3 BESTAANDE ZEEDIJK KLEI. DIK 0.60gi KLEI. DIK O.SOr IN-OF ASFALTWEG +6.00 WrrrrïiZ BETONBLOKKEN OP MIJNSTEEN ijvi n aan de viltachtige 'pannesponsstructuur' d 3 aan de oppervlakte komt na het wegspoelen vi n wat losse bovengrond. Bij aansluitnaden e soortgelijke plaatselijke beschadigingen vi il zelfs te constateren dat er na een iets vi rdergaande uitspoeling wortelmatjes o tstonden, die zorgden voor een toedekkende b scherming van kale plekken. B komend heeft een groene dijk nog het v< ordeel, dat een flauwere taludhelling eerder b men financieel bereik komt dan bij toepas- si ig van een harde bekleding, die met het oog o zijn veel hogere prijs per oppervlakte-een- h id steiler moet worden opgezet ter besparing o zijn totale oppervlakte. In vergelijking d armee leidt een flauwere taludhelling tot e< n kleinere dijkinhoud, doordat de geringere g Ifoploop een reductie op de dijkhoogte met zi h brengt, die sterker blijkt door te werken d n de groter wordende dijkbreedte. V >or omstandigheden als hier beschreven, ligt h t mini mal iserings-opti mum van de dijkinhoud b een taludhelling van ongeveer 1:7, in de o de van grootte van de proefdijk. Dat wil c 'erigens niet zeggen dat bij een groene dijk il s ien steilere taludhelling kan worden toege- Ip rst op plaatsen waar een kleinere dijkbreedte v mrdelen biedt. ICp grond van de beschreven proefresultaten k n het waterschap 'Fryslan' akkoord gaan r et het toepassen van de primeur van een |c oene Deltadijk, zelfs zonder dat het een c irantie van het Rijk kreeg voor het risico van rhoogde onderhoudskosten gedurende de se waarin de doorgewortelde grasmat nog oet groeien, enkele jaren na inzaai. De iderhavige dijk in Ferwerderadeel wacht verigens al meer dan 10 jaar op zijn tracé- aststelling en daarmee nog op zijn uitvoering. Ameland en Schiermonnikoog Op Ameland is men in 1980 begonnen met de uitvoering van een groene Deltadijk. Het Amelandse waterschap had, vanwege de grote recreatieve belangen op en rond Ameland, een extra gewicht toegekend aan het landschappelijk voordeel van een groener en daarbij flauwer hellend buitentalud, en een geringere dijkhoogte. Een met asfalt beklede en daarbij hogere dijk zou het fraaie silhouet van de boven de oude dijk uitstekende bebouwing en beplanting in sterkere mate hebben aangetast. Toen het Rijk zich voor een periode van vijf jaar garant bleek te willen stellen voor het vergoeden van eventueel hoger uitvallende onderhoudskosten, was de keuze voor het Amelandse waterschap niet moeilijk meer. Hoe gunstig de kosten van een groene Deltadijk liggen, bleek vervolgens in het bijzonder op Schiermonnikoog, toen daar ingrijpende herstelwerkzaamheden nodig waren aan de 25 jaar geleden aangelegde, dubbelzijdig met asfaltbitumen beklede Deltadijk. Herstel als asfaltdijk bleek zelfs duurder uit te vallen dan een volledige metamorfose tot groene Deltadijk. Mooier, onderhoudsvriendelijker en bijna f30 miljoen goedkoper. Kort samenvattend zal dat de directe winst zijn van het feit, dat voor het buitenbeloop van drie Friese dijkvakken gebruik is gemaakt van de mogelijkheid om een groene dijk niet zoals gebruikelijk als niet-bekleed te beschouwen. Er zit een stimulans in tot meer onderzoeksinspanning, is de groene dijk volgens deze formule wellicht wijder toepasbaar, ook gezien het 2%-golfoverslagcriterium en de dijkhoogte? 573

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1987 | | pagina 27