De Oosterscheldewerken omvatten onder
rr eer een aantal compartimenteringsdammen.
E ;n daarvan is de 4300 m lange westelijke
IV arkiezaatskade, tussen de druk bevaren
S Dhelde-Rijnverbinding en het
IV arkiezaatsmeer, een afzonderlijk te beheren
n jtuurgebied, met een oppervlakte van 2200
hactare.
A s gevolg van geologische ontwikkelingen na
da jongste ijstijd is de opbouw van de bovenste
lagen in het tracé van deze kade tamelijk
g illig (figuur 1). Met name de klei-afzettingen
zi n slap.
Na doorbraak van de sluitkade in maart 1982
(E ericht 101, augustus 1982), moest een deel
Vt n de dam worden aangepast. Voor het
ontwerp van dat nieuwe gedeelte moest een
ke uze worden gemaakt tussen een ontwerp
met steunbermen en een ontwerp waarbij de
ontwerpbelasting in de uitvoeringsfase reeds
werd aangebracht als proefbelasting.
Om een goed ontwerp te maken zou voor de
eerste variant aanvullend grondonderzoek
moeten worden uitgevoerd. Gelet op de
tijdsdruk was hier geen ruimte voor. Bij
toepassing van de andere variant zouden
tijdens de uitvoering min of meer forse
afschuivingen ontstaan. Dit betekende onder
meer dat er geen goede voorspelling kon
worden gedaan van het zettingsgedrag van de
constructie, en dat het onmogelijk was de
overhoogte vooraf te bepalen. Immers door
het optreden van de instabiliteiten zou de
grondlagenopbouw veranderen, op basis
waarvan de zetting was geschat. Om dan toch
een betrouwbare voorspelling te doen zou
aanvullend onderzoek moeten worden
uitgevoerd nadat de kruin van het profiel was
500 1000 1500 2000 2500 3000 3500 4000
LENGTE IN m
I...1 ZAND
KLEI
GRENS HOLOCEEN- PLEISTOCEEN
WATERSTAND TIJDENS UITVOERING
ONTWERPBELASTING
TIJDELIJKE EXTRA BELASTING
ONTWERPPROFIEL
VEEN
KLEI
ZAND
1
Fi 1Geologisch profiel
Fi 2. Equivalente belasting
m t cirkelvormige glijvlakken
(b ven), en met rechte
gli vlakken
WATERSTAND TIJDENS UITVOERING
VEEN KLEI ZAND
477