Vorderingen in de periode 1 oktober 1986-1 januari 1987 Philipsdam Het damvak ter plaatse van het voormalige sluitgat Slaak werd in de verslagperiode afgewerkt. Over het gehele zuidelijke gedeelte van de Philipsdam is een hoofdrij baan aangelegd met een parallelweg; tevens werden een waterleiding en een elektrokabel over de dam getrokken. Een voedingskabel van de PTT werd door het Slaak geleid. Met deze voorzieningen werd het tijdelijk tracé over de hulpbrug overbodig gemaakt: deze brug wordt immers in 1987 afgebroken en opgeruimd. In de Krammersluizen werden alle schuiven en bewegings- werken van de in-, uit- en doorlaatwerken in bedrijf gesteld. Ook de schuiven in de kolkwandriolen konden, na montage van aangepaste contragewichten, in gebruik worden genomen. De elektrische installatie is nu voltooid, inclusief een nood- dieselcentrale, die evenwel nog moet worden beproefd. De regelcomputer en de instrumentatie ten behoeve van de bediening van de sluis zijn aangesloten en beproefd. Men is thans bezig het sluispersoneel in te werken. De brandbestrijdingsinstalla- tie is ook gereed gekomen. De vervaardiging van een schuimblusvoertuig werd ter hand genomen. 500 Remmingwerken en wacht- plaatsen in de voorhavens kwamen gereed. In de riolen werden metingen uitgevoerd naar de weerstand en de werkelijke pompcapaciteit, en ook om de akoestische debietmeters te controleren. Nog juist in de verslagperiode werd begonnen met de fabricage van onderdelen voor de basculebrug. Aan de jachtensluis werd inmiddels ook verder gewerkt. De wandschuiven en bewe- gingswerken zijn gemonteerd, aangesloten en beproefd. De inrichting van het bedienings gebouw vorderde, evenals de aanleg van een elektrische installatie. Van het gemaal zijn de schuiven en bewe- gingswerken aangesloten en getest. Voor twee pompen werden nieuwe pomphuizen gefabriceerd, omdat de eerste waren afgekeurd. De remmingwerken bij de jach tensluis zijn klaar. Oesterdam Tussen 6 en 22 oktober werd het Tholense Gat met zand gesloten. In de Eendracht moesten vervolgens bestortin- gen worden aangebracht, omdat de stroomsnelheden na de sluiting van het Tholense Gat onverwacht hoog oplie pen. Ook werden er bagger- werkzaamheden uitgevoerd in de mond van de Eendracht. Inmiddels zijn de werken aan het Tholense Gat geheel voltooid. Op 1 september werden de remmingwerken voor de Bergse-Diepsluis opgeleverd. Eind december was de elektrische installatie gemon teerd. Bathse Spuikanaal De doorgraving van de ringdijk bij de Westerschelde van de Bathse Spuisluis werd voortgezet. Op 17 september was de ringdijk geheel afge graven, en kon worden begonnen met zinkwerk en bestortingen. Het bestek werd op 19 december opge leverd. De elektrische uitrusting en instrumentatie van de sluis was al voltooid op 3 septem ber. Thans is men bezig met de integrale beproeving van de bewegingswerken en de instrumentatie. Stormvloedkering Op 6 oktober 1986 werd de stormvloedkering in de Oosterschelde officieel door H.M. de Koningin in gebruik gesteld. Daarna werden nog enkele afbouw- en verder vooral opruimwerkzaam heden uitgevoerd. Zo besteedde men de maanden november en december aan het verwij deren van funderingen, olietanks, septictanks, riole ring, leidingen en kabels van de door derden afgevoerde kantoren te Burghsluis. De terreinen werden geëgali seerd en stuifvrij afgedekt met klei. In december werd begonnen met het opruimen van een loswal in de haven Schelphoek, en van de toegangsdam naar die loswal bestaande uit breuksteen afgedekt met fosforslakken en grindasfaltbeton. Ook in de Sophiahaven werden demobilisatie-werkzaam he den uitgevoerd.

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1987 | | pagina 58