SPELING 0.50 BOVENKANT BETONFUNOERING -7.05
Fig. 6. De dorpelbalk wordt
afgevierd op zijn fundering
dorpelbalken vorderde en de stroomsnelheden
toenamen, werd een wachtplaats ingenomen
op 140 meter. Op deze locatie was er wat
minder stroombelasting; bovendien was deze
locatie gunstiger voor het personenvervoer
met vletten. Een nadeel was, dat de combinatie
bij zeer hoge stroomsnelheden tijdens het
verhalen een te hoge voortgangssnelheid
kreeg. Aan het einde van de acties is men
daarom maar weer gaan liggen op 50 meter.
Het verhaaltraject werd afgelegd langs een
10-dradig ankerverhaalsysteem, waarvan 2
draden werden bediend vanaf de 'Taklift 4'.
De overige lieren werden bediend vanaf de
'Macoma', totdat de zijvlerken van de bok
tegen de pijler rustten. Daarna werd de
cilinderbesturing overgenomen door de 'Taklift
4'. Zodra de langscilinders van het hijsframe
binnen de pijlers aan weerszijden kwamen,
werden ze zo uitgestuurd dat ze juist niet
tegen het beton van de pijlers leunden.
Aanvankelijk was het de bedoeling dat de
dorpelbalk door tussenkomst van twee
cilinders tussen de pijlers zou worden geklemd.
Al tijdens de proefperiode bleek deze werkwijze
niet bevredigend: er ontstonden diepe
groeven in de pijlerwanden, en een onregel
matige voortbeweging.
Een oplossing werd gevonden in de zogenaam
de rammelpassing: de afstand tussen de
koppen van de cilinders werd 5 cm kleiner
gehouden dan de dagmaat tussen de pijlers.
Tijdens het invaren leunden de cilinders
afwisselend aan tegen de pijlers. Deze
methode heeft tijdens de gehele periode
bevredigend gewerkt.
Tijdens het binnenvaren tussen de pijlers
diende het frame verschillende betonnen
uitstulpingen aan de pijler te vermijden.
454
Daartoe werd met de op het frame bevestigde
langscilinders gemanipuleerd, om toch
nagenoeg contact te houden met de pijler en
ongewenste dwarsbewegingen tegen te gaan.
Hadden de cilinders van het frame de schuif-
sponning eenmaal omarmd, en was de situatie
visueel gecontroleerd, dan kon worden
begonnen met het afvieren van de dorpelbalk
(figgur 6).
Wanneer de bovenbalklijsten waren gepas
seerd, werden de cilinders opnieuw ingesteld
en vond een laatste visuele inspectie plaats
van het gehele frame. Bij verder doorvieren
zonder correctie van de hoek van de balk, die
veroorzaakt werd door de afnemende eb-
stroom, begon de balk vol te lopen. Hierbij
moest voortdurend gelet worden op de
hijsdraadkrachten.
Tijdens het vollopen ontstonden flinke