Ook worden de mogelijkheden van de bestaande natte infrastructuur en comparti mentering onvoldoende benut. De mogelijk heden van actief biologisch beheer worden nog niet alle onderkend, en tenslotte: het beleid inzake 'Natuur en Landschap' kan door kennisgebrek nog geen vorm krijgen. Een nieuw concept De waterhuishouding, zo hebben we gezien, is geen doel op zich. Alle belangen die met de waterhuishouding van een bepaald gebied verband houden, moeten op een evenwichtige wijze in de besluitvorming, het beleid en het beheer worden betrokken. Het functioneren van de aquatische ecosystemen moet niet alleen worden beschouwd vanuit de invalshoek van de gebruiksmogelijkheden, maar ook vanuit die van het ecologisch functioneren. Dit kan vervolgens weer belang rijke consequenties hebben voor de gebruiks mogelijkheden. Het beheersobject omvat een aantal aquatische en terrestrische systemen. Het bestaat enerzijds uit een geografisch te definiëren deel van het landschap; anderzijds bevindt zich hierin een vlottend deel van het andschap, bestaande uit een stofstroom, waarvan water het hoofdbestanddeel is. Dit ■ergt in zich allerlei sedimenten, nutriënten, verontreinigingen en een levensgemeenschap, waarover vandaag deze en morgen gene beslist. De wensen van de samenleving moeten worden afgestemd op de mogelijkheden die oestaande, veranderende of veranderde ystemen hebben. De grootschalige ingrepen van deze tijd behoeven een nieuwe strategie. Het menselijk handelen moet aangepast worden aan de mogelijkheden van de natuur, en milieuvriendelijke relatie tussen mens en atuur bij grootschalige ingrepen moet in 'eze tijd meer worden gezocht in het ■anbieden van gunstige milieurandvoor- vaarden, waarbinnen de natuur zelf weer pontaan tot ontwikkeling moet kunnen omen. Binnen een stel beheersbare andvoorwaarden laat je de natuur zoveel oogelijk in haar eer. Hierdoor kunnen de rocessen waarvan het systeem afhankelijk is, o natuurlijk mogelijk verlopen, waardoor er wstemen ontstaan die zich binnen de estelde randvoorwaarden tot zo groot nogelijke natuurlijkheid kunnen ontwikkelen. Omdat de bestuurders dit gezamenlijk moeten willen, is een integraal beleidsplan vereist, dat n stappen tot stand moet worden gebracht, o'n plan moet zo flexibel zijn dat het beleid moet kunnen worden bijgesteld als er nieuwe interessante, vooraf vaak niet voorspelbare ontwikkelingen plaats vinden. Deze strategie van een zich aan de omstandigheden aanpassend ontwerp en beheer omvat het totale proces vanaf het prille begin van een idee tot en met de uitvoering, en eindigt met een evaluatie en terugkoppeling achteraf. In de jaren negentig zal voor grote delen van het waterhuishoudkundig systeem het post- saneringstijdperk aanbreken. Het gaat om die compartimenten waar voorgaande sanerings inspanningen tot succes hebben geleid en waar nu een volgende stap moet worden gezet. Voorbeelden zijn het Grevelingenmeer, het Veerse Meer, het Markermeer en de Veluwe-randmeren, maar ook vele regionale wateren zoals de Utrechtse, Zuid- en Noord hollandse, Friese en Overijsselse plassenge- bieden en de IJsselmeerpolders. Nederland is ook rijp voor een nieuw rivierenbeleid (De Bruin et al, 1987). De grote waterstaatkundige ingrepen in de Zuiderzee en in Zuidwest-Nederland hebben het besef doen groeien dat het leren omgaan met de nieuwe en oude mogelijkheden van watersystemen perspectief biedt. Om met succes het water te kunnen beheren moet recht worden gedaan aan de samenhang der dingen. Integraal waterbeheer beoogt de watersystemen, of landsystemen waarin water essentieel is, met de daarmee samenhan gende bodems en oevers, het grondwater met alle erin voorkomende stoffen en levensge meenschappen, zoveel mogelijk als een geheel te beheren. Een integrale benadering houdt in dat weldoordacht gebruik wordt gemaakt van de mogelijkheden die water systemen en infrastructuren bieden. De kernvraag vandaag is: wordt er wel voldoende gebruik gemaakt van de mogelijk heden die het water en de infrastructuur en het creatief omgaan met watersystemen bieden, en is er wel voldoende differentiatie in het beleid per gebied? In het verleden lag de nadruk voornamelijk op het medium water: de gebruiksmogelijkheden ervan als grondstof en als transportmiddel, en de bescherming tegen de schadelijke gevolgen van het menselijk handelen. Verant woord beheer houdt inderdaad nog steeds in: droge voeten houden, naast de verdeling van water en de bescherming van watersystemen tegen de mens. Maar er is meer. Ook aspecten als inrichting geven, sturen, ontwik kelen van nieuwe gebruiksmogelijkheden of in meer algemene zin het actief en maatschap pijgericht omgaan met watersystemen verdienen aandacht. 709

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1988 | | pagina 43