Dames en heren,
Dames en heren,
den welke zwaar onder druk staan. Ook
de kleine landschapselementen die zor
gen voor een gevarieerd en aantrekkelijk
landschap ontkomen niet aan deze druk.
Van belang in dit geval zijn de diverse ge
bieden waarvoor een landinrichting is
aangevraagd. In geheel West Zeeