepen die al in een kolk inge deeld zijn, staan echter niet meer op deze lijst. Op het scherm staan dus alle nog in te delen schepen die bij de sluis liggen of op weg zijn naar de sluis. In d lijst worden alleen die gegevens gepre- semaerd, die van belang zijn voor het sluisbe- drijf Door middel van functietoetsen kan de schi tlijst per vaarrichting dan wel volledig worden opgevraagd. De chutlijst geeft een overzicht van een groep schepen die gezamenlijk in één kolk zulle n worden op- of afgeschut. Op de lijst worden, naast de relevante gegevens van de ingedeelde schepen, de invaartijd, de uitvaar- tijd, an het kolkcodenummer vermeld. In d i schutbrief, figuur 3, die een momentop- nam 3 geeft tijdens het indelen van een schi tkolk van de Kreekraksluizen om 10.48 uur, s de invaartijd 10.42 uur; de uitvaartijd wore t ingetikt zodra de schepen de kolk uitVc ren. Het olk-codenummer is als volgt samenge- stelc Het eerste cijfer geeft aan de sluis waa mee wordt geschut: 1 is de oostsluis, 2 de rt iddensluis en 3 de westsluis. Het tweede cijfe geeft aan met welke kolk wordt geschut: I is ;e gehele sluiskolk, 2 is de grote deelkolk en 3 is de kleine deelkolk. Volgen we nu op de schutbrief, die de zuidgaande vaart op de Kreekraksluizen aangeeft, het eerst geschutte schip, dan zien we in volgorde het toerbeurtnummer (151), de scheepsnaam (Thijsstad), de scheepslengte 100 m), de breedte (11,40 m), de nationaliteit (België) in code 002, en het scheepstype (motorvrachtschip) in code 01. Op deze schutbrief is door middel van een grafische voorstelling de kolkindeling zichtbaar gemaakt. De grafische voorstelling ontstaat door op het beeldscherm eerst een in te delen schip aan te wijzen, en daarna de geplande plaats in de geschematiseerde tekening van de sluiskolk. Vervolgens tekent de computer op schaal het aangewezen schip op basis van grootste lengte en breedte - geschematiseerd tot een rechthoek - op de aangewezen plaats in de kolk. Ook is af te lezen hoeveel ruimte er na de indeling van de kolk nog over is, naast, vóór of achter het ingedeelde schip. Wanneer bij het indelen op het schema de nuttige kolkmaten worden overschreden, waarschuwt de computer: de naam van het laatst ingedeelde schip op het scherm begint te knipperen. De computer is echter alleen een administratief hulpmiddel bij het indelen van de kolk; het personeel blijft verantwoorde lijk, ook voor het in de praktijk innemen van de geplande ligplaatsen. Het sluispersoneel kan de computerwaarschuwing negeren als het gebruik wil maken van de ruimte binnen de rechthoeken, die voor de computer niet zichtbaar zijn. Oplettendheid van het bedienend personeel blijft dus geboden. Bij het uitvaren van de sluis worden de gegevens van het schip met de uitvaartijd doorgegeven aan de volgende IVS-sluis op de route die wordt gevaren. De uitvarende schepen worden op de vooraanmeldingslijst van die volgende IVS-sluis gezet. Deze gang van zaken beperkt het marifoonverkeer aanzienlijk. Omdat de gegevens bij de volgende IVS-sluis al zeer vroeg bekend zijn, kan voor deze sluis een goede planning worden gemaakt en eventueel zelfs een voorlopige kolkindeling worden vastgesteld. Met name voor de Kreekrak- en de Krammersluizen, die een zout/zoet-scheidingssysteem hebben en met een minimum aan waterverlies moeten werken, kan op deze manier een doelmatiger schutprogramma worden opgesteld. Dit levert ook een positieve bijdrage aan de vlotte verkeersafwikkeling door de sluis. De gevaarlijke-stoffenlijst is een selectie uit de vooraanmeldingslijst en de aanbodlijst; die schepen worden erop vermeld die met gevaarlijke stoffen zijn geladen, en ook 429

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1986 | | pagina 43