HOE LANG
Zichtwaarnemingen van motorcrossbe-
boeken zijn schaars en de vermelde
verblijfstijd van motorcrossers heeft
daarom vermoedelijk geen algemene
geldigheid.
De gemiddelde verblijfstijd bedroeg 4,5
minuten.
Bovenstaande waarnemingen betrof mo
torcrossers die passeerden. Als er sprake
is van rondjes rijden of springen over de
duintjes zal de verblijfstijd langer zijn.
WAAR
Op kaart II.4 is het nederlandse deel van
het Zwin met de verschillende deelgebie
den weergegeven. Niet ieder deel wordt
door motorcrossers even intensief bere
den (tabel II
Van de individuele motorcrossbezoeken
is nagegaan welke deelgebieden het meest
werden bezocht. Van de 43 geconstateer
de motorcrossbezoeken reed 88976 door
de grote strandvlakte, 77% over het
strand, 51% door de kleine strandvlakte,
30% over de duintjes, 35% over de
duinovergang, 49% over de dijkover-
gangen, 35% over de trap en 53% over
de dijk.
SAMENVATT8NG EN RESULTATEN
In de periode van 8 januari t/m 9 maart
1987 is een onderzoek verricht naar het
aantal motorcrossbezoeken in het Zwin.
In deze periode van- 61 dagen is het
gebied minimaal 19 dagen bezocht door
crossmotoren;per motorcrossbezoek ge
middeld 2,2 motoren. Per week is het
Zwin door gemiddeld 5,0 crossmotoren
bezocht.
Het motorcrossbezoek is vooral een
nederlandse aangelegenheid. Slechts 3
van de 43 motorcrossbezoeken hadden
betrekking op belgische crossers (7%).
Tabel II.5 Frequentie van motorcross
strand 33
bezoeken aan de verschillende
grote vlakte 37
deelgebieden. Tijdens een mo
duintjes 12
torcrossbezoek van een cross
kleine vlakte 21
motor kunnen meerdere deel
duinovergang 19
gebieden worden bezocht
dijkovergang (7) 13
dij kovergang (9) 7
trap (8) 13
dijk 23
Motorcrossbezoeken zijn vastgesteld aan
de hand yan rijsporen en directe
zichtwaarnemingen. Het aantal zicht
waarnemingen was gering (5);de gemid
delde verblijfstijd van de door zicht
waarnemingen vastgestelde motorcross
bezoeken bedroeg gemiddeld 4,5 minu
ten. Motorcrossers lijken een voorkeur te
hebben voor de zaterdag om te gaan
crossen;op werkdagen wordt echter ook
gecrossd. De voorkeur lijkt dan uit te
gaan naar de stille uren vroeg en laat op
de dag.
Motorcrossers crossen bij voorkeur op
het strand en de grote strandvlakte,
daarnaast in iets mindere mate op de
dijk en in de kleine strandvlakte. De
duin- en dijkovergangen worden geza-
melijk 52 van de 178 keer bezocht
(29%), het meest op de zaterdag. De
voor de natuur schadelijkste motorcross
bezoeken zijn die aan de duintjes (stuk
rijden van de vegetatie) en in de grote en
kleine strandvlakte (stuk rijden van de
vegetatie en het verhinderen van vesti
ging van planten).
De lawaaioverlast van de crossmotoren
is groot en op grote afstand te horen.
Ten aanzien van de frequentie van de
motorcrossbezoeken kunnen de volgende
kanttekeningen worden geplaatst. Een
aantal dagen was het Zwin voor motoren
niet toegankelijk als gevolg van hoge
waterstanden en een bevroren strand
vlakte. In januari waren er 14 dagen dat
ook overdag de temperatuur beneden
de 0° c lag. Deze omstandigheden zullen
er toe hebben bijgedragen dat het aantal
motorcrossbezoeken vermoedelijk lager
was dan in andere maanden zou zijn.
Ook de daglengte kan van invloed zijn
op het aantal motorcrossbezoeken;het
motorcrossen vindt hoofdzakelijk buiten
de werkuren plaats en de korte
winterdagen zullen de mogelijkheden
voor de motorcrossers beperkt hebben.
Het lijkt mij dat het aantal geconstateer
de motorcrossbezoeken niet representa
tief is voor het jaargemiddelde. Gezien
de weersomstandigheden en mede gezien
de mondelinge mededelingen van strand-
bezoekers (tot 16 motorcrossers per
bezoek) moet het gemiddelde aantal
motorcrossbezoeken hoger worden inge
schat. Systematisch opgezet onderzoek,
waarbij meerdere crossgebieden langs de
kust worden betrokken, gespreid over
een langere tijd, zal meer inzicht geven
in de frequentie van het aantal
motorcrossbezoeken.
De situatie lijkt ernstig genoeg om een
dergelijk onderzoek te overwegen. i
R. Beijersbergen
8