De oplegconstructie van de
dorpelbalken
De dorpelbalk vormt een belangrijk element
in de stormvloedkering in de Oosterschelde.
Enerzijds heeft de balk, opgelegd in de
pijlers, een kerende functie, anderzijds
vormt hij met zijn steenaanstortingen de
overgangsconstructie naar de drempel. Dit
artikel gaat in op het ontwerp en de uitvoering
van de gecompliceerde oplegconstructie.
De 62 dorpelbalken zijn gebouwd in een
bouwdok op N A P. -15 m. Allereerst is het
rompgedeelte gebouwd, en na het inmeten
van de geplaatste pijlers pas de koppen. De
lengtevariatie, die volgt uit de plaatsingsafwij
kingen van de pijlers, is verwerkt in de
stortvoeg. De koppen van de balk zijn in
hoogte en breedte aangepast aan de werkelijke
hoogte en breedte van de sponning van de
geplaatste pijlers. Zo kon de dorpelbalk
precies op zijn plaats komen ten opzichte van
de aansluitende schuif.
De complete balk is een element van 39 m
lang, 8 m hoog en 5 tot 8,6 m breed. Het
droge gewicht bedraagt ongeveer 2600 ton.
Toen de bouw van de 62 dorpelbalken was
voltooid, is het bouwdok geïnundeerd. Na
doorbaggering van de dijken lag de weg naar
het sluitgat open. De balken werden overge
Op 4 oktober 1 986 heeft H M Koningin Beatrix de
Oosterscheldekering officieel in gebruik gesteld.
Hoewel hiermee geen einde kwam aan de Deltawer
ken, werd er wel tastbaar het hoogtepunt van
bereikt. De in de Deltawet voorziene veiligheid
tegen stormvloeden was gerealiseerd. Op de bladzij
hiertegenover, en verder op p. 400, 408, 418, 424,
441 en 443 indrukken van de feestelijke gebeurte
nissen.
391