Het onderzoek vindt plaats perblok van 5x5 km. Op deze
manier is Nederland in talloze zgn. SOVON—blokken
verdeeld. In onze streek wordt door enkele leden van de
vereniging vele van deze blokken maandelijks onderzocht
maar lang niet alle blokken voldoende en sommige zelfs
prakties niet. Vandaar dit korte schrijven. Misschien
zijn er zelfs nog wel mensen die er wat voor voelen
eens een blok te inventariseren, al was het maar voor
een keer in de maand.
Liefhebbers hiervoor kunnen verdere inlichtingen
verkrijgen bij ondergetekende, Eric Marteijn (01176-1373).
Zeehond-waarneming
Verheugend was het feit dat we bericht kregen van de
fam. P.Boeckhout uit Breskens, dat zij een zeehond hadden
gezien op de WesterscheldeOp 20 mei zagen zij er één
voor het DOW-complex te Terneuzen. (Anderzijds is het
natuurlijk te betreueren dat het hier slechts nog maar
om één exemplaar gaat, terwijl er vroeger tientallen
moeten hebben gezeten).
Waarnemingen
Nog steeds zijn alle waarnemingen van vogelsplanten en
andere wezens welkom bij de redaktie. Ze kunnen dienen
als aanvulling voor Avifauna, SOVON, allerlei andere
tellingen en inventarisati
-22-
WALRADARKETEN
Op verzoek van België treft men momenteel voorbereidingen
om te komen tot de aanleg van een walradarketen langs de
Westerschelde. Daarbij zouden 8 torens, variërend van
50 tot 85 meter hoogte, langs de Westerschelde worden ge
bouwd, waarvan de meeste op landschappelijk zeer kwetsbare
punten zijn gedacht (zoals op de zeedijk bij de Verdronken
Zwarte polder). Uit de plannen blijkt, dat vrijwel uit
sluitend aan de radartechnische kant van de zaak is gedacht
bij de planning van het geheel.
Het Coödinatie orgaan is - los van de vraag waar de torens
zouden moeten komen - van mening, dat de vanzelfsprekendheid
waarmee de walradarketen wordt benaderd niet terecht is.
Er zijn meerdere manieren om veel sneller tot beveiliging
van de scheepvaart op de Westerschelde te komen dan de
aanlaeg van een walradarketen. We denken dan onder andere
aan het verbeteren van de redediensthet opleggen van
loodsdwang, het voorschrijven van verplichte ankerplaatsen,
vaarverbod voor schepen met gevaarlijke lading onder slechte
omstandigheden, scheepvaartregeling ter hoogte van Terneuzen
en Hansweert. Van Belgiese zijde is men uiterst terughoudend
om over deze zaken afspraken te maken. Men beroept zich daar
bij nog steeds op het scheidingsverdrag van 1839, waarbij
aan België vrije vaart over de Westerschelde werd toege
zegd. Het Coödinatieorgaan vindt, dat juist deze vrije vaart
is gediend met veiligheid en heeft in een brief aan de
tweede kamer, de provincie en de betreokken gemeenten
langs de Westerschelde gevraagd uit te spreken, dat de ge
noemde regelingen de voorkeur verdienen boven de walradar
keten.
AANGEBODEN: LANDHUIZEN IN AARDENBURG
Wanneer U de onroerend goed-pagina's van de Zeeuwse pers
in de komende tijd goed leest, is er een grote kans, dat u
de advertentie met de bovenstaande tekst aantreft. Juist