jecten en onderdelen daarvan.
Nieuwe inzichten omtrent ontwerp en uitvoe
ring, invloeden van buitenaf, resultaten van de
voortgangscontrole en de gevolgen van door
het management genomen maatregelen
werden voortdurend in de planning verwerkt.
Iedere maand werd de stand van zaken door
de top van de projectorganisatie bekeken. Dit
wil niet zeggen dat ook iedere maand de
totale planning van het project werd herzien.
Dat gebeurde met een lagere frequentie:
alleen wanneer er ingrijpende veranderingen
moesten worden doorgevoerd.
Een belangrijk hulpmiddel bij de tijdsplanning
was om te beginnen de netwerkanalyse, een
analyse van de relaties van afhankelijkheid
tussen alle activiteiten nodig voor de uitvoering
van de werken, weergegeven in de vorm van
een netwerkplanning. De netwerkanalyse is
toegepast bij het plannen van de meer
ingewikkelde deelprojecten, en niet voor het
gehele project.
Men werkte ook met een relatie/tijd-diagram,
een planningspresentatie in de vorm van een
balkenschema waarin behalve de tijd benodigd
voor activiteiten ook de onderlinge relaties
staan aangegeven. Het relatie/tijd-diagram
wordt ook wel gebruikt om de resultaten van
een netwerkplanning in een makkelijker
leesbare vorm te presenteren. Deze vorm van
planningspresentatie is op vrij uitgebreide
schaal toegepast bij de planning van het
gehele project, en ook bij delen ervan. Zo kon
vrij eenvoudig worden afgelezen welke reek
sen van activiteiten bepalend waren voor de
tijd nodig voor de realisering van het hele
project, dan wel van deelprojecten, (figuur 2)
Het tijd/weg-diagram, een ander hulpmiddel
bij de tijdsplanning, is een tweedimensionale
presentatie naar tijd en plaats van de planning
van activiteiten waarvan het ruimtebeslag
mede, en soms uitsluitend, bepalend was voer
de onderlinge afhankelijkheid. Dit diagram
werd opgesteld voor de uitvoeringsactiviteite t
in de sluitgaten. Vooral de vaak zeer uitgestrek
te ankersystemen van de werkvaartuigen die
bij deze activiteiten betrokken waren, verhin
derden vaak andere activiteiten in een tamelij<
ruime zone rond de eigenlijke werkplek.
Kruisende ankerdraden werden in het belang
van de veiligheid van de werken niet toegelaten.
Vooral in de latere fasen van het project, toer
het aantal activiteiten in de sluitgaten toenam,
is de planning met behulp van het tijd/weg-
diagram van doorslaggevende betekenis
geweest.
Met behulp van een risico-analyse werden de
factoren bepaald die van invloed konden zijn
Fig. 2. Voorbeeld van een
balkenplanning
Fig. 1Opzet van een project
plan
TECHNISCHE
RANDVOORWAARDEN TECHNISCHE DETAIL-
510