Vorderingen in de periode 1 januari - 1 april 1987 blusvoertuig. Bij de jachten- sluis zijn de pompen voor het gemaal gefabriceerd en gemonteerd. Wandschuiven en bewegingswerken zitten op hun plaats. De zuidelijke sluis is nu zover gereed dat hij op 1 juli in bedrijf kan komen. Philipsdam Het noordelijk deel van de Philipsdam moet worden aangelegd dwars door het Krammer. Als eerste fase van de afsluiting van deze geul brengt men een zanddrempel aan in het diepe gedeelte van het Krammer. Het zand hiervoor werd gezogen uit het Hoge Bekken van de scheep vaartsluizen en uit het Kanaal Slaak. Het werd met vaste en drijvende leidingen getrans porteerd en vanaf pontons in het water gesproeid. Op de taluds van de bekkens en van het Kanaal Slaak zijn verdedigingen aangebracht. Plaatselijk moesten bestortin- gen worden uitgevoerd en aanzandingen verwijderd ten gevolge van de hoge stroomsnelheden in de Eendracht. In verband met de werkzaam heden in het Krammer wordt de scheepvaart met ingang van 6 februari door de beide sluizen voor de beroepsvaart geleid. Het sluispersoneel is inmiddels ingewerkt. Omtrent het werk aan de Krammersluizen is het volgen de te melden. Er werd voort gang geboekt bij de aanleg van de elektrische installatie. De nooddieselcentrale en de wandschuiven konden in bedrijf worden gesteld. De regelcomputer voor de functies van het zout/zoet- scheidingssysteem werd opgestart. Er wordt een basculebrug met bijbehoren de bewegingswerken gefabri ceerd, evenals een schuim- 548 Oesterdam Het damvak door het Tholense Gat is gereed; daarmee is tegelijk de gehele Oesterdam gereed, op het afwerken na van de oostzijde. Er zijn ook nog werkzaamheden aan de gang in verband met de aanleg van een weg over de Oesterdam. Gereed kwamen veertien ligplaatsen voor sportvissers aan de oostzijde van de dam. Bathse Spuikanaal Men is thans bezig met het beproeven en inregelen van de Bathse Spuisluis. Ook het baggerwerk in de instroom- geul naar het Spuikanaal is nog in volle gang. De zandige specie wordt gespoten naar de landvorming in het Markie- zaat. Stormvloedkering Aan de Oosterscheldekering en de erbij behorende werk terreinen werd onderhouds werk verricht. In de haven Schelphoek werd een loswal opgeruimd, samen met de toegangsdam naar de loswal, die bestond uit breuksteen afgedekt met fosforslakken en grindasfalt- beton. Een betonnen caisson met opzetstukken werd gesloopt en afgevoerd naar een stortplaats op Neeltje Jans. De breuksteen werd op de Roggenplaat in depot gebracht. Daarnaast werden twee breukstenen havendam- men geherprofileerd. Op het werkeiland Roggen- plaat werd een nieuw opslag- terrein ingericht voor de dienstkring 'Deltakust'. In de Sophiahaven werden de demobilisatiewerkzaamheden verder afgerond, waaronder het fatsoeneren van de havendam. In de stroomgeulen van de Oosterschelde moesten bestortingen worden aange bracht, zogenaamde repara- tiestorten. De eerste daarvan, tussen 1 6 februari en 6 maart, speelde zich af in het oostelijk deel van de Roompot - breuksteen 40/250 mm, 300/1000 kg en 1 /3 ton -, en in de stroomgeulen Hammen en Schaar-west. Daar werd de bodembescherming afgestort met breuksteen 40/250 mm, aangevoerd uit depot. Daarna is er ook gewerkt vanuit de aanvoer, die uit België moest komen. De aanvoer loopt nu twee weken achter, het werk zelf ligt op schema. Wat betreft de uitkragingen aan de verkeerskokers op de Oosterscheldekering is men in de Hammen gereed, terwijl in de Schaar nog drie, en in de Roompot nog twaalf poortjes moeten worden aangebracht. 521 van de 724 te maken uitkragingen zijn nu klaar, 442 zijn er gemonteerd

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1987 | | pagina 50