RECREATIE NOTA SLUIS SBB NIEUWE STIJL RESISTENTIE Met stijgende verwondering lazen we het verslag in de krant van het bezoek dat leden van Gedeputeerde Staten hebben gebracht aan de gemeente Sluis. Uit dat verslag vernamen we dat Gedeputeerde Staten bereid zijn mee te werken aan de uitbreiding van twee minicampings (die van Belois en Vermue tussen Retranche- ment en het Zwin). Enkele jaren geleden hebben G.S. juist medewerking aan deze uitbreiding onthouden. Daarnaast kan de gemeente ook op medewerking rekenen bij de realisatie van 60 zomerwoningen bij Retranchement. Twee zaken springen hierbij in het oog. De argumenten die ten grondslag liggen aan de koerswijziging van G.S. en de manier waarop dit gebeurt. Zoals zo vaak in onze provincie worden er in een infor meel overleg door G.S. leden toezeg gingen gedaan, terwijl een planologiese procedure nog moet starten. Van een evenwichtige belangen afweging door G.S. kan nu al geen sprake meer zijn omdat de toezegging aan de gemeente al is gedaan. Blijkbaar is men niet geïnteres seerd in de argumenten die bezwaarden in de verdere procedure naar voren brengen. Vooral voor de natuurbescherming is dit een frustrerende gang van zaken. Dit wringt temeer omdat bij deze re- kreatieplannen er ruimtelijk wel het een en ander aan de hand is. G.S. heeft naar we mogen aannemen enkele jaren geleden niet voor niks de campingplannen afge wezen. Welke argumenten de G.S.leden op andere gedachten hebben gebracht blijft vooralsnog onduidelijk. Die argumenten zullen zeker niet te ont lenen zijn aan de rekreatienota van de gemeente Sluis. In die nota wordt alleen de wenselijkheid van de realisatie van de campings uitgesproken. De verschilende bezwaren door ondermeer door onze ver eniging naar voren zijn gebracht worden op geen enkele inhoudelijke manier door de gemeente weerlegd. De behandeling van onze bezwaren in de inspraakproce dure is ronduit een aanfluiting. In zowel de behandeling van de rekreatienota in de raadskommissie en de gemeenteraad werd er nauwelijks aan onze bezwaren aandacht besteed. In het raadsvoorstel, dat we van de gemeente kregen toege stuurd zou er op onze bezwaren worden ingegaan. Daarvan vinden we in het raadsvoorstel weinig terug. De gemeente stelt in dit raadsvoorsteklndien de uit breidingsmogelijkheden op de bedrijven van Vermue en Belois worden beperkt tot maximaal 45 eenheden kan aantasting van aanwezige natuurwaarden zoveel mogelijk worden beperkt. Overigens vin den we, dat we met deze nota wel degelijk is gestreefd naar een evenwichtige ver houding tussen natuur, landschap en re- kreatie. Einde citaat. Het lijkt erop alsof de gemeente denkt dat als we dit maar zoveel mogelijk blijven herhalen het uit eindelijk ook zo zal zijn. Op onze opmerkingen over het introdu ceren van een ekonomies belang, de eisen die bv. de boomkikker stelt aan deze omgeving die gebruikt wordt als migratie route en de onwenselijkheid van rekreatie ontwikkelingen in de buurt van het Zwin, terwijl er op korte afstand een recreatie speerpunt ligt bij Cadzand Bad, daarop wordt niet ingegaan. Dat de G.S.leden vervolgens zeggen in deze rekreatienota voldoende aanknopin gen te vinden voor het ondersteunen van de wens em nieuwe campings te reali seren en een zomerwoningenkomplex, dan begrijpen we niet waarop ze zich baseren. Dat vervolgens verregaande toe zeggingen worden gedaan aan de gemeen te Sluis doet helemaal de deur dicht, voor ons. In Nederland zijn er 3 organisaties die natuurterreinen beheren. De Vereniging tot behoud van Natuurmonumenten en de provinciale landschappen als partikuliere organisaties. Staatsbosbeheer (SBB) als rijks natuurbeheerder. In elke provincie hebben die drie organisaties afspraken gemaakt om elkaar bij de aankoop en het beheer van de terreinen niet in de wielen te rijden. Zo is ook Zeeland verdeeld in invloedssferen. SBB bestrijkt de helft van de provincie. Natuurmonumenten en het Zeeuwse Landschap ieder een kwart In onze streek hebben we met het Zeeuwse Landschap te maken en met SBB. Het