natuurbescherming. Wat houdt de HELP nu eigenlijk in? De Herziening Evaluatie Landinrichtings Plannen (HELP) is te omschrijven als het door het bepalen van de effekten van de uitvoering van een landinrichtingsplan en het stellen van deze effekten tegen over de kosten van het plan, vast te stellen in hoeverre een bepaald plan een bijdrage zal leveren aan de doelstellingen die men met het plan beoogt. Van alle kanten is er kritiek gekomen op het opnemen van de HELP in de landin richting (o.a. van Natuur en Milieu). Het gaat te ver deze kritiek in dit artikel vol ledig te bespreken. Kort gezegd komt het er op neer dat de vrees bestaat dat het ekonomiese (lees geldelijke) afweging wordt van de verschillende bij de landin richting betrokken belangen, waarbij het belang van de natuur- en landschapsbe scherming het onderspit moet delven. Daarom is voorgesteld i.p.v. de HELP de MER (Milieu Effekt Rapportage) op te nemen in de landinrichtingswet. De verwachting is dat dit een betere belangenafweging garandeert. De MER kan omschreven worden als een hulp middel bij de besluitvorming en bestaat uit het maken van een millieu-effekt— rapport. - DIVhiKSE vormen In de Landinrichtingswet worden een viertal landinrichtingsvormen besproken. Als belangrijkste vormen kunnen we de herinrichting en de ruilverkaveling noe men. Een belangrijk onderscheid tussen beide vormen bestaat uit de gebieden die er eventueel voor in aanmerking komen. Voor herinrichting komen gebieden in aanmerking die naast een agrariese funktie ook in belangrijke mate een nietagrariese funktie vervullen of moeten vervullen. Voor een ruilverkaveling komen die gebieden in aanmerking die een overwegend agrariese funktie hebben en waarbij niet-agrariese funkties een ondergeschikte betekenis hebben. Ruil verkaveling als vorm van landinrichting houdt in feite hetzelfde in als de ons al jaren bekende ruilverkavelingen, nl. het streven naar een zo goed mogelijke agrariese struktuur, wel niet ten koste van alles, maar wel van veel. Bij herin richting daarentegen gaat het gehele gebied op de schop, waarbij de verschil lende belangen tegen elkaar worden afgewogen. Dus niet uitsluitend kijken naar de landbouw, maar evenveel recht doen aan natuur, landschap, rekreatie e.d. Naast deze 2 vormen van landinrichting worden in de wet nog 2 vormen genoemd. Als eerste de aanpassingsin richting. Deze vorm van landinrichting wordt in een gebied in samenhang met het treffen van een op zich zelf staande infrastrukturele voorziening van natio naal of regionaal belang plaats en is aanvullend en volgend van karakter. Als tweede (de 4e landinrichtingsvorm) is de ruilverkaveling bij overeenkomst genoemd. Dit is een vorm van landinrichting waarbij drie of meer eigenaren hun grond samenvoegen, die opnieuw verkavelen en weer verdelen. Een eenvoudige ruilverkaveling in feite, met ook een eenvoudige totstandkomings procedure dan in geval van een ruilverkaveling. Tot zover een beschrijving van de vormen van landinrichting die in de wet zijn genoemd. Voor het gebied tussen Oostburg-Aardenburg-Sluis is men van plan een administratieve ruilverkaveling toe te passen. Dit is dus de vorm van landinrichting die niet in de wet is genoemd. Wat moet nu onder zo'n administratieve ruilverkaveling verstaan worden? ADMINISTRATIEVE RUILVERKAVELING De administratieve ruilverkaveling is een vorm van ruilverkaveling die nog niet eerder is toegepat. M.a.w. het gebied Sluis-Oostburg heeft de primeur. Dit heeft als nadeel dat we over de inhoud van zo'n administratieve ruilverkaveling nog heel weinig weten. Zodoende is het voor een natuurbeschermingsorganisatie ook moeilijk een mening over dit fenomeen te geven en te weten hoe je er op in kan spelen. Ik zal enige gedachten die de basis vormen van de administratieve ruilver kaveling zo goed mogelijk proberen weer te geven. Bij deze vorm van ruilverkaveling ligt het aksent op de herverkaveling van de grond die binnen het omschreven gebied valt. De benodigde werken moeten zich in hoofdzaak beperken tot werken nodig om de bestaande situatie aan te passen aan de nieuwe kavel- grenzen. Belangrijke vragen die deze omschrijving oproepen zijn: - over welke financiële middelen beschikt men - wat verstaat men onder benodigde werken en welke betekenis hebben die voor natuur en landschap. Over de eerste vraag kan opgemerkt worden dat het gebied Sluis-Oostburg niet voorkomt op de kaart behorende bij het struktuurschema voor de landinrich ting. Op deze kaart staan in principe alle gebieden die in Nederland voor landin richting in aanmerking komen. Voor de gebieden die wel op de kaart voorkomen is een rijksbijdrage van 5000 beschik baar. Wanneer een gebied er niet op voorkomt zoals in ons geval bestaat die bijdrage uit 1000. Op basis van dit bedrag per ha bestaat de verwachting de in een administratieve ruilverkaveling uit te voeren werken weinig ingrijpende gevolgen zullen hebben. Toch is o.a. door Natuur en Milieu de vraag gesteld of het inderdaad met weinig ingrijpende gevolgen zal blijven. Deze vrees is naar voren gebracht omdat zo'n administra tieve ruilverkaveling kan leiden tot het op grote schaal toepassen van allerlei subsidieregelingen ter verwezenlijking van o.a. vaak ingrijpende kultuurtech- niese werken. Aan de andere kant bestaat tevens de opvatting dat een administratieve ruil verkaveling gunstig kan uitpakken voor natuur en landschap, gezien een lager inrichtingsnivo dan bij een ruilverkave ling. T.a.v. de benodigde werken zal het o.a. belangrijk zijn of men bij de kavel inrichting alleen uitgaat van kavelaan- vaardingswerken of ook van kavelverbe- teringswerken. Het idee van natuur en Milieu om ongeacht de beschikbare financiële middelen de eventueel uit te voeren werken reeds vooraf aan banden te leggen en dan te beperken tot de allernoodzakelijkste aanpassingen lijkt mij het overdenken meer dan waard. Alleen op deze manier kan je er vrijwel zeker van zijn dat een administratieve ruilverkaveling geen of weinig ingrijpen de veranderingen in de landschappelijke situatie teweeg zal brengen. SLOT WOORD In dit artikel is aandacht besteed aan de administratieve ruilverkaveling. Dit is waarschijnlijk een vorm van ruilverkave ling die voor ons landje van grote betekenis zal zijn. De administratieve ruilverkaveling zal vanuit de natuurbescherming nauwlet tend gevolgd moeten worden, en er zo min mogelijk schade aan natuur en landschap wordt aangebracht. Jan Steurijs. 12

Tijdschriftenbank Zeeland

't Duumpje | 1986 | | pagina 14