Personeel Dp het hoogtepunt van de uitvoering van het Dosterscheldeproject waren daar 3500 /verknemers bij betrokken, personeel van de aannemers èn van de bouwdirectie. De ambtelijke regels inzake formatie, begroting an beloning maakten het voor de Rijkswater staat tot een lastig probleem, tijdig en niet anger dan nodig gekwalificeerd personeel aan e trekken. Voor een deel is dit probleem i ipgelost door tijdelijke overplaatsing, voor s en ander deel door externe deskundigen te huren. De aannemers ontmoetten in de taalsector geen problemen. De natte sector i n de betonsector moesten hun personeel I elemaal naar de Oosterscheldekering brengen, en dus een groot beroep doen op de bkale arbeidsmarkt. Toen de werken ten einde I epen trok de regionale economie juist weer an, zodat het werkloosheidspercentage niet steeg. Onderzoeksmanagement edert het ontwerp van de Afsluitdijk, in de twintiger jaren, wordt het waterloopkundig i nderzoek in Nederland wetenschappelijk angepakt. Deze wetenschappelijke aanpak is vooral van belang geweest bij de Oosterschel- ewerken, zowel bij de voorbereiding als bij e uitvoering ervan. Een afzonderlijke project groep, 'Soocoo' genaamd, beoordeelde en oördineerde de onderzoeksvoorstellen. Tot i en bedrag van f200000 kon ze zelf voorstellen i oedkeuren. De hele procedure van aanvragen n beoordelen van onderzoeksvoorstellen wordt in dit artikel beschreven. Overdracht van bouwer aan beheerder Formeel is de overdracht van de stormvloed kering aan de beheerder, de directie Zeeland, in één keer geschied, en wel op 1 januari 1987; in feite is het een langdurig proces geweest. De beheerder was al van de aanvang af betrokken bij de bouw van de kering, en speciaal belast met de coördinatie van de studies die betrekking hadden op beheer en gebruik. Er werd een nieuwe dienstkring 'Deltakust' opgericht, en waar mogelijk werd gespecialiseerd personeel van de bouwdien sten overgenomen. De beheerder kreeg ook een volledig stel bouwtekeningen van de kering, en een draaiboek voor het onderhoud. Voorlichting De Oosterscheldewerken hebben altijd grote belangstelling getrokken, van technici en bestuurders, maar ook van het grote publiek en de media. Steeds meer kwam men bij de Rijkswaterstaat tot het inzicht dat voorlichting een belangrijk sturend element kan zijn om het werk aanvaard te doen worden door de openbare mening. Met voorbeelden wordt aangetoond dat tijdige en openhartige voorlichting van belang is voor de goede voortgang van het werk, juist in een moeilijke fase. Ontwerp en uitvoering liij het vaststellen van het definitieve ontwerp oor de Oosterscheldekering is gebruik i emaakt van risico-analyse en van een I robabilistische ontwerpmethode. Aanvaard bare gemiddelde risico's en statistisch I epaalde sterktes van de materialen leidden tot een besparing van 40 in vergelijking met i en ontwerp dat alle maximale belastingen en i lie veiligheidsfactoren bij elkaar optelt. In eel mindere mate is met risico-analyse ewerkt ten aanzien van de verschillende ouwfasen van het werk. Ook de uitvoering noest vooraf grondig worden geanalyseerd. Daarenboven werd een draaiboek aangelegd an alle denkbare tegenslagen en daartegen te nemen maatregelen. 545

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1987 | | pagina 47