Het onderzoek vindt plaats perblok van 5x5 km. Op deze manier is Nederland in talloze zgn. SOVON—blokken verdeeld. In onze streek wordt door enkele leden van de vereniging vele van deze blokken maandelijks onderzocht maar lang niet alle blokken voldoende en sommige zelfs prakties niet. Vandaar dit korte schrijven. Misschien zijn er zelfs nog wel mensen die er wat voor voelen eens een blok te inventariseren, al was het maar voor een keer in de maand. Liefhebbers hiervoor kunnen verdere inlichtingen verkrijgen bij ondergetekende, Eric Marteijn (01176-1373). Zeehond-waarneming Verheugend was het feit dat we bericht kregen van de fam. P.Boeckhout uit Breskens, dat zij een zeehond hadden gezien op de WesterscheldeOp 20 mei zagen zij er één voor het DOW-complex te Terneuzen. (Anderzijds is het natuurlijk te betreueren dat het hier slechts nog maar om één exemplaar gaat, terwijl er vroeger tientallen moeten hebben gezeten). Waarnemingen Nog steeds zijn alle waarnemingen van vogelsplanten en andere wezens welkom bij de redaktie. Ze kunnen dienen als aanvulling voor Avifauna, SOVON, allerlei andere tellingen en inventarisati -22- WALRADARKETEN Op verzoek van België treft men momenteel voorbereidingen om te komen tot de aanleg van een walradarketen langs de Westerschelde. Daarbij zouden 8 torens, variërend van 50 tot 85 meter hoogte, langs de Westerschelde worden ge bouwd, waarvan de meeste op landschappelijk zeer kwetsbare punten zijn gedacht (zoals op de zeedijk bij de Verdronken Zwarte polder). Uit de plannen blijkt, dat vrijwel uit sluitend aan de radartechnische kant van de zaak is gedacht bij de planning van het geheel. Het Coödinatie orgaan is - los van de vraag waar de torens zouden moeten komen - van mening, dat de vanzelfsprekendheid waarmee de walradarketen wordt benaderd niet terecht is. Er zijn meerdere manieren om veel sneller tot beveiliging van de scheepvaart op de Westerschelde te komen dan de aanlaeg van een walradarketen. We denken dan onder andere aan het verbeteren van de redediensthet opleggen van loodsdwang, het voorschrijven van verplichte ankerplaatsen, vaarverbod voor schepen met gevaarlijke lading onder slechte omstandigheden, scheepvaartregeling ter hoogte van Terneuzen en Hansweert. Van Belgiese zijde is men uiterst terughoudend om over deze zaken afspraken te maken. Men beroept zich daar bij nog steeds op het scheidingsverdrag van 1839, waarbij aan België vrije vaart over de Westerschelde werd toege zegd. Het Coödinatieorgaan vindt, dat juist deze vrije vaart is gediend met veiligheid en heeft in een brief aan de tweede kamer, de provincie en de betreokken gemeenten langs de Westerschelde gevraagd uit te spreken, dat de ge noemde regelingen de voorkeur verdienen boven de walradar keten. AANGEBODEN: LANDHUIZEN IN AARDENBURG Wanneer U de onroerend goed-pagina's van de Zeeuwse pers in de komende tijd goed leest, is er een grote kans, dat u de advertentie met de bovenstaande tekst aantreft. Juist

Tijdschriftenbank Zeeland

't Duumpje | 1979 | | pagina 13