/lateriaalproblemen bij de
chuiven van de
tormvloedkering
I
I Bericht 100 (mei 1982) is een beschrijving
c ogenomen van het ontwerp van de schuiven
ii de stormvloedkering. In dit artikel zal
n oder worden ingegaan op een materiaalpro-
b eem dat zich heeft voorgedaan bij de
f bricage van het hoofddraagsysteem.
H ot hoofddraagsysteem van een schuif
b staat, afhankelijk van de hoogte van de
si huif, uit twee of drie horizontale vakwerklig-
g rs, die zijn opgebouwd uit buisvormige
p ofielen. Deze liggers zijn met elkaar verbon-
d n door een verticaal vakwerk van koppelsta-
v n die eveneens bestaan uit buisvormige
p ofielen. Afhankelijk van de verhouding
ti ;sen buisdiameter en wanddikte zijn de
bi izen warm of koud uit plaat tot buizen
gi walst. Voor de kleine buisdiameters is
n. adloze buis gebruikt.
Ti dens de assemblage van het hoofddraagsys-
te ;m aan de eindkokers werd bij één van de
st tuiven tijdens het ultrasone onderzoek van
ei n lasverbinding een hoge demping gecon-
st teerd. Op grond daarvan werd dit materiaal
ve wijderd en aan een destructief onderzoek
oi derworpen.
U dit onderzoek bleek dat de rekgrens lager
w s dan in het bestek omschreven, en de
kt fslagwaarde beduidend lager dan die van
he uitgangsmateriaal; het materiaal vertoonde
vt der een grofkorrelige structuur.
N der onderzoek naar de scheurgevoeligheid
van het materiaal leverde lage CTOD-waarden
oi (tabel 1Het staal was dus slecht bestand
tegen instabiele scheuruitbreiding.
Uitgebreider destructief onderzoek aan de
buizen leidde tot het inzicht dat uitsluitend in
bepaalde warmgewalste buizen afwijkingen
voorkwamen; koudgewalste en naadloze
buizen gaven geen afwijkingen te zien.
Alle warmgewalste buizen, 30% van het totale
aantal, konden dus een grofkorrelige structuur
hebben, met mechanische eigenschappen die
afweken van de specificatie; tevens kon het
materiaal daarbij zeer slechte eigenschappen
hebben met betrekking tot de scheurgevoelig
heid.
Op het moment dat dit probleem zich voordeed
was een aantal schuiven reeds geplaatst; de
overige bevonden zich in verschillende stadia
van fabricage en assemblage.
Het staat vast dat de mechanische eigenschap
pen van de platen vóór het warmwalsen wél
aan de specificatie voldeden. Geconcludeerd
moet dan ook worden, dat de structuur van
het materiaal tijdens de warmtebehandeling
ten behoeve van het warmwalsen zodanig is
veranderd, dat de mechanische eigenschappen
in een aantal buizen daalden tot beneden de
eis van specificatie.
De oorzaak van het probleem moet worden
T oei 1Mechanische eigenschappen volgens ontwerp en meting.
m chanische eigenschappen Bestek-eis Gemeten
R kgrens 340 N/mm2 280 N/mm2
R k bij breuk 22% 22%
K rfslagwaarde bij-20C,C (gemiddelde van 3 proeven) 28 Joule 28 Joule
K< meigrootte - 6-10
S' heurgevoeligheid - 0,1-3 mm
457