-
-
I
I
I
rt-
i
-
-
BOEGBAKKEN-
0 laag gelegd worden dat de hijsbok over de
alken kon heenvaren. Het oppakken, transpor
ren en afvieren zou kunnen geschieden met
an en dezelfde bok. De balk zou grotendeels
ider water worden versleept door de van
3ture aanwezige stroomgeulen. Het verhalen
1 positioneren zou gebeuren met behulp van
an blijvend in het sluitgat aanwezige afvier-
anton.
ndsdien zijn de ontwikkelingen gekenmerkt
i aweest door een nadere detaillering van de
I aofdlijnen. Een belangrijke mijlpaal was de
i ?uze voor een positionerings- en geleidings-
steem met cilinders aan het dorpelbalkhijs-
i ame waarmee de balken werden opgepakt.
:vens is in een later stadium de gedachte
^boren van een halfdroge parkeerplaats als
ssenstation tussen bouwplaats en sluitgat.
1984 werd om planningstechnische
denen overwogen een andere dorpelbalk-
aatser in plaats van of naast de 'Taklift 4' in
zetten; de noodzaak van een afvierponton
erd daarbij wederom ter discussie gesteld,
eze zijsporen zijn echter niet verder gekomen
an het stadium van voorontwerp,
j het bepalen van de werkmethode en het
mensioneren van het materieel is gebruik
amaakt van een groot aantal modelonderzoe-
en, onder andere voor de bepaling van
troombeelden in de verschillende bouwfasen,
an de stroomkrachten en van de dynamica,
oms was dat het primaire doel van een
nderzoek, en in andere gevallen een bijpro-
dukt.
Mu iets over de relatie tussen de plaatsing van
e dorpelbalken en de andere onderdelen van
ie stormvloedkering.
anzelfsprekend ging het plaatsen van de
pijlers en het aanbrengen van de drempel
vooraf aan de plaatsing van de dorpelbalken.
Van de betonelementen werden de verkeers-
kokers het eerst aangebracht, om voorberei-
dings- en afbouwwerkzaamheden zoveel
mogelijk droog te kunnen uitvoeren. De
dorpelbalken moesten, gezien de geometrie,
per se vóór de bovenbalken worden aange
bracht. De schuiven konden in principe zowel
direct na de verkeerskokers als na de dorpel
balken of de bovenbalken geplaatst worden.
Gezien de vrij lange tijd die heen zou gaan
met de montage en het inregelen had het
eerste de voorkeur. De problemen die daarna
rezen met de toelevering van de schuiven
hebben ertoe geleid dat in een aantal gevallen
de schuif pas na de bovenbalk aan de beurt
kwam.
Oorspronkelijk zouden de dorpelbalken in elk
sluitgat in één doorgaande reeks geplaatst
worden. Later werd dit gewijzigd in de
volgorde Hammen-noord, Schaar-zuid,
Hammen-zuid, Schaar-noord en Roompot.
Deze planning zou naar verwachting een
gunstiger verloop van de ontgrondingen aan
de rand van de bodembescherming te zien
geven. Daarnaast werd de winterperiode
zoveel mogelijk gemeden. Zowel de kans op
stagnatie in de bouw als de gevolgen ervan
voor de ontgrondingen werden naderhand
voor de winterperiode hoger ingeschat.
Dorpelbalkplaatser en afvierponton
Bij de bouw van de 'Taklift 4' in 1981 was de
werkmethode nog niet voldoende uitgekristal
liseerd om alle voorzieningen ten behoeve van
het plaatsen van de dorpelbalken aan te
brengen. In de constructie van de ponton was
449