1 VERKEERSKOKER
2 OPZETSTUK
3 BOVENBALK
4 SCHUIF
5 DORPELBALK
2 ZANDVULLEIDING
3 TRAP
4 JETLEIDING
5 AFSLUITERS GROUTPIJP
6 WATERPOMP
7 RUBBERMANCHET
8 AFSLUITERS PANAMAHOED
9 TAATS GROUTPIJP
10 ZANDVULLOKATIE
11 GELEIDEFRAME
12 GROUTLEI DINGEN
13 KABEL VERWIGGING
14 GELEIDEBLOK AZOBE
15 SCHROEFSPINDEL
16 DWARSVERWIGGINGSBLOK
17 TIJDELIJKE OPLEGGING OOSTERSCHELDEZIJDE
18 JETLEIDING
19 TIJDELIJKE OPLEGGING NOORDZEEZIJDE
Fig. 1Plaats van de dorpel-
balk in de Oosterschelde-
kering
Fig 2. De onderdelen van de
dorpelbalk
Fig. 3. Overzicht van het
bouwdok 'Schaar'
Fig 4. Verankering van de
'Taklift 4' in het bouwdok
De bok heeft een hijscapaciteit van 1 600 ton
in het A-frame aan de voorzijde; daarmee is
het de zwaarste zelfaangedreven bok op het
westelijke halfrond. Ten behoeve van het
transport van de dorpelbalken was de Taklift
4' aan de achterzijde uitgerust met zogenaam
de hijshoorns, waardoor aan de achterzijde
van de bok een hijscapaciteit ontstond van
maximaal 2400 ton.
De balk werd hangend in het water getranspor
teerd. De bovenzijde stak daarbij maximaal
2,25 m uit boven het water. Het ondercom
partiment was gevuld met water; het boven-
compartiment was leeggepompt.
De balken zijn eerst door de bok op een
tijdelijke parkeerplaats in het bouwdok
geplaatst, deels boven water, om nog enige
afbouwwerkzaamheden te kunnen uitvoeren.
Vervolgens werden ze naar het sluitgat
getransporteerd, waar ze in de pijlersponninger
werden neergelaten.
Na het plaatsen werd de dorpelbalk vastgezet
tussen de pijlers. In Bericht 118 (november
1986) werd reeds uitvoerig ingegaan op de
oplegconstructie en het vastzetten van de
dorpelbalk. De balk werd ten slotte gevuld
met zand en aangestort door de stenenlegger
Trias'.
De gedachtevorming omtrent de methode van
plaatsen en het daarbij te gebruiken materieel
begon al in 1979. In eerste instantie werd de
rol van dorpelbalkplaatser toegedacht aan het
hefschip 'Ostrea'. Later kwam de mattenlegger
'Cardium' in aanmerking, en nog later de
'Taklift 4'.
In 1980 is de keuze gedaan voor combinatie
van de Taklift 4' met afvierponton 'Macoma'.
Op dat moment stonden de hoofdlijnen van de
werkmethode al vast. De bouwdokbodem zou
448