HOE LANG Zichtwaarnemingen van motorcrossbe- boeken zijn schaars en de vermelde verblijfstijd van motorcrossers heeft daarom vermoedelijk geen algemene geldigheid. De gemiddelde verblijfstijd bedroeg 4,5 minuten. Bovenstaande waarnemingen betrof mo torcrossers die passeerden. Als er sprake is van rondjes rijden of springen over de duintjes zal de verblijfstijd langer zijn. WAAR Op kaart II.4 is het nederlandse deel van het Zwin met de verschillende deelgebie den weergegeven. Niet ieder deel wordt door motorcrossers even intensief bere den (tabel II Van de individuele motorcrossbezoeken is nagegaan welke deelgebieden het meest werden bezocht. Van de 43 geconstateer de motorcrossbezoeken reed 88976 door de grote strandvlakte, 77% over het strand, 51% door de kleine strandvlakte, 30% over de duintjes, 35% over de duinovergang, 49% over de dijkover- gangen, 35% over de trap en 53% over de dijk. SAMENVATT8NG EN RESULTATEN In de periode van 8 januari t/m 9 maart 1987 is een onderzoek verricht naar het aantal motorcrossbezoeken in het Zwin. In deze periode van- 61 dagen is het gebied minimaal 19 dagen bezocht door crossmotoren;per motorcrossbezoek ge middeld 2,2 motoren. Per week is het Zwin door gemiddeld 5,0 crossmotoren bezocht. Het motorcrossbezoek is vooral een nederlandse aangelegenheid. Slechts 3 van de 43 motorcrossbezoeken hadden betrekking op belgische crossers (7%). Tabel II.5 Frequentie van motorcross strand 33 bezoeken aan de verschillende grote vlakte 37 deelgebieden. Tijdens een mo duintjes 12 torcrossbezoek van een cross kleine vlakte 21 motor kunnen meerdere deel duinovergang 19 gebieden worden bezocht dijkovergang (7) 13 dij kovergang (9) 7 trap (8) 13 dijk 23 Motorcrossbezoeken zijn vastgesteld aan de hand yan rijsporen en directe zichtwaarnemingen. Het aantal zicht waarnemingen was gering (5);de gemid delde verblijfstijd van de door zicht waarnemingen vastgestelde motorcross bezoeken bedroeg gemiddeld 4,5 minu ten. Motorcrossers lijken een voorkeur te hebben voor de zaterdag om te gaan crossen;op werkdagen wordt echter ook gecrossd. De voorkeur lijkt dan uit te gaan naar de stille uren vroeg en laat op de dag. Motorcrossers crossen bij voorkeur op het strand en de grote strandvlakte, daarnaast in iets mindere mate op de dijk en in de kleine strandvlakte. De duin- en dijkovergangen worden geza- melijk 52 van de 178 keer bezocht (29%), het meest op de zaterdag. De voor de natuur schadelijkste motorcross bezoeken zijn die aan de duintjes (stuk rijden van de vegetatie) en in de grote en kleine strandvlakte (stuk rijden van de vegetatie en het verhinderen van vesti ging van planten). De lawaaioverlast van de crossmotoren is groot en op grote afstand te horen. Ten aanzien van de frequentie van de motorcrossbezoeken kunnen de volgende kanttekeningen worden geplaatst. Een aantal dagen was het Zwin voor motoren niet toegankelijk als gevolg van hoge waterstanden en een bevroren strand vlakte. In januari waren er 14 dagen dat ook overdag de temperatuur beneden de 0° c lag. Deze omstandigheden zullen er toe hebben bijgedragen dat het aantal motorcrossbezoeken vermoedelijk lager was dan in andere maanden zou zijn. Ook de daglengte kan van invloed zijn op het aantal motorcrossbezoeken;het motorcrossen vindt hoofdzakelijk buiten de werkuren plaats en de korte winterdagen zullen de mogelijkheden voor de motorcrossers beperkt hebben. Het lijkt mij dat het aantal geconstateer de motorcrossbezoeken niet representa tief is voor het jaargemiddelde. Gezien de weersomstandigheden en mede gezien de mondelinge mededelingen van strand- bezoekers (tot 16 motorcrossers per bezoek) moet het gemiddelde aantal motorcrossbezoeken hoger worden inge schat. Systematisch opgezet onderzoek, waarbij meerdere crossgebieden langs de kust worden betrokken, gespreid over een langere tijd, zal meer inzicht geven in de frequentie van het aantal motorcrossbezoeken. De situatie lijkt ernstig genoeg om een dergelijk onderzoek te overwegen. i R. Beijersbergen 8

Tijdschriftenbank Zeeland

't Duumpje | 1987 | | pagina 10