br cht met de 'Taklift 4', een speciaal voor het
Oc sterscheldeproject gebouwde bok, die ook
be ast was met het plaatsen van verkeersko
kei s, schuiven en bovenbalken.
De bok heeft een hijscapaciteit van 1600 ton
in et A-frame aan de voorzijde, en is daarmee
de zwaarste zelfvarende bok op het westelijk
ha rond Ten behoeve van het transport van
de dorpelbalken is de Taklift 4' aan de
acl terzijde uitgerust met zogenaamde
hij; hoorns, waardoor aan de achterzijde een
hij;capaciteit ontstaat van 2400 ton.
De bok plaatste de balken eerst op een
tijd ïlijke parkeerplaats in het bouwdok, deels
boven water, om op comfortabele wijze enige
afb luwwerkzaamheden te kunnen uitvoeren.
Da. rna werden de dorpelbalken hangend in
het water getransporteerd naar de kering, met
de >ovenzijde maximaal 2 m boven water. Het
one erste compartiment was dan gevuld met
wat ar, en het bovencompartiment leeg
In ean volgend nummer zal uitvoerig op het
trar sport en de plaatsing ingegaan worden.
Nu leperken we ons tot een bespreking van
de oplegconstructie.
In fi :juur 3 is het statisch systeem van de
ople ggingen weergegeven In het horizontale
vlak zijn er vier opleggingen, dat wil zeggen
dat iet systeem eenvoudig statisch onbepaald
is. Er is onderscheid gemaakt tussen de
tijd; lijke oplegconstructie waarop de balk in
eerste instantie geplaatst wordt, en de in een
late e fase te activeren definitieve oplegcon-
stru tie. Deze splitsing is aangebracht, omdat
de e sen die aan de opleggingen worden
gesteld tijdens het plaatsen van de balk
moe -lijk verenigbaar bleken te zijn met de
eise i onder de uiteindelijke omstandigheden.
Alle eerst een overzicht van de functies van
de tijdelijke oplegconstructie. De massa van
de balk met zijn watervulling en het aanhan
gende water komt met een bepaalde snelheid
neer op de tijdelijke opleggingen, die in staat
moeten zijn de hieruit voortvloeiende energie
te absorberen.
Tijdens het plaatsen van de dorpelbalk in de
sponning aan de pijler moet er voldoende
speelruimte zijn. Bij de entree van de balk in
de sponning bedraagt de speling 45 cm, en
tijdens het verdere afdaaltraject iets tussen 5
en 15 cm, als gevolg van maatafwijkingen.
De dorpelbalk staat na het plaatsen met een
rammelpassing in de sponning; hij moet
daarna nog zowel in langs- als in dwarsrichting
gefixeerd worden Fixatie in langsrichting
vindt plaats met behulp van houten blokken
op de koppen van de balken. In dwarsrichting
wordt de balk gefixeerd met behulp van een
schroefspindel, die geactiveerd kan worden
door middel van een trekkabel die reikt tot
boven water.
Nadat de balk op de vier tijdelijke opleggingen
is geplaatst, moeten de eraan bevestigde
definitieve oplegconstructies nog in functie
gebracht worden. In principe bestaat zo'n
definitieve oplegconstructie uit een rubber
oplegblok in combinatie met een plat stalen
kraalvijzel (figuur 4).
Het rubber oplegblok bestaat uit een stapel
stroken van afwisselend rubber en staal, en is
bij uitstek geschikt om op de balk werkende
krachten van hydraulische en grondmechani-
sche aard op te nemen; hetzelfde geldt voor
de vervormingen die aan de balk worden
opgelegd door de relatieve pijlerdeformaties.
Het platte stalen vijzel met zijn asymmetrische
kraal is speciaal ontwikkeld voor het Ooster-
scheldeproject. Het bezit een aan- en een
393