een diepte van tenminste N.A.P. - 10,50 m.
Als gevolg van een en ander moesten er in de
zinkers twee knikpunten gemaakt worden. In
overleg met de aannemer werd besloten om
de opgaande einden aan weerszijden van de
knikpunten een lengte te geven van 30 m. Bij
de gekozen taludhellingen van de dijken
betekende dit dat de uiteinden van de in te
slepen zinkerdelen na het inslepen boven het
huidige kanaalpeil zouden uitsteken. De
dijk-kruisende delen konden zodoende zonder
dure bouwputten worden aangebracht.
In het voorjaar van 1985 werden de eerste
zinkers ingesleept. Daartoe was door de
aannemer van het grondwerkenbestek een
sleuf aangebracht.
Nadat alle zinkers in de zuidelijke sleuf waren
ingesleept, werd hij aangevuld met grond uit
de noordelijke sleuf. Om beschadiging van de
coating van de zinkers door stenen te voorko
men, werd deze grond geleid door een
sproei-ponton waarop een stenenvanger was
gemonteerd.
Medio 1985 werd de laatste zinker ingesleept.
Aan de 20 km verbindende landleidingen werd
inmiddels hard doorgewerkt, zodat eind 1985
alle nieuwe leidingen operationeel waren, en
de oude leidingen buiten gebruik gesteld
konden worden. De hoofdtransportleiding
voor gas kon zo worden omgeschakeld dat het
transport van gas geen seconde onderbroken
werd.
De uitvoering van dit werk is in opdracht van
de Rijkswaterstaat vastgelegd in de film-docu
mentaire 'Slagaders in Zeeland'.
De bestaande 150 kV-hoogspanningslijn
kruiste het oude kanaal via twee masten. De
verbeteringswerken aan het kanaal vereisten
een grotere breedte van de kanaalkruising, en
- in verband met het Oosterscheldegetij in de
toekomst - een grotere hoogte.
Met twee nieuwe masten van bijna 100 m
hoogte kon de nieuwe kruising gerealiseerd
worden. Omdat deze masten beneden de
kritieke grens van 100 m bleven, was geen
obstakel-verlichting vereist. Aan weerszijden
van deze twee masten voor de kanaalkruising
moesten verder nog een aantal masten
worden verplaatst en vervangen om in de
nieuwe toestand een goede verdeling van de
kabelvelden te verkrijgen.
Door tijdige aanmelding van deze aan passings
werken in het landelijke overleg voor het
gebruik van de elektriciteits-koppelnetten
bleek het mogelijk de lijn ten behoeve van de
werkzaamheden tijdelijk buiten gebruik te
stellen. Zodoende kon de aangepaste 150
kV-lijn in het oorspronkelijke tracé gehand haaf c
Fig. 4 Doorsnede van de
nieuwe kanaaldijk
STORTSTEEN
STORTSTEEN
MIJNSTEEN
STEENFUNOERING ASFALTBETON
KRAAGSTUK VAN KUNSTSTOFWEEFSEL
VLIES VAN FILAMENTGARENS
488