Vorderingen
in de periode 1 januari -
1 april 1987
blusvoertuig. Bij de jachten-
sluis zijn de pompen voor het
gemaal gefabriceerd en
gemonteerd. Wandschuiven
en bewegingswerken zitten
op hun plaats. De zuidelijke
sluis is nu zover gereed dat
hij op 1 juli in bedrijf kan
komen.
Philipsdam
Het noordelijk deel van de
Philipsdam moet worden
aangelegd dwars door het
Krammer. Als eerste fase van
de afsluiting van deze geul
brengt men een zanddrempel
aan in het diepe gedeelte van
het Krammer. Het zand
hiervoor werd gezogen uit het
Hoge Bekken van de scheep
vaartsluizen en uit het Kanaal
Slaak. Het werd met vaste en
drijvende leidingen getrans
porteerd en vanaf pontons in
het water gesproeid.
Op de taluds van de bekkens
en van het Kanaal Slaak zijn
verdedigingen aangebracht.
Plaatselijk moesten bestortin-
gen worden uitgevoerd en
aanzandingen verwijderd ten
gevolge van de hoge
stroomsnelheden in de
Eendracht.
In verband met de werkzaam
heden in het Krammer wordt
de scheepvaart met ingang
van 6 februari door de beide
sluizen voor de beroepsvaart
geleid. Het sluispersoneel is
inmiddels ingewerkt.
Omtrent het werk aan de
Krammersluizen is het volgen
de te melden. Er werd voort
gang geboekt bij de aanleg
van de elektrische installatie.
De nooddieselcentrale en de
wandschuiven konden in
bedrijf worden gesteld. De
regelcomputer voor de
functies van het zout/zoet-
scheidingssysteem werd
opgestart. Er wordt een
basculebrug met bijbehoren
de bewegingswerken gefabri
ceerd, evenals een schuim-
548
Oesterdam
Het damvak door het Tholense
Gat is gereed; daarmee is
tegelijk de gehele Oesterdam
gereed, op het afwerken na
van de oostzijde. Er zijn ook
nog werkzaamheden aan de
gang in verband met de
aanleg van een weg over de
Oesterdam. Gereed kwamen
veertien ligplaatsen voor
sportvissers aan de oostzijde
van de dam.
Bathse Spuikanaal
Men is thans bezig met het
beproeven en inregelen van
de Bathse Spuisluis. Ook het
baggerwerk in de instroom-
geul naar het Spuikanaal is
nog in volle gang. De zandige
specie wordt gespoten naar
de landvorming in het Markie-
zaat.
Stormvloedkering
Aan de Oosterscheldekering
en de erbij behorende werk
terreinen werd onderhouds
werk verricht.
In de haven Schelphoek werd
een loswal opgeruimd, samen
met de toegangsdam naar de
loswal, die bestond uit
breuksteen afgedekt met
fosforslakken en grindasfalt-
beton. Een betonnen caisson
met opzetstukken werd
gesloopt en afgevoerd naar
een stortplaats op Neeltje
Jans. De breuksteen werd op
de Roggenplaat in depot
gebracht. Daarnaast werden
twee breukstenen havendam-
men geherprofileerd.
Op het werkeiland Roggen-
plaat werd een nieuw opslag-
terrein ingericht voor de
dienstkring 'Deltakust'.
In de Sophiahaven werden de
demobilisatiewerkzaamheden
verder afgerond, waaronder
het fatsoeneren van de
havendam.
In de stroomgeulen van de
Oosterschelde moesten
bestortingen worden aange
bracht, zogenaamde repara-
tiestorten. De eerste daarvan,
tussen 1 6 februari en 6
maart, speelde zich af in het
oostelijk deel van de Roompot
- breuksteen 40/250 mm,
300/1000 kg en 1 /3 ton -, en
in de stroomgeulen Hammen
en Schaar-west. Daar werd
de bodembescherming
afgestort met breuksteen
40/250 mm, aangevoerd uit
depot.
Daarna is er ook gewerkt
vanuit de aanvoer, die uit
België moest komen. De
aanvoer loopt nu twee weken
achter, het werk zelf ligt op
schema.
Wat betreft de uitkragingen
aan de verkeerskokers op de
Oosterscheldekering is men
in de Hammen gereed, terwijl
in de Schaar nog drie, en in
de Roompot nog twaalf
poortjes moeten worden
aangebracht. 521 van de 724
te maken uitkragingen zijn nu
klaar, 442 zijn er gemonteerd