Samenvattingen
sterkte verbeterd. Elke drie jaar zal er opnieuw
een inspectie plaatsvinden.
Tr insport en plaatsing van de dorpelbalken
In 1985 en 1986 werden in de stormvloedke
ring in de Oosterschelde 62 dorpelbalken
geplaatst. Zij vormen het onderkozijn van de
sc ïuifopeningen en zorgen voor de overgang
naar de drempel. Eén zo'n 40 m lange
dc rpelbalk weegt 2700 ton.
D( balken werden gebouwd in een bouwdok
Of N.A.P. 15 m, en versleept met de bok
'T klift 4', die voor dat karwei enigszins moest
w rden verbouwd. De bok meerde af tegen de
pcnton 'Macoma'. Daarna werden de balken
afgetakeld, met vijzels op hun precieze plaats
vastgezet en tenslotte met zand gevuld.
M iteriaalproblemen bij de schuiven van de
st rrmvloedkering
Het hoofddraagsysteem van de schuiven voor
de Oosterschelde-kering blijkt in een aantal
gevallen gebreken te vertonen. Dat komt
de ordat men bij de fabricage van buizen op
een gegeven moment is overgegaan op warm
w ïlsen, zonder voldoende te onderzoeken wat
dct voor gevolgen had voor de materiaaleigen
schappen. De montage van de schuiven was
toen al in volle gang.
Aanvankelijk leek het dat alle buizen met een
kcrrelgrootte van minder dan 8,5 zouden
moeten worden afgekeurd. Nader onderzoek
he eft de omvang van de reparatie sterk
ki nnen beperken, nadat een internationaal
p; nel van deskundigen daaraan zijn zegen had
ge geven. Van de reeds gemonteerde schuiven
moesten lastenen worden bijgewerkt, waardoor
de initiële defecten werden verwijderd, de
Maddoxfactor verlaagd en de vermoeiings-
Waterloopkundig onderzoek voor het
ontwerp van de zandsluitingen van de
compartimenteringsdammen
Nu de compartimenteringsdammen worden
gesloten na de voltooiing van de Oosterschel
de-kering, kan die sluiting geschieden met
zand.
De modelstudies voor deze sluitingen zijn voor
het eerst in Nederland geheel en al uitgevoerd
op computers. Vooral de stroomsnelheden
zijn van belang voor de berekening van de
zandverliezen die gaan optreden. De voorspel
ling van deze randvoorwaarde en van de kans
dat die in bepaalde mate zou afwijken van die
voorspelling, konden door de hoge rekensnel
heid van de computer op geschikte wijze voor
het ontwerp worden gebruikt. Als absolute
bovenwaarde van de toelaatbare snelheid
werd 2 m/s vastgesteld. Dit vereist de
tijdelijke sluiting van de stormvloedkering;
anders zouden de snelheden in de sluitgaten
tenslotte kunnen oplopen tot 4 a 5 m.
De gebruikte modellen IMPLIC en WAQUA
rekenden tenslotte ook voor, in welke fasen de
beide sluitingen moesten worden uitgevoerd,
en welke vorm het laatste sluitgat moest
hebben.
Zout/zoet-studies voor de sluiting van de
compartimenteringsdammen
Voor de sluiting van de compartimenterings
dammen achterin de Oosterschelde moet de
kering in de mond tijdelijk deels of helemaal
worden gesloten. Het getij neemt dan af.
Vooraf moest in modellen worden bestudeerd
in hoeverre dat de verdeling van de zoutgehal
ten achterin het bekken zou beïnvloeden, waar
ook de sluizen in het Volkerak een bron zijn
van zoet water.
Met name vreest men de vorming van
horizontale dichtheidslagen, die de uitwisseling
van zuurstof blokkeren.
De problemen bleken het ernstigst te zullen
worden bij de sluiting van het Krammer in
1987, zeker bij een grote zoetwaterafvoer.
Besloten is dan ook om maatregelen te nemen
die de zoetwateraanvoer via de Volkeraksluizen
dan tijdelijk kunnen beperken.
De sluiting van het Tholense Gat zal gebruikt
worden om de problematiek nader te bestude
ren.
497