messtal uniek voor een bepaalde stof, in tegenstelling tot andere coderingssystemen wa irbij groepen van stoffen worden samenge nomen. De VN-code heeft bovendien als voc rdeel dat hij internationaal bekend is bij zeevaart, wegvervoer en vervoer per trein en vliegtuig. De binnenscheepvaart in West-Euro pa ïeeft de VN-codering nog niet ingevoerd. In f et IVS is een rekenprogramma opgenomen dat op basis van verschillende regelingen voer zee- en binnenvaart en de soort en de hoeveelheid gevaarlijke lading aan boord van het schip, de verplichte seinvoering uitrekent. In t et systeem is tevens het volledige pakket gevarenkaarten opgenomen. Op deze gevaren- kaa ten, die identiek zijn aan de kaart die de ver ader aan de schipper meegeeft, staan de eig nschappen van de stof, de eraan verbonden gev aren, en instructies hoe te handelen als er iets mis gaat. Verscheidene overheidsinstanties hebben taken ten aanzien van het bestrijden van ongevallen of de gevolgen ervan, zoals bra id of verontreiniging van het oppervlakte wat ar. Deze instanties zijn bijzonder gediend bij t en snelle en juiste verstrekking van geg avens, met name over het vervoer van gev larlijke lading. Ingaval van een calamiteit kan het betrokken sch p met behulp van de gevaarlijke-stoffenlijst worfen gelokaliseerd en geïdentificeerd. Is de naa n van het schip bekend, dan kunnen alle geg avens van dit schip via het scheepsdetail op I et scherm zichtbaar worden gemaakt. Wlei weet dan snel en precies met welke stof mei te maken heeft, en kan snel beslissen hoe de t estrijding moet worden aangepakt. Van de per dag passerende schepen wordt een daglijst samengesteld, waarop alle geg vens van de schepen zijn vermeld. Ook well e schepen bij elkaar in een sluiskolk heb ren gelegen is hierop terug te vinden, ome at ze vlak bij elkaar in de lijst staan en tevens hetzelfde kolknummer en dezelfde uitv artijd hebben. De daglijsten vormen op hun beurt de basis voor statistische bewerkin gen Per sluizencomplex kunnen zowel mac id- als jaaroverzichten worden samenge steld. Tec nische configuratie en kosten Het ïart van het systeem bestaat uit 2 corr outers van Hewlett Packard, type HP 300 )/58, die op de Kreekraksluizen staan opg steld. Elk systeem beschikt over een inte n geheugen van 4 megabit, een extern geh ugen op magneetschijven - twee een eden van respectievelijk 1 20 en 132 mei abit - en een magneetbandeenheid. De hiervoor genoemde sluizencomplexen zijn door middel van datacommunicatie-apparatuur en enkel of dubbel uitgevoerde telefoonhuur- lijnen op beide computers aangesloten. Wanneer een huurlijn niet beschikbaar zou zijn, kan alsnog een gewone kieslijnverbinding tot stand worden gebracht. De twee computers kunnen elkaar volledig vervangen. Dat wil zeggen dat de gegevensbe standen in de beide computers gelijk gehouden worden. Als één van beide uitvalt, kunnen de eindstations overgeschakeld worden op de andere machine. Bij een storing in de datacommunicatie kan in geval van een dubbele huurlijn, zoals tussen de Kreekrak-, de Krammer- en de IJmuiden- sluizen, op de werkende huurlijn worden overgeschakeld. Nieuw is een driehoeksnet, waarbij door de datacommunicatie-apparatuur op de werkende verbinding automatisch alle gegevens worden overgenomen, en in geval van een storing een andere verbinding tot stand wordt gebracht. De programmatuur van de eindstations is geënt op het gebruik van de acht beschikbare functietoetsen. Omdat dikwijls in schemerach tige omstandigheden moet worden gewerkt, zijn de nieuwste eindstations voorzien van een amberkleurig beeldscherm en een regelbare lichtsterkte van de beeldbuis. De overige terminals hebben een zwart/wit-beeldscherm. Op elke sluis staat een printer waarop schutbrieven en dagoverzichten worden afgedrukt. De totale investeringskosten aan apparatuur en programmatuur voor het IVS in het Deltagebied zullen, inclusief vijf jaar exploitatie, f5 miljoen bedragen, exclusief BTW. Het systeembeheer berust bij de sluismeester van de Kreekraksluizen. Met de invoering van het Informatie Verwer kend Systeem voor de scheepvaart in het zuidelijk Deltagebied zijn in velerlei opzicht verbeteringen bereikt. Voor het schutbedrijf zijn vooral de beperking in het marifoonverkeer van belang, en de volledige en betrouwbare beschikbaarheid van scheepvaartgegevens. Het sluisgebruik wordt doelmatiger doordat het scheepsaanbod vroegtijdig bekend is. De communicatie tussen de sluizen onderling is verbeterd, en er is eenheid gekomen in de manier van verza melen en vastleggen van scheepvaartgege vens. Voor de schipper is het comfortabel dat hem slechts één keer volledig de scheepsge- gevens per reis worden gevraagd. En het sluispersoneel hoeft niet meer om schutbriefjes te vragen. 431

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1986 | | pagina 45