kunnen al gegevens worden doorgegeven aan
de ;erste IVS-sluis die men op zijn route zal
passeren. Schepen die dat doen komen op de
voc raanmeldingslijst. Deze lijst vermeldt de
schepen die voor een bepaalde IVS-sluis
bestemd zijn, maar nog niet in de onmiddellijke
natijheid van die sluis zijn gearriveerd.
De schepen komen op de vooraanmeldingslijst
tert cht hetzij via het scheepsdetail, of
automatisch bij het uitvaren van een voorgaan
de <VS-sluis. Er bestaan voor zeevaart en
binnenvaart afzonderlijke lijsten. De schepen
op i Ie lijst zijn naar vaarrichting gesplitst.
De tanbodIijst geeft een overzicht van die
sch open, die zich bij het naderen van een
IVS sluis hebben gemeld en door de centralist
zijn ingevoerd. Een schip komt op deze lijst
terecht, hetzij rechtstreeks via het scheepsde
tail, of door te worden overgebracht van de
voo aanmeldingslijst naar de aanbodlijst, ook
wee r door middel van functietoetsen.
Dot r een selectie-opdracht kan de aanbodlijst
per vaarrichting dan wel volledig worden
opgevraagd. Op de sluis kan met behulp van
dez i lijst aan het schip een toerbeurtnummer
worden toegekend. Met uitzondering van de
naa n van het schip en van de eigenaar
worden alle gegevens op het scherm in de
vorn van codes gepresenteerd.
De chutlijst is een verkorte weergave van de
aan rodlijst. Schepen die al in een kolk
inge deeld zijn, staan echter niet meer op deze
lijst. Op het scherm staan dus alle nog in te
delen schepen die bij de sluis liggen of op
weg zijn naar de sluis.
In d lijst worden alleen die gegevens gepre-
semaerd, die van belang zijn voor het sluisbe-
drijf Door middel van functietoetsen kan de
schi tlijst per vaarrichting dan wel volledig
worden opgevraagd.
De chutlijst geeft een overzicht van een
groep schepen die gezamenlijk in één kolk
zulle n worden op- of afgeschut. Op de lijst
worden, naast de relevante gegevens van de
ingedeelde schepen, de invaartijd, de uitvaar-
tijd, an het kolkcodenummer vermeld.
In d i schutbrief, figuur 3, die een momentop-
nam 3 geeft tijdens het indelen van een
schi tkolk van de Kreekraksluizen om 10.48
uur, s de invaartijd 10.42 uur; de uitvaartijd
wore t ingetikt zodra de schepen de kolk
uitVc ren.
Het olk-codenummer is als volgt samenge-
stelc Het eerste cijfer geeft aan de sluis
waa mee wordt geschut: 1 is de oostsluis, 2
de rt iddensluis en 3 de westsluis. Het tweede
cijfe geeft aan met welke kolk wordt geschut:
I is ;e gehele sluiskolk, 2 is de grote deelkolk
en 3 is de kleine deelkolk.
Volgen we nu op de schutbrief, die de
zuidgaande vaart op de Kreekraksluizen
aangeeft, het eerst geschutte schip, dan zien
we in volgorde het toerbeurtnummer (151),
de scheepsnaam (Thijsstad), de scheepslengte
100 m), de breedte (11,40 m), de nationaliteit
(België) in code 002, en het scheepstype
(motorvrachtschip) in code 01.
Op deze schutbrief is door middel van een
grafische voorstelling de kolkindeling zichtbaar
gemaakt. De grafische voorstelling ontstaat
door op het beeldscherm eerst een in te delen
schip aan te wijzen, en daarna de geplande
plaats in de geschematiseerde tekening van
de sluiskolk. Vervolgens tekent de computer
op schaal het aangewezen schip op basis van
grootste lengte en breedte - geschematiseerd
tot een rechthoek - op de aangewezen plaats
in de kolk. Ook is af te lezen hoeveel ruimte er
na de indeling van de kolk nog over is, naast,
vóór of achter het ingedeelde schip.
Wanneer bij het indelen op het schema de
nuttige kolkmaten worden overschreden,
waarschuwt de computer: de naam van het
laatst ingedeelde schip op het scherm begint
te knipperen. De computer is echter alleen
een administratief hulpmiddel bij het indelen
van de kolk; het personeel blijft verantwoorde
lijk, ook voor het in de praktijk innemen van de
geplande ligplaatsen. Het sluispersoneel kan
de computerwaarschuwing negeren als het
gebruik wil maken van de ruimte binnen de
rechthoeken, die voor de computer niet
zichtbaar zijn. Oplettendheid van het bedienend
personeel blijft dus geboden.
Bij het uitvaren van de sluis worden de
gegevens van het schip met de uitvaartijd
doorgegeven aan de volgende IVS-sluis op de
route die wordt gevaren. De uitvarende
schepen worden op de vooraanmeldingslijst
van die volgende IVS-sluis gezet. Deze gang
van zaken beperkt het marifoonverkeer
aanzienlijk.
Omdat de gegevens bij de volgende IVS-sluis
al zeer vroeg bekend zijn, kan voor deze sluis
een goede planning worden gemaakt en
eventueel zelfs een voorlopige kolkindeling
worden vastgesteld. Met name voor de
Kreekrak- en de Krammersluizen, die een
zout/zoet-scheidingssysteem hebben en met
een minimum aan waterverlies moeten
werken, kan op deze manier een doelmatiger
schutprogramma worden opgesteld. Dit levert
ook een positieve bijdrage aan de vlotte
verkeersafwikkeling door de sluis.
De gevaarlijke-stoffenlijst is een selectie uit de
vooraanmeldingslijst en de aanbodlijst; die
schepen worden erop vermeld die met
gevaarlijke stoffen zijn geladen, en ook
429