Tijdens de besprekingen over het besturings
systeem voor de met een zout/zoetscheidings-
systeem uitgeruste sluizen bleek hoe gecom
pliceerd deze materie zou zijn voor anderen
dan de bouwers zelf. Er moest een vorm van
kennisoverdracht gerealiseerd worden vóórdat
de technici zouden vertrekken, en de zaak in
handen laten van de beheerder, de Direktie
Zeeland.
Maar een gedegen kennis van andere aspecten
dan het besturingssysteem in strikte zin zou
ook zeer nuttig zijn. Aspecten als milieu,
toelatingsbeleid en het Informatie Verwerkend
Systeem voor de scheepvaart verdienden
eveneens de aandacht.
Ook een belangrijke overweging was het feit
dat het hier om een nieuw en nogal bijzonder
kunstwerk ging; sluizen die bij wijze van
spreken van de ene dag op de andere moesten
gaan draaien, bediend door personeel met
zeer uiteenlopende ervaringen en achtergron
den.
Besloten werd alle medewerkers een opleiding
van een maand te geven. Eerst kwamen de
zes sluismeesters aan de beurt in november
1986, en later, in januari 1987 de zeventien
assistent-sluismeesters. Bij die tweede cursus
werden de reeds opgeleide sluismeesters
ingezet als mede-instructeurs.
Om de opleiding optimaal te laten functioneren
werd besloten om voor zover mogelijk al het
cursusmateriaal en andere relevante informatie
te bundelen in een syllabus, en die aan iedere
cursist vóór de eerste cursusdag te verstrekken.
Zo'n syllabus zou dan tevens een handig
hulpmiddel zijn bij de instructie van in de
toekomst nog op te leiden sluispersoneel.
De opleiding, begeleid door een hoofdsluis-
meester, werd door veertien instructeurs op
568
Sluismeester aan het werk op
de Krammersluizen
zes verschillende locaties gegeven.
Behalve algemene informatie betreffende de
dienst, de Oosterscheldewerken en de
voorgeschiedenis van de Krammersluizen,
werd uitvoerig ingegaan op een aantal andere1
onderwerpen, zoals het bedienings- en
besturingssysteem van de sluizen, de technie<
van uitwisselen en nivelleren, gebruik van de
HAS-computer en het Informatie Verwerkenc
Systeem. Daarnaast werden de cursisten
ingelicht omtrent beheersgrenzen, beheers-
voorschriften, toelatingsbeleid, beveiligings
systemen en bijzondere situaties. Ook leerden
ze het een en ander omtrent de nautische
uitrusting van schepen, troskrachten en
kolkindeling en de behandeling van gevaarlijk-
stoffen. Tenslotte werden ook marifonie en
milieu-aspecten behandeld.
Al met al een pittige opleiding. Maar, gezien
de reacties, toch zeer de moeite waard! De na
de eerste opleiding geënquêteerde sluismees
ters waardeerden de inhoud en presentatie
met een gemiddeld cijfer 8.
Het nieuwe sluispersoneel heeft tijdens deze
opleidingen elkaar, hun werk en hun gereed
schap goed leren kennen.