De blokkering werd uiteindelijk uitgevoerd in
de vroege ochtend van woensdag 22 oktober.
Spoedig daarna kon de stormvloedkering bij
eb weer open, na 57 uur gesloten te zijn
geweest, met een onderbreking van 5 uren,
waarin een opening van 25% was aangehouden
om de vogels in het Oosterscheldegebied
gelegenheid tot fourageren te bieden. Het
ophogen van de kade tot N.A.P. +5 m werd
met de 'Zuiderklip' uitgevoerd; dat karwei was
gereed op 27 oktober.
Eendracht
Bij de verkenning van de milieu-aspecten was
gebleken dat sluiting van de compartimente-
ingsdammen bij voorkeur in het voorjaar of
ïajaar moest plaatsvinden. Toen om budget-
aire redenen overwogen werd om de sluiting
an het Krammer niet direct na de sluiting van
iet Tholense Gat uit te voeren, zoals tot dan
oe gepland was, maar een half jaar later, zijn
:r berekeningen gemaakt naar de gevolgen
iervan voor de Eendracht, zowel ten aanzien
an de morfologie als in verband met de
cheepvaart. Door het uitvoeren van preven-
eve bestortingen, de aanleg van depots ten
ehoeve van verwachte aanvullende bestortin-
en en scheepvaartbegeleiding zou de
roblematiek op aanvaardbaar niveau gehou-
en kunnen worden, was de conclusie,
oen de stormvloedkering na de sluiting van
et Tholense Gat weer werd geopend bleken
e stroomsnelheden in de noordelijke mond
an de Eendracht nog 30% sterker te zijn
1 tegenomen dan van tevoren was berekend,
iaatselijk kwamen snelheden voor van meer
an 2 m/s, hetgeen de scheepvaart voor grote
r ioeilijkheden plaatste. Bovendien ontstond
vijfel of de preventief uitgevoerde bestortin-
en op verscheidene plaatsen langs de oevers
an het kanaal wel voldoende zouden zijn om
e stabiliteit van de aangrenzende hoogwater-
eringen te garanderen,
aarom werd besloten de stroomsnelheden
nigszins te reduceren door de stormvloed-
ering zover te sluiten, dat bij Yerseke een
etijverschil van gemiddeld 2 m zou optreden,
tngeveer gelijk aan de situatie bij doodtij. In
verleg met belanghebbenden werd, na
anvullende bestortingen, een beheer van de
tormvloedkering afgesproken waarbij het
getijverschil op 2,70 m zou worden afgetopt.
In de praktijk kwam dit neer op een gemiddelde
van ongeveer 2,50 m en één op de vier keer
een overschrijding van de 2,70 m.
Tot aan de sluiting van het Krammer is de
kanaalbodem van de Eendracht aanzienlijk
geërodeerd. Op verscheidene plaatsen waar
de bodem uit fijn zand bestond, moesten
opnieuw aanvullende bestortingen worden
uitgevoerd om de 4 a 5 m diepe ontgrondings-
kuilen op veilige afstand van de dijken te
houden. De scheepvaartbegeleiding die was
voorzien werd uitgebreid tot twee vaartuigen;
ononderbroken werd de scheepvaart geïnfor
meerd over de actuele situatie ten aanzien van
de stroomsnelheden, het stroombeeld en de
ondiepten. Bovendien was gedurende de
moeilijkste fase van het getij, rond maximale
eb, een sleep/blusboot gereed om in te
grijpen als zich een calamiteit mocht voordoen.
Krammer
Bij de bouw van de compartimenteringsdam-
men verkeerde men in de unieke omstandig
heid, dat er korte tijd na elkaar twee sterk
overeenkomende zandsluitingen zouden
worden uitgevoerd. Uit de ervaring die werd
opgedaan tijdens de zandsluiting van het
Tholense Gat konden enkele van de in het
ontwerp van de zandsluiting van het Krammer
aangenomen onzekerheden opnieuw be
schouwd worden.
Gezien de geringe tijd tussen het gereedkomen
van de stormvloedkering en het gebruik ervan
ten behoeve van de sluiting van het Tholense
Gat, was gekozen voor een eenvoudig gebruik
van de stormvloedkering. Slechts reductie van
de doorstroomopening van de stormvloedke
ring kwam in aanmerking en het aantal
scenario's bleef gering.
Het gebruik van de stormvloedkering tijdens
de sluiting van het Tholense Gat bleek zo
probleemloos te verlopen, dat geen enkele
aanpassing van het ontwerp van de sluiting
van het Krammer op dit gebied noodzakelijk
was. Het afregelen met de stormvloedkering
van het getij op de vervalnorm uit het bestek
verliep zonder moeilijkheden.
De gehele sluiting van de stormvloedkering
betekent niet dat de waterbeweging in het
Oosterscheldebekken geheel verdwijnt. De lek
in de stormvloedkering, veroorzaakt door de
aanstortingen van de dorpelbalken en de
spleten tussen de schuiven en de boven- en
dorpelbalken, houdt een kleine getijbeweging
in stand op de Oosterschelde. Zo zouden de
stroomsnelheden in het sluitgat in de laatste
fase toch nog aanzienlijk kunnen oplopen. De
sluiting van het Tholense Gat was een goede
gelegenheid om de lek van de stormvloedkering
vast te stellen.
De stormvloedkering is eind oktober gedurende
twee dagen dicht geweest. Door met behulp
van het getijmodel de getijden voor verschil
lende lekopeningen van de stormvloedkering
625