werd de helft van de 1000 km dijk beschadigd. Op Goeree-Overflakkee werd 23 km dijk volledig weggevaagd. De gevolgen waren verschrikkelijk. Bijna 130 000 ha land stond onder water (figuur 3), er kwamen 1 853 mensen om. Ruim 72 000 mensen moesten worden geëvacueerd, waarvan ruim 5000 meer dan een jaar lang. Er verdronken bijna 50 000 stuks vee; 3000 woningen werden vernield, een tienmaal zo groot aantal werd beschadigd. Het Rijk en het Rampenfonds gaven samen ongeveer 1100 miljoen gulden - in guldens van nu 5500 miljoen - uit, waarvan bijna 400 miljoen voor herstel van de waterkeringen. De totale schade beliep rond de 2000 miljoen gulden (7). Het had nog veel erger kunnen zijn. Bij Nieuwerkerk aan den IJssel kon door het afzinken van een schip in een bres in Schie- lands Hooge Zeedijk een verdergaande doorbraak ternauwernood worden voorkomen. Heel Centraal-Holland tot het Noordzeekanaal ontsprong op het nippertje de dans. Toen het nieuws doordrong was de verbijs tering groot. Wij woonden in Drenthe en ik was toen vijf. Ik herinner me dat mijn moeder huilend door huis ging en kleren bij elkaar zocht voor de geëvacueerden. Zo ging het overal in ons land en daarbuiten. De actie Beurzen open, dijken dicht' kwam via de radio op gang. De opbrengst was 140 miljoen gulden (12) - in guldens van nu 700 miljoen. Het was duidelijk: dit mocht nooit weer gebeuren. Er moesten lessen worden geleerd en de beveiliging moest worden verbeterd. De beveiliging van ons land was, naar de eisen van de twintigste eeuw gemeten, over het geheel onvoldoende gebleken. De vanouds gevolgde werkwijze: de dijken minimaal één meter hoger dan de hoogst gemeten waterstand ter plaatse, bleek onvol doende. Alleen al de zeespiegelstijging en de bodemdaling maken duidelijk dat er op langere termijn gezien altijd een hogere stand komt. Die termijn is echter zo lang dat de ervaring dat effect niet door kon geven. Een overstap was nodig van de ambachtelijke naar de wetenschappelijke benadering. Wemels- felder (11) had in 1939 de weg al gewezen. Het vrijelijk toelaten van de zee door zeegaten tot diep in het land was zeer riskant. De Zuiderzee alleen dicht was niet genoeg. De constructie van vele dijken had bovendien te wensen overgelaten. Bij de ambachtelijke op ervaring gestoelde aanpak kon dat vaak pas blijken toen de dijken volledig werden belast of overbelast. De vele dijkbeherende waterschappen bepaalden binnen de lijnen van het provin ciaal toezicht in principe zelf hun dijkhoogte en -constructie. Zo kleinschalig konden zij ieder voor zich niet langer de draagkracht en de vereiste kwaliteit opbrengen. Een versterking door concentratie was hard nodig. Tenslotte waren de communicatie en de waarschuwings- en reddingssystemen bepaald niet toereikend gebleken. Al deze lessen moesten in februari 1953 in één nacht worden geleerd. Tussen het nemen van noodmaatregelen door stelde de Minister van Verkeer en Waterstaat al na drie weken de Deltacommissie in, die moest adviseren hoe tot een verbetering van de veiligheid te komen. Een jaar later adviseerde de Commissie tot afsluiting van de zeegaten (13). Dit werd het Deltaplan, dat later nog een wijdere strekking zou krijgen. Het plan werd spreekwoordelijk voor alles wat een nationale inspanning nodig heeft, zoals vandaag nog blijkt uit de roep om een Deltaplan voor de verkeersveiligheid of voor de drugsbestrijding. Het Deltaplan fig. 2. De geologische ontwikkeling. Van boven naar beneden: Nederland 8400 jaar geleden; in de Romeinse tijd; omstreeks 1500 Het Deltaplan omvatte aanvankelijk alleen de afsluiting van de zeegaten in het zuidwesten van het land; maar toen al was een bredere aanpak voor alle zeeweringen in het land de bedoeling. Later heeft zich dat ook uitgebreid tot de hoofdwaterkeringen in het binnenland, langs de grote rivieren en het IJsselmeer. In zijn geheel vereist het Deltaplan ongeveer een halve eeuw werk. Afhankelijk van de keuze inzake een eventuele stormvloedkering in de Nieuwe Waterweg - waarvan de uitslag bij het schrijven van deze bijdrage nog niet 681

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1988 | | pagina 15