1 VERKEERSKOKER 2 OPZETSTUK 3 BOVENBALK 4 SCHUIF 5 DORPELBALK 2 ZANDVULLEIDING 3 TRAP 4 JETLEIDING 5 AFSLUITERS GROUTPIJP 6 WATERPOMP 7 RUBBERMANCHET 8 AFSLUITERS PANAMAHOED 9 TAATS GROUTPIJP 10 ZANDVULLOKATIE 11 GELEIDEFRAME 12 GROUTLEI DINGEN 13 KABEL VERWIGGING 14 GELEIDEBLOK AZOBE 15 SCHROEFSPINDEL 16 DWARSVERWIGGINGSBLOK 17 TIJDELIJKE OPLEGGING OOSTERSCHELDEZIJDE 18 JETLEIDING 19 TIJDELIJKE OPLEGGING NOORDZEEZIJDE Fig. 1Plaats van de dorpel- balk in de Oosterschelde- kering Fig 2. De onderdelen van de dorpelbalk Fig. 3. Overzicht van het bouwdok 'Schaar' Fig 4. Verankering van de 'Taklift 4' in het bouwdok De bok heeft een hijscapaciteit van 1 600 ton in het A-frame aan de voorzijde; daarmee is het de zwaarste zelfaangedreven bok op het westelijke halfrond. Ten behoeve van het transport van de dorpelbalken was de Taklift 4' aan de achterzijde uitgerust met zogenaam de hijshoorns, waardoor aan de achterzijde van de bok een hijscapaciteit ontstond van maximaal 2400 ton. De balk werd hangend in het water getranspor teerd. De bovenzijde stak daarbij maximaal 2,25 m uit boven het water. Het ondercom partiment was gevuld met water; het boven- compartiment was leeggepompt. De balken zijn eerst door de bok op een tijdelijke parkeerplaats in het bouwdok geplaatst, deels boven water, om nog enige afbouwwerkzaamheden te kunnen uitvoeren. Vervolgens werden ze naar het sluitgat getransporteerd, waar ze in de pijlersponninger werden neergelaten. Na het plaatsen werd de dorpelbalk vastgezet tussen de pijlers. In Bericht 118 (november 1986) werd reeds uitvoerig ingegaan op de oplegconstructie en het vastzetten van de dorpelbalk. De balk werd ten slotte gevuld met zand en aangestort door de stenenlegger Trias'. De gedachtevorming omtrent de methode van plaatsen en het daarbij te gebruiken materieel begon al in 1979. In eerste instantie werd de rol van dorpelbalkplaatser toegedacht aan het hefschip 'Ostrea'. Later kwam de mattenlegger 'Cardium' in aanmerking, en nog later de 'Taklift 4'. In 1980 is de keuze gedaan voor combinatie van de Taklift 4' met afvierponton 'Macoma'. Op dat moment stonden de hoofdlijnen van de werkmethode al vast. De bouwdokbodem zou 448

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1987 | | pagina 6