dragen door de in de bouworganisatie
aanwezige kennis zo compleet mogelijk te
documenteren in ontwerpnota's, geboortere
gisters - protocollen waarin gedetailleerd de
gehele technische wordingsgeschiedenis van
de kering is opgenomen complete verzame
lingen revisietekeningen, rapportages van
afnamebeproevingen, draaiboeken voor
operationeel gebruik en conditiebewaking en
een compleet onderhoudshandboek. De
overige archieven over het project zijn volledig
gedocumenteerd en van een inhoudsopgave
voorzien overgedragen aan het rijksarchief.
De centrale rol in de aan de beheerder
overgedragen documentatie vervult het
onderhoudshandboek. Daarin vindt men
complete beschrijvingen van alle onderdelen
van de kering, organisatorische informatie en
alle relevante onderhouds- en bedieningsin
structies. Het boek dient tevens als ingang
naar alle informatie die over de kering
beschikbaar is. Een aparte leverantie betreft
het conditiebewakingssysteem, nodig om
conditiebewaking uit te kunnen voeren aan de
op veel onderdelen technisch zeer geavanceer
de kering. Dit systeem meet zowel de belas
tingen op de keringsconstructie als de
reacties van de constructie op deze belastin
gen. Het al eerder genoemde samenwerkings
verband op het gebied van kwaliteitsborging
zal de gegevens van dit systeem gebruiken om
het ontwerp in de praktijk te toetsen.
Stand van zaken
De kering is zonder noemenswaardige
problemen overgenomen, zowel operationeel
op 1 oktober 1986, als voor wat betreft de
totale beheersverantwoordelijkheid op 1
januari 1987. De organisatie van opleiding en
training is in een vergevorderd stadium, zeker
aan de operationele kant. Het intensieve
gebruik van de kering voor de zandsluitingen
in het oostelijk deel van de Oosterschelde en
de daaruit voortvloeiende getijreducerende
acties in de periode van eind oktober 1986 tot
half april 1987 hebben ervoor gezorgd dat de
bemanning van de kering veel praktische
ervaring heeft kunnen opdoen. Met het
afwerken van de puntenlijst worden goede
vorderingen gemaakt, zodat erop gerekend
mag worden dat de geplande voltooiing van
het totale project op 31 december 1987
gehaald zal worden.
Terugkijkend op de overdracht als proces
kunnen we stellen dat de uitgangspunten van
de overdracht in de praktijk goed hebben
gewerkt. De geschetste uitwerking van de
uitgangspunten in maatregelen verliep soms
wat minder vlot dan wenselijk zou zijn
geweest. Dat kwam voornamelijk door
personeelsproblemen. De moeilijkheid was,
zoals ook verwacht, voldoende en juiste
capaciteit in de projectorganisatie te behouder
voor de afrondende werkzaamheden. Tegelij
kertijd waren bij de beheerder relatief veel
mensen nodig om de nieuwe taken voor te
bereiden en uit te voeren. Het tijdstip waarop
medewerkers uit de projectorganisatie
vrijkwamen ten behoeve van taken bij de
beheerder, lag regelmatig te laat. Het verloop
van de personeelsbehoefte in de tijd, zoals
weergegeven in figuur 1illustreert dit
probleem. Ook bleek het erg lastig te zijn om
met goed onderbouwde schattingen te komen
voor het toekomstige onderhoud, zowel wat
betreft de werkwijze als de daarvoor nodige
capaciteit. De uitgangspunten voor onderhouc
en bewaking waren soms onvoldoende en te
laat in het ontwerpproces meegenomen.
Toch kan voor toekomstige projecten de
aanpak die bij de Oosterscheldekering is
gehanteerd, zeker worden aanbevolen. Een
paar kanttekeningen kunnen nog nuttig zijn.
De partijen in het overdrachtsproces moeten
reeds in een vroeg stadium de discipline
opbrengen hun rol te spelen in het overdrachts
proces. De uitgangspunten voor onderhoud er
bewaking moeten al in de ontwerpfase
worden vastgesteld. Het leveren van bouwste
nen voor ontwerpnota's, geboorteregisters en
onderhoudshandboeken moet vanaf het begin
worden opgenomen in de projectplanning.
Omdat het in de praktijk zeer moeilijk, zo niet
ondoenlijk blijkt te zijn gekwalificeerde
projectmedewerkers in de eindfase van een
project langdurig te binden aan taken die met
integrale documentatie te maken hebben,
verdient het aanbeveling hiervoor specifieke,
al dan niet externe deskundigen in te schakelen
540