Overdracht van bouwer aan beheerder Na een periode van 10 jaar bouwen is de Oosterscheldekering gereed. Op 1 januari 1987 heeft de formele overdracht plaatsge vonden. De voor de bouw verantwoordelijke projectorganisatie, vertegenwoordigd door de Hoofdingenieurs-Directeuren van.de directies Sluizen en Stuwen, en Bruggen, heeft de Oosterscheldekering overgedragen aan de beheerder, de directie Zeeland. Deze simpele handeling, verwoord in een eenvoudig proces-verbaal van overdracht, heeft echter bepaalde achtergronden, een lange voorgeschiedenis en een aantal vervolg- aspecten, en vormt als zodanig een belangrijke mijlpaal in een omvangrijk overdrachtsproces. In dit artikel wordt ingegaan op de uitgangs punten die ten grondslag liggen aan de overdracht, en op de wijze waarop de over dracht in de praktijk werd uitgevoerd. Tenslotte wordt kort teruggekeken op de aanpak en de bereikte resultaten. Het overdragen van een zo groot object als de Oosterscheldekering, waaraan gedurende een lange reeks van jaren is gebouwd, is op zich een omvangrijk proces, met vele aspecten. De directie Zeeland wordt verrijkt met een stuk infrastructuur dat qua omvang en complexiteit ver uitsteekt boven alle natte kunstwerken die zij reeds in beheer heeft. Geen wonder dan ook, dat de organisatie van de directie Zeeland moet worden vergroot en aangepast. Er moet personeel worden aangetrokken, een omvangrijke opleiding en training worden georganiseerd, zowel voor het daadwerkelijk bedienen, het onderhoud, de kwaliteitsborging als het management. Daar staat tegenover dat de grote projectorganisatie van de bouwers, met vele sinds jaren in de regio werkzame medewerkers, moet worden opgeheven. Vanzelfsprekend zijn vooraf goede afspraken gemaakt over de compleetheid waarmee de Oosterschelde zou worden overgedragen, door het meeleveren van documentatie, hulpmiddelen, voorzieningen en voorschriften voor onderhoud en inspectie. Ook zijn er tussen de bouwdiensten en de beheersdirectie goede afspraken gemaakt ten aanzien van de toekomstige samenwerking op het gebied van 536 de kwaliteitsbeheersing en van de grote inspectie- en onderhoudsactiviteiten. Uitgangspunten Het eerste hoofduitgangspunt met betrekking tot de overdracht is altijd geweest, dat de toekomstige beheerder zoveel en zo vroeg mogelijk bij het project moest worden betrokken, terwijl de verdeling van verantwooi - delijkheden tussen bouwer en beheerder toch duidelijk bleef. Daarnaast was het streven de kering zo compleet mogelijk op te leveren. On de verantwoordelijkheden van bouwer en beheerder duidelijk af te bakenen is gestreefc naar integrale overdracht op één datum. Dit ir gebeurd op 1 januari 1987. Om het feit te ondervangen dat op deze datum nog niet alle onderdelen en leveranties waren afgerond is een zogenaamde puntenlijst opgesteld. De daarop voorkomende onderde len worden vervolgens geacht te zijn overge dragen op het moment van afronding of levering. Afronding en overdracht van een onderdeel vinden pas plaats na overdrachts- of nulinspecties aan de hand van een door de bouwer opgestelde checklist, en de opleverin j van de overeengekomen documentatie. De overdrachtsinspecties worden uitgevoerd docr bouwer en beheerder gezamenlijk; zij fungere t tevens als referentie voor toekomstige inspecties. De overdracht is formeel geregeld in een proces-verbaal van overdracht, waaraat naast de puntenlijst een samenwerkingsrege- ling tussen de bouwdirecties en de beheerder is verbonden met betrekking tot het onderhout en waarin afspraken zijn opgenomen betreffer de de organisatie en samenwerking op het gebied van de toekomstige kwaliteitsborging

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1987 | | pagina 38