De verbetering van het Kanaal door Zuid-Beveland In 1978 werd het plan vastgesteld voor de verbetering van het Kanaal door Zuid-Beve land. Onmiddellijk daarna begon men met de benodigde onderzoeken, vooral naar de waterloopkundige en grondmechanische aspecten. Tevens werd een meetpuntnet opgebouwd om eventuele wijzigingen vast te kunnen stellen die zouden optreden in de grondwaterstand. Ook de grondaankoop kwam op gang en de procedures werden gestart voor planologische inpassing en voor het verkrijgen van de vereiste vergunningen. Budgettaire omstandig heden veroorzaakten dat de daadwerkelijke start van de verbeteringswerkzaamheden enkele malen werd vertraagd. In 1981 werd zelfs besloten om het gedeelte ten Noorden van de Vlaketunnel uit te stellen tot na 1986. Medio 1983 echter viel de beslissing om de werken ten Zuiden van de Vlaketunnel in uitvoering te nemen. Reden hiervoor was de slechte toestand van het sluizencomplex bij Hansweert, dat als eerste waterkering tegen de Westerschelde in belangrijke mate tekort schoot. Het grootste bestek van de verbete- ringswerken beschrijft dan ook de aanleg van een nieuw sluizencomplex. Voor de aanleg van de bijbehorende voorha vens was het noodzakelijk dat de kabels en leidingen verwijderd werden en aangepast. Dit werk wordt beschreven in een tweede bestek. De kanaalkruisingen van de nieuwe leidingen konden alleen dan zinnig worden uitgevoerd, wanneer het kanaal ter plaatse van deze kruisingen al aangepast was aan de nieuwe afmetingen. Het eerste grondwerkenbestek omschreef dan ook voornamelijk het verruimen van het kanaal ter plaatse van de zinkerkrui singen. Verder was in dit bestek de aanleg van het dijklichaam voor de nieuwe oostelijke kanaaldijk opgenomen. Over deze drie bestekken gaat dit artikel. Het sluizencomplex Eind 1983 werd het sluizen-bestek gegund aan Van Hattum en Blankevoort. De werken zouden, in verband met de beperkte financiële 483

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1987 | | pagina 41