with* Aktirtteiteh Ve7*6t$€H BERGKORENMOLEN 'DE HARMONIE'IN BIERVLIET EXCURSIE 28 JUNI BUSEXCURSIE NAAR DE BIESBOS, 31 mei 1986. gerd tegen het zogenaamde 'pelblik' (een vertikale wand met gaten erin als een rasp). Hierdoor liet de pel van de gerst los. Het was een zeer nauwkeurig werk en het moest hard waaien om de pelsteen snelheid te geven. In 1884 werd de stelling, een houten gaanderij rond de romp om wielen en staart te kunnen bedienen) vervangen door een aarden wal, die afkomstig was van de berg waarop een andere molen, een staakmolen op een paar honderd meter afstand gestaan had. De familie Lijbaart kocht de grond voor ƒ100. In 1881 werd de molen omgebouwd tot korenmolen. De sporen van de oliemolen zijn nu nog duidelijk te zien. In zijn bestaan heeft hij verschillende restaura ties ondergaan: in 1960, 1967 en 1985. De laatste was een grondige restauratie, waarbij het gehele metselwerk opnieuw gevoegd werd, een nieuw wiek en kruis gestoken. De molen werd nu voorzien van zgn. fokwieken, een wieksysteem waarbij al met weinig wind toch gemalen kan worden. Het berust op het principe van onderdruk zoals bij een vliegtuig vleugel. Nogal ingewikkeld, maar de molenaar zal u het graag uitleggen en laten zien. Dit systeem is ook in Cad- zand toegepast. Voorts werden de 'boeghouten', zware balken die de as met de wieken en de kap dragen, vervangen. De molen staat er nu weer schitterend bij en molenaar Piet Lijbaart kan weer malen, weliswaar niet meer zoals vroeger, toen er een goede boterham in zat, maar toch nog regelmatig voor enkele bakkers. De familie Lijbaart kan met recht een molenaarsgeslacht genoemd worden. In Frankrijk, al lang voordat zij als Huge noten naar hier vluchtten, waren zij al molenaars! Dus pakweg 300 jaar. Zoiets is in deze tijd, waarin alles, niets uitge zonderd, steeds sneller verandert, haast niet meer denkbaar. Als u de molen bezoekt moet u daar eens bij stilstaan, voorzover de moderne mens dit nog kan en het werktuig, dat in 1000 jaar prak- ties niet veranderd is op u laten inwerk- ken. In deze molen kan dat nog, want er is gelukkig nog veel oorspronkelijks bewaard gebleven. Sjaak Herman. In 1842 werd deze molen gebouwd als olie- en pelmolen. Het olie 'slaan' was een bewerking waarbij lijnzaad geplet, verwarmd en geslagen werd waarbij lijn olie vrijkwam. Het pellen bestond hier uit, dat gerst op een horizontale snel- draaiende steen gestort werd, waardoor het met kracht naar buiten werd geslin- Door de bijna tropiese temperatuur moet iedereen de schaduw of het strand hebben verkozen boven een excursie naar de Clarapolderkreken. Want om 13.00 uur bleef de markt van IJzendijke geheel verlaten. Na enige tijd wachten besloot ik als excursieleider demokraties om het reis doel te veranderen. Het was alweer zo'n 10 jaar geleden dat ik de oude muurtjes van IJzendijke op planten had geïnven tariseerd, dus.... zo gedacht, zo gedaan. Zo'n muurtjesexcursie voert een mens langs allerlei achteraf-paadjes, op bin nenplaatsen (al dan niet met toestem ming) en ook wel door huiskamers om het reisdoel te bereiken: een bos manne tjesvarens in een vochtig hoekje, een muurtje met veel gele helmbloem of stinkende gouwe en natuurlijk vooral heel gewone soorten als muurvaren, muurlewebekje en kantig wilgeroosje. Veel meer leveren de Ijzendijkse muur tjes helaas niet op. Het interessantst in onze streek zijn toch nog altijd de muurtjes langs de westgrens (haventje Cadzand-Bad, kerk St. Anna ter Mui den, de Stenen Beer en andere plekken in Sluis en enkele plekken in en bij Aardenburg) met soorten als klein glas- kruid, tongvaren en stijf hardgras. Na de muurtjes bezocht ik nog een ander kuituurmonument: de molen. Daar kon ik nog even verslag uitbrengen aan vrij willig molenaar en mede Duumpje-lid Sjaak Herman. En toen was ik nog net op tijd thuis voor de koffie. Alex de Meijer. Zaterdag 31 mei 1986. Het liet zich eerst aanzien, dat we niet het vereiste aantal deelnemers bij mekaar zouden krijgen om een bus te vullen. Dat viel uiteindelijk nog heel erg mee. Dankzij de deelname van een flinke groep Steltkluutleden kon de knoop worden doorgehakt en vertrokken we voor deze zeer interessante reis. De tocht ging over Antwerpen richting Brabant. De buschauffeur deed z'n best om het gezelschap alvast in de stemming te brengen, maar natuur en landschap was blijkbaar niet zijn favoriete materie, want hij was al snel uitgepraat. Goed dat er een paar zeer jonge deelnemers bij- 3

Tijdschriftenbank Zeeland

't Duumpje | 1986 | | pagina 5