jl HET IS BETER EEN HALF JAAR EEN TOERIST TE MELKEN DAN EEN HEEL JAAR EEN KOE HEEL ZEEUWSCH VLAANDEREN of voorlopig alleen het Westen voor het overgrote deel blijvend aan de landbouw onttrekken? Het lijkt mij zinvol te begin nen met West Zeeuwsch Vlaanderen en het oostelijk deel, zelfs op langere termijn, zijn huidige functie te laten behouden, zij het met enig herstel van verloren natuur waarden. Eerder zal het zinvol zijn, als de inrichting van West Zeeuwsch Vlaande ren (hierna aan te duiden als WZVL) achter de rug is. Walcheren en daarna Schouwen-Duiveland aan de landbouw te onttrekken en te ontwikkelen naar het voorbeeld van WZVL. Landbouw kan dan hoofdfunctie blijven in oostelijk Oost Zeeuwsch Vlaanderen (de gemeente Saeftinghe, voorheen de gemeenten Hon- tenisse, Hulst en een deel van Axel); het westelijk en zuidelijk gedeelte van Ter- neuzen, (voorheen deels Axel en Sas van Gent), op de beide Bevelanden, op Tho- len en Sint Philipsland. Waarom eerst WZVL? Een factor van belang is de zeer geringe bevolkingsdicht heid. Verder is er al sprake van enige op toeristen gerichte ontwikkeling, zodat er deskundigheid in huis is en de vraag om meer recreatieve mogelijkheden is juist daar het grootst. Geeft men daar in de huidige situatie aan toe dan slacht men de kip met de gouden eieren. Maar er is meer, want waarom NU dit tamelijk ingrijpende plan? We staan in Europa op de drempel van grote veranderingen. Het is een duidelijke zaak dat in Nederland de landbouw een ondergeschikte rol zal gaan spelen, terwijl men nu toch op het punt staat in WZVL veel geld en energie te stoppen in herinrichting van het land schap vooral ten behoeve van diezelfde (reeds grotendeels achterhaalde) land bouw. Daarom is het nu nog net het moment het roer fors om te gooien, anders blijft het toch sukkelen in de marge. Immers: er is geen ruimte meer voor meer recreatie, er is geen ruimte meer voor meer en herstel van natuurfuncties, maar er is evenmin behoefte aan meer land bouwproducten of in ieder geval niet die men beoogt, in ieder geval, meer van hetzelfde. Bijkomende vraag is natuurlijk of je een volk waarvan de beroepsbevol king zo langzamerhand voor een kwart uit docterandussen, ingenieurs en hbo'-ers bestaat, moet door laten gaan met het telen van aardappelen van nog geen dub beltje de kilo en onverkoopbare knol selderij. Gebeurd op een veiling te Kapelle. Een groenteboer koopt bloemkolen van 48 cent per stuk. Een dame uit een groep toeristen vraagt een kool te koop. Spon taan stelt de groenteman voor: 1,25 per stuk, al realiseert hij zich onmiddellijk dat dat eigenlijk te weinig is en dat hij thuis meer zou vragen, maar: prijs is prijs. Binnen enkele minuten is hij de helft van zijn aankoop kwijt zonder één cent kos ten. De moraal: niet het verbouwen van bloemkolen is lonend, maar het verhan delen. Om slagvaardig en efficiënt te kunnen werken, is het van belang het gehele gebied, inclusief de Braakman tot en met de oostelijke dijk, onder te brengen in één gemeente; de grenzen van de huidige waterschappen (Het Vrije van Sluis en De Drie Ambachten) moeten daaraan worden aangepast. Voor alle overheids- en semi-overheidsdiensten moet het ge hele gebied één dienstkring worden. De natuurgebieden korrien in beheer bij een op te richten Stichting Het Westzeeuws- vlaamse Landschap. De Stichting mag zich desgewenst 't Duumpje" noemen. De veerverbinding Breskens-Vlissingen zal noodgedwongen moeten worden ge handhaafd, omdat niet te verwachten is, dat binnen de tijd dat onderhavig plan gestalte krijgt er een vaste oeververbin ding over de Westerschelde gerealiseerd zal worden. Mocht dit desondanks toch het geval zijn, dan zal het punt van aanlanding op de zuidelijke oever van belang zijn. Aangezien alleen al het ge zonde verstand zegt dat dit slechts nabij Temeuzen kan zijn -Temeuzen is, hoe zeer dat door velen ook betreurd wordt, nu eenmaal de grootste agglomeratie in deze regio en zoals dat momenteel ligt, precies halverwege twee veerverbindin- gen in is natuurlijk de gekroonde dwaas heid,- dan kan de verbinding vervallen, tenzij er mogelijkheden zijn er een toeris tische exploitatie, in handen van de ge meente, aan te geven. Wellicht kan dan in de wintermaanden volstaan worden met twee overtochten daags - misschien zijn dagelijkse afvaarten niet eens nodig - al zal een voetveer naar Vlissingen voor o.a. schoolbezoekers nodig zijn. Indien beslo ten mocht worden de WOV helemaal op de verkeerde plaats te leggen, bijvoor beeld bij Perkpolder (dan kan ze net zo goed gebouwd worden in de Derde Wereld waar ze ergens vast veel harder nodig is) dan moet alle toeristenverkeer door Oost Zeeuwsch Vlaanderen, het geen ongewenst is en dan zal een nage- 13

Tijdschriftenbank Zeeland

't Duumpje | 1988 | | pagina 15