perste het zand via een drijvende en een vaste persleiding in het werk. Verder staat voor de jaren 1989 en 1 990 de duinregel van het badstrand te Domburg op het programma, en enkele zwakke plaatsen nabij Westhove en Oranjezon, tussen Domburg en de Veersegatdam. Het duingedeelte op Noord-Beveland is voldoende veilig; de aansluiting op de Oosterscheldekering is reeds in 1985 uitgevoerd als dijkconstructie. Op Schouwen-Duiveland staat het Noorder- strand, het kustvak tussen Renesse en de Brouwersdam, op het uitvoeringsprogramma voor het jaar 1990. Westerschelde Het Westerscheldegebied kent zowel duin- kusten als zeedijken. De duinkusten zijn te vinden op Walcheren tussen Westkapelle en Vlissingen, en aan de West-Zeeuws-Vlaamse kust tussen het Zwin en Breskens. Op Walcheren is het grootste Deltawerk van Zeeland, de versterking van de Westkapelse zeedijk, nagenoeg afgerond. Voor het winter seizoen 1987-1988 werd hier de omvangrijke asfaltbekleding aangebracht in één jaar tijd. Het gedeelte Zwanenburg-Vijgeter, westelijk van Vlissingen is afgerond. De beveiliging van het kustvak Zoutelande-Westkapelle staat voor de jaren 1988-1989 op het programma. Dit project bestaat uit een combinatie van strandsuppleties en duinverzwaringen, en te Zoutelande uit de aanpassing van de steen glooiing van het dijkgedeelte. Als laatste schakel van de Zeeuws-Vlaamse kust resteert nog de Deltaversterking van het kustvak Nieuwe Sluis-Veerhaven Breskens. Dit project zal in de jaren 1988 tot en met 1 990 worden uitgevoerd; het zal reeds in 1989 de nodige veiligheid bieden. Het werk bestaat grotendeels uit een zeedijkconstructie die aan de landzijde hoofdzakelijk als duin wordt afgewerkt; een gedeelte van 800 m wordt geheel als duin aangelegd. De gemeente Oostburg haakt in op de uitvoering door er enkele werken ten behoeve van de openlucht recreatie aan toe te voegen. Zo zal de zeedijk over een beperkte lengte gedurende de zomermaanden voor toeristisch personenauto verkeer worden opengesteld. Deze route geeft een fraai uitzicht over de Westerschelde en het ankergebied voor de zeeschepen op de rede van Vlissingen. Na de zomer van 1987 is als voorlaatste werk de Deltaversterking van het kustvak te Cadzand-Bad in uitvoering genomen. Het betreft voor een deel een duinverzwaring, en 650 verder een dijkconstructie die behalve aan de zeezijde als duin wordt afgewerkt. Het voor dit vak liggende badstrand is door de erosie nagenoeg verdwenen en wordt door een zandsuppletie aangevuld. Een hoge strandlig- ging geeft meer reductie op de golfaanval, waardoor de veiligheid van dit kustvak toeneemt en het onderhouds- en reconstruc- tiewerk aan de strandhoofden grotendeels kan vervallen. Aan de Zeeuws-Vlaamse zijde van de Wester schelde tussen Breskens en de Belgische grens vond dit jaar de voltooiing plaats van dijkvakken nabij Terneuzen van de Ser Lippens- en Nieuw Othenepolder, en het aan de landsgrens liggende dijkvak in het traject Paal-Belgische grens. Aan de Zuidbevelandse zijde van de Wester schelde is in afronding het zuidwestelijk van Hoedekenskerke gelegen dijkvak van de Baarland- en Zuidpolder. Vanaf het Sloegebied in oostelijke richting zijn dus alle waterkeringen op veilige hoogte; er moeten nog slechts ondergeschikte werkzaamheden worden uitgevoerd, zoals de aanleg van wegen om de glooiingen bij eventuele calamiteiten bereik baar te maken. Voor wat betreft het gedeelte tussen de Boulevards van Vlissingen tot en met het Sloegebied is te melden dat dit jaar begonnen is met de werken rond de Koopmanshaven en Vissershaven binnen de bebouwde kom van de stad Vlissingen. Hier wordt een nieuwe keersluis met aansluitende kademuren aangelegd en verbeterd. Deze werken zijn in 1989 gereed. Nadere berekeningen moeten uitsluitsel geven over de aanpak van de Eilanddijk en de Buitenhaven van Vlissingen. De dijken rond het industriegebied in het Sloe moeten plaatselijk worden opgehoogd, indien de opgetreden zettingen van de ondergrond te groot zijn geweest; de metingen daarvoor worden thans verricht. De noodzakelijke werken kunnen voor eind 1990 zijn afgerond. Samenvattend kan gesteld worden dat de voor het jaar 1 990 beoogde veiligheid in het kader van de Deltawet kan worden gehaald. Voor de jaren 1988 tot en met 1 990 is hiervoor nog f85 a 90 miljoen benodigd. De lopende werken van 1 987 vroegen f 50 miljoen. De voorbereiding van de werken en het houden van toezicht bij de uitvoering ervan wordt door de beheerder - dat is meestal een waterschap - op zijn kosten uitgevoerd. De Rijksoverheid geeft in het kader van de Deltawet 100% subsidie in de directe uitvoeringskosten.

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1987 | | pagina 50