2 fig. 2. Zeeland in ruimer verband; visie van het ontwerp-streekplan Zeeland van 1987. enige compensatie te zorgen. Deze kwali teiten worden vooral aan de Randstad toegekend. Daar ligt volgens deze gedach- tengang de kracht van Nederland, en dus dient de nationale inspanning op de verdere ontwikkeling daarvan te worden gericht. Voor de Delta gaat men in grote lijnen uit van het beleid dat spoort met het beeld dat hiervoor is geschetst: verdere ontplooiing van de landbouw, natuurbehoud en een recrea tieve functie. Regio-specifieke kwaliteiten kunnen overigens worden uitgebouwd. In feite een conservatief toekomstbeeld, gericht op behoud van datgene wat is ontstaan in een periode die met de voltooiing van de Delta werken als verleden tijd kan worden beschouwd. De huidige ontwikkelingen lijken ook die richting uit te wijzen. De laatste jaren is er weer sprake van een negatief migratiesaldo; de omvang van de bevolking loopt weer terug. Er zijn nog geen duidelijke tekenen van opbloei, hetgeen op zich niet zo verwonderlijk is. Maatschappelijke aanpassingen aan nieuwe situaties verlopen niet snel. Toch is de Zeeuwse situatie bijzonder. Het beeld van Zeeland in het noorden geflankeerd door de zuidvleugel van de Randstad is onvol ledig. De ontwikkelingen bij onze zuiderburen mogen niet buiten beschouwing blijven. Ook hier is sprake van een grote agglomeratie: Antwerpen - Gent - Brugge - Zeebrugge. Ook hier wordt hard gewerkt aan een spectacu laire uitbouw van de infrastructuur. Zuidwest- Nederland ligt niet excentrisch, het ligt centraal tussen twee sterk geürbaniseerde gebieden. Dat daar nog ergens een grens ligt, doet daar niets aan af. En waar het in het verleden aan heeft ontbroken, daar wordt thans in hoog tempo in voorzien. De verbin dingen met de Randstad zijn tot stand gekomen; het bestaande wegennet wordt hieraan aangepast en waar nodig verbeterd. De plannen voor een vaste oeververbinding over de Westerschelde zijn in een gevorderd stadium, al is het groene licht dan nog niet gegeven. Deze verbinding is een onmisbare schakel in het geheel, mede ook gezien de bouw van de Kanaaltunnel tussen Frankrijk en Engeland, die onlangs is gestart. 'Het gaat immers in wezen om de verkeersligging van Rotterdam, om de verbinding van Holland, Zeeland en Vlaanderen, om de recreatie langs de gehele Benelux-kust, om het einde van de versplintering van Zeeland, om de kortste weg van de Randstad naar Londen en Parijs' (6). Een citaat waard om te herhalen, want inmiddels zijn de verbindingen op één na gerealiseerd. De versplintering is verleden tijd, alleen de Westerschelde staat nog in de weg. In deze optiek is het de vraag of een conservatief beleid verstandig is. Het lijkt verstandiger de nieuwe mogelijkheden van dit gebied op hun merites te bekijken. Het zou dan kunnen blijken, dat de voltooiing van de Deltawerken het geloof in de mogelijkheden van dit gebied doet herleven. Geloof in de toekomst met behoud van de verworven heden uit het recente verleden. Hoe de toekomst er uit zou kunnen zien, laat zich zonder nadere studies niet eenvoudig schilderen. Angst voor de gevolgen van de opbloei is in ieder geval een slechte raadgever. Want het behoeft immers geen keuze te zijn tussen een groene Delta of een dichtslibbende verstedelijking. Het behoud van grote ecologische en landschappelijke waarden van de Deltawateren staat een 742

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1988 | | pagina 72