De Oosterscheldewerken omvatten onder rr eer een aantal compartimenteringsdammen. E ;n daarvan is de 4300 m lange westelijke IV arkiezaatskade, tussen de druk bevaren S Dhelde-Rijnverbinding en het IV arkiezaatsmeer, een afzonderlijk te beheren n jtuurgebied, met een oppervlakte van 2200 hactare. A s gevolg van geologische ontwikkelingen na da jongste ijstijd is de opbouw van de bovenste lagen in het tracé van deze kade tamelijk g illig (figuur 1). Met name de klei-afzettingen zi n slap. Na doorbraak van de sluitkade in maart 1982 (E ericht 101, augustus 1982), moest een deel Vt n de dam worden aangepast. Voor het ontwerp van dat nieuwe gedeelte moest een ke uze worden gemaakt tussen een ontwerp met steunbermen en een ontwerp waarbij de ontwerpbelasting in de uitvoeringsfase reeds werd aangebracht als proefbelasting. Om een goed ontwerp te maken zou voor de eerste variant aanvullend grondonderzoek moeten worden uitgevoerd. Gelet op de tijdsdruk was hier geen ruimte voor. Bij toepassing van de andere variant zouden tijdens de uitvoering min of meer forse afschuivingen ontstaan. Dit betekende onder meer dat er geen goede voorspelling kon worden gedaan van het zettingsgedrag van de constructie, en dat het onmogelijk was de overhoogte vooraf te bepalen. Immers door het optreden van de instabiliteiten zou de grondlagenopbouw veranderen, op basis waarvan de zetting was geschat. Om dan toch een betrouwbare voorspelling te doen zou aanvullend onderzoek moeten worden uitgevoerd nadat de kruin van het profiel was 500 1000 1500 2000 2500 3000 3500 4000 LENGTE IN m I...1 ZAND KLEI GRENS HOLOCEEN- PLEISTOCEEN WATERSTAND TIJDENS UITVOERING ONTWERPBELASTING TIJDELIJKE EXTRA BELASTING ONTWERPPROFIEL VEEN KLEI ZAND 1 Fi 1Geologisch profiel Fi 2. Equivalente belasting m t cirkelvormige glijvlakken (b ven), en met rechte gli vlakken WATERSTAND TIJDENS UITVOERING VEEN KLEI ZAND 477

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1987 | | pagina 35