czceeehi fiet Z INLEIDING Illegaal motorcrossen vindt plaats langs de gehele west-zeeuwsvlaamse kust (Paulinastrand, schor Nummer Een, strand Breskens, strand en dijk bij camping Zeebad, Groedse duintjes, strand Verdronken Zwarte Polder en het Zwin) en wordt, blijkens de persberich ten, door velen als een probleem ervaren. De intensiteit van het motor crossen is uiteenlopend, maar in de meeste gevallen betreft het enkele motorcrossers die enige tijd in het betreffende gebied rondrijden. Terreinen met relief, zoals de duintjes, zandop- waaiingen of grondstorten genieten de voorkeur, vermoedelijk vanwege de sportieve uitdaging. Uit incidentele gesprekken met strandbe- zoekers is gebleken dat plaatselijk, met name het Zwin, tot maximaal 16 crossmotoren in het gebied rondjes rijden en de duintjes als springschans gebruiken. Ze bereiken het gebied via het smalle wandelpad op de dijk en zelfs het bereiden van de trappen van de dijkovergang wordt als een sportief element beschouwd. In dergelijke om standigheden kan van een levensgevaar lijke situatie worden gesproken. Toch kunnen ook enkele crossmotoren al gevaarlijke situaties laten ontstaan. In de Groedse duintjes waren tussn het struikgewas smalle paden uitgesleten. Motorcrossen in een dergelijk onover zichtelijk gebied kan leiden tot confron taties met, voor de wandelaars, een ernstige afloop. Ook in de Verdronken Zwarte Polder kunnen gevaarlijke situa ties ontstaan. Mijn eigen waarneming betreft een betrekkelijk snel rijdende motorcrosser over het plankier. De wandelaars sprongen verschrikt naar links en rechts van het plankier af, terwijl de crossmotor, nauwelijks snel heid verminderend, doorreed. Binnen een oogwenk was de motorcrosser over de dijk verdwenen. De dijk en het strand tussen de veerhaven en camping Zeebad worden ook vaak door crossmotoren bezocht. De dijk heeft hier een tamelijk bochtig verloop en is slecht te overzien; de onoverzichtelijkheid wordt nog versterkt door het struikgewas. Zelfs in de zomer, als dit gedeelte van de kust zeer druk wordt bezocht door vakantiegangers, wordt in dit gebied gemotorcrossd. Bij illegaal motorcrossen langst de kust is er sprake van minstens twee spanningsvelden. Ten eerste is er een spanningsveld met de algemene veiligheid van de wandelaars, die in deze situatie nooit bedacht zijn op motoren. Dit geldt met name op smalle wandelpaden, dijk en duinovergangen en in andere onover zichtelijke situaties. Daarnaast is er een spanningsveld met de natuur. Vele kustgebieden zijn uit oogpunt van natuurbehoud waardevol. De beschadi ging van de flora en de verontrusting van de fauna dragen bij in een verarming van de natuurlijke variatie of brengen zelfs een natuurlijke ontwikke ling in gevaar. Dit onderzoek heeft een inventariserend karakter en is toegespitst op het Zwin gedurende de periode van 8 januari t/m 9 maart 1987. Er worden geen uitspraken gedaan over ae effecten van tiet illegaal motorcros- sen;daarvoor zou een langduriger onder zoek noodzakelijk zijn geweest met een uitgebreidere vraagstelling. Tevens zou de gehele west-zeeuwsvlaamse kust in dit onderzoek moeten worden betrokken. In dit onderzoek is uitsluitend gepoogd een indruk te krijgen van het aantal bezoeken van crossmotoren aan het Zwin. In sommige gevallen kon de verblijfstijd van de crossende motoren worden vastgesteld. KOMMENTAAR De konklusie van het onderzoek van Rene Beijersbergen in het Zwin is duide lijk: Er wordt vaak in het natuurgebied gecrost met motoren. Dit heeft zeer nadelige gevolgen voor de plantengroei en zorgt voor geluidsoverlast in de verre omgeving. Niet alleen in het Zwin vormen de motorcrossers een probleem. Ook bij de Zwarte Polder en in de Groese duintjes doen ze veel kwaad. Een oplossing is moeilijk te vinden. De gemeente Oost burg heeft een hele tijd geleden een werkgroep de opdracht gegeven een lokatie te zoeken voor een motorcros- terrein, maar nadat alleen in de gemeen te Sluis iets te vinden leek is het stil ge worden. De filosofie die hier achter zit is dat als er een terrein beschikbaar komt, de crossers daar naar verwezen kunnen worden. Voor ons blijft de vraag of het crossen langs de kust dan is opgelost, of juist wordt gestimuleerd. Punt is dat de politie de crossers niet te pakken kan krijgen. Ze zijn gewoon te snel. En als je er dan één in de kraag grijpt, kan je dan zomaar zo'n dure motor in beslag nemen? Toch kan regel matige politiekontrole een belangrijke bijdrage leveren aan het terugdringen van deze hinderlijke sport. Controle moet niet willekeurig gebeuren, maar met een zekere regelmaat en volgens een vooropgezet plan. Meer aandacht van de politie is zondermeer op z'n plaats gezien de negatieve invloed op natuur en recreant. Een andere mogelijkheid is het ontoe gankelijk maken van de natuurgebieden de duinen en het strand voor crossers. Het uitrasteren van de Groese duintjes is mede met het oog op de crossers dringend gewenst. Verder kan het duin vanaf Cadzand-haventje tot en met het Zwin ontoegankelijk gemaakt worden voor crossers. Dat vereist aanpassing van de duinovergangen en haventalud. Alleen een gezamenlijke aanpak kan tot een oplossing leiden. Of blijft het plezier van een enkeleing ten koste gaan van de natuurwaarden en het wandelplezier van velen? 6

Tijdschriftenbank Zeeland

't Duumpje | 1987 | | pagina 8