De oplegconstructie van de dorpelbalken De dorpelbalk vormt een belangrijk element in de stormvloedkering in de Oosterschelde. Enerzijds heeft de balk, opgelegd in de pijlers, een kerende functie, anderzijds vormt hij met zijn steenaanstortingen de overgangsconstructie naar de drempel. Dit artikel gaat in op het ontwerp en de uitvoering van de gecompliceerde oplegconstructie. De 62 dorpelbalken zijn gebouwd in een bouwdok op N A P. -15 m. Allereerst is het rompgedeelte gebouwd, en na het inmeten van de geplaatste pijlers pas de koppen. De lengtevariatie, die volgt uit de plaatsingsafwij kingen van de pijlers, is verwerkt in de stortvoeg. De koppen van de balk zijn in hoogte en breedte aangepast aan de werkelijke hoogte en breedte van de sponning van de geplaatste pijlers. Zo kon de dorpelbalk precies op zijn plaats komen ten opzichte van de aansluitende schuif. De complete balk is een element van 39 m lang, 8 m hoog en 5 tot 8,6 m breed. Het droge gewicht bedraagt ongeveer 2600 ton. Toen de bouw van de 62 dorpelbalken was voltooid, is het bouwdok geïnundeerd. Na doorbaggering van de dijken lag de weg naar het sluitgat open. De balken werden overge Op 4 oktober 1 986 heeft H M Koningin Beatrix de Oosterscheldekering officieel in gebruik gesteld. Hoewel hiermee geen einde kwam aan de Deltawer ken, werd er wel tastbaar het hoogtepunt van bereikt. De in de Deltawet voorziene veiligheid tegen stormvloeden was gerealiseerd. Op de bladzij hiertegenover, en verder op p. 400, 408, 418, 424, 441 en 443 indrukken van de feestelijke gebeurte nissen. 391

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1986 | | pagina 5