br cht met de 'Taklift 4', een speciaal voor het Oc sterscheldeproject gebouwde bok, die ook be ast was met het plaatsen van verkeersko kei s, schuiven en bovenbalken. De bok heeft een hijscapaciteit van 1600 ton in et A-frame aan de voorzijde, en is daarmee de zwaarste zelfvarende bok op het westelijk ha rond Ten behoeve van het transport van de dorpelbalken is de Taklift 4' aan de acl terzijde uitgerust met zogenaamde hij; hoorns, waardoor aan de achterzijde een hij;capaciteit ontstaat van 2400 ton. De bok plaatste de balken eerst op een tijd ïlijke parkeerplaats in het bouwdok, deels boven water, om op comfortabele wijze enige afb luwwerkzaamheden te kunnen uitvoeren. Da. rna werden de dorpelbalken hangend in het water getransporteerd naar de kering, met de >ovenzijde maximaal 2 m boven water. Het one erste compartiment was dan gevuld met wat ar, en het bovencompartiment leeg In ean volgend nummer zal uitvoerig op het trar sport en de plaatsing ingegaan worden. Nu leperken we ons tot een bespreking van de oplegconstructie. In fi :juur 3 is het statisch systeem van de ople ggingen weergegeven In het horizontale vlak zijn er vier opleggingen, dat wil zeggen dat iet systeem eenvoudig statisch onbepaald is. Er is onderscheid gemaakt tussen de tijd; lijke oplegconstructie waarop de balk in eerste instantie geplaatst wordt, en de in een late e fase te activeren definitieve oplegcon- stru tie. Deze splitsing is aangebracht, omdat de e sen die aan de opleggingen worden gesteld tijdens het plaatsen van de balk moe -lijk verenigbaar bleken te zijn met de eise i onder de uiteindelijke omstandigheden. Alle eerst een overzicht van de functies van de tijdelijke oplegconstructie. De massa van de balk met zijn watervulling en het aanhan gende water komt met een bepaalde snelheid neer op de tijdelijke opleggingen, die in staat moeten zijn de hieruit voortvloeiende energie te absorberen. Tijdens het plaatsen van de dorpelbalk in de sponning aan de pijler moet er voldoende speelruimte zijn. Bij de entree van de balk in de sponning bedraagt de speling 45 cm, en tijdens het verdere afdaaltraject iets tussen 5 en 15 cm, als gevolg van maatafwijkingen. De dorpelbalk staat na het plaatsen met een rammelpassing in de sponning; hij moet daarna nog zowel in langs- als in dwarsrichting gefixeerd worden Fixatie in langsrichting vindt plaats met behulp van houten blokken op de koppen van de balken. In dwarsrichting wordt de balk gefixeerd met behulp van een schroefspindel, die geactiveerd kan worden door middel van een trekkabel die reikt tot boven water. Nadat de balk op de vier tijdelijke opleggingen is geplaatst, moeten de eraan bevestigde definitieve oplegconstructies nog in functie gebracht worden. In principe bestaat zo'n definitieve oplegconstructie uit een rubber oplegblok in combinatie met een plat stalen kraalvijzel (figuur 4). Het rubber oplegblok bestaat uit een stapel stroken van afwisselend rubber en staal, en is bij uitstek geschikt om op de balk werkende krachten van hydraulische en grondmechani- sche aard op te nemen; hetzelfde geldt voor de vervormingen die aan de balk worden opgelegd door de relatieve pijlerdeformaties. Het platte stalen vijzel met zijn asymmetrische kraal is speciaal ontwikkeld voor het Ooster- scheldeproject. Het bezit een aan- en een 393

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1986 | | pagina 7