Zeeuwse Landschap beheert vooral de gebieden in de noordelijke helft van WZV1. SBB heeft haar bezittingen in het zuiden (Toniobosje bij Sint Kruis, de Eekloosche Watergang) en het oosten (Braakman) liggen. Tot voor kort waren de kontakten met SBB minimaal. Sinds kort is SBB gereor ganiseerd. Piet van Grevenbroek is dis- trikstshoofd geworden voor een deel van Zeeland, waaronder ook Zeeuws Vlaan deren valt en Renee Steijn is als distrikts assistent voor geheel Zeeuws Vlaanderen de man die de dagelijkse gang van zaken in onze regio regelt. Met deze twee mede werkers van SBB hadden we onlangs een kennismakingsgesprek. Uiteindelijk wer ken we in het zelfde gebied en een goede samenwerking kan voor beiden van nut zijn. Het gesprek verliep in een uitstekende sfeer en we zijn heel wat wijzer geworden over wat de reorganisatie van SBB in houdt. SBB mag zich tegenwoordig alleen maar bezig houden met het eigenlijke beheer. De aankoop van de terreinen wordt door andere afdelingen van het ministerie van Landbouw en Visserij ge regeld. Die bepalen ook met welk doel zo'n aankoop plaatsvindt. Dat kan zijn een natuurbehoudsdoel, maar ook met de bedoeling het gebied te gebruiken voor de bosbouw of in te richten als rekreatiege- bied. SBB is dus geen louter natuurgebie den beherende organisatie. Voor ons is dat belangrijk te weten, omdat dat kan verklaren waarom ze in een gebied bomen planten en het beheer niet richten op natuurbeheer. Een belangrijke taak voor de komende tijd vinden Piet en Renee het opstellen van beheersplannen voor de verschillen de natuurgebieden die ze in beheer heb ben. Op dat terrein is er nogal wat achter stand weg te werken. Op een aantal plaat sen gebeuren er ook dingen in natuur gebieden die niet horen, zoals het strooien van kunstmest. Met de beheersplannen in de hand hopen ze in de toekomst tot een goed doordacht natuurbeheer te komen. Geld speelt in deze tijd van bezuinigingen ook in het beheer een rol. SBB krijgt maar een beperkt budget tot haar beschikking zodat niet alle wensen meteen gereali seerd kunnen worden. De bomen groeien ook voor het natuurbeheer niet meer tot in de hemel. Uitgebreid werd er gediskussi- eerd over het relatief dure beheer van dij ken. Vooral met een beperkt budget moet er bij de aankoop van terreinen keuzes gemaakt worden. In principe blijven alle dijken aankoopwaardig. Maar een stre ven naar beheerbare konsentraties dijken is vanuit kosten overwegingen gewenst. Afgesproken is dat dit overleg regelmatig zal plaatsvinden, zodat een nauwere sa menwerking tussen SBB en de regionale natuurbeschermingsverenigingen in het verschiet ligt. Na insekten en schimmels zijn er nu ook onkruiden die niet meer gevoelig zijn voor bestrijdingsmiddelen. In de afgelopen ja ren is de resistentie tegen onkruidbestrij dingsmiddelen op basis van zgn. triazinen sterk toegenomen, zowel in het aantal soorten als in de verspreiding ervan. In Nederland zijn er nu acht onkruidsoorten bekend die ongevoelig zijn voor dergelijke middelen en over Europa loopt dat aantal op tot meer dan dertig soorten. Dit blijkt uit een artikel in het tijdschrift Nieuws uit Wageningen van juni j.l. Onkruiden kunnen de opbrengst van land en tuinbouwgewassen sterk verminderen en worden daarom verwijderd of met chemiese middelen gedood. Over de ge hele wereld ontstaan thans onkruiden die niet langer gevoelig zijn voor deze on kruidbestrijdingsmiddelen. Ze ontstaan in meerjarige gewassen zoals in de fruit teelt en in de boomkwekerij, waar steeds weer met dezelfde middelen wordt gespo ten. Vooral in een gewas als mais is het probleem omvangrijk. In Nederland zijn op maispercelen zwarte nachtschade en melganzevoet de meest voorkomende resistente onkruiden. In de fruitteelt gaat het vooral om klein kruis- kruid en straatgras. Het vermoeden be staat dat de nu beschikbare gegevens nog maar een zwakke afspiegeling is van de werkelijke situatie. Tot dusver komen er nog niet veel klachten omdat nog andere 19

Tijdschriftenbank Zeeland

't Duumpje | 1988 | | pagina 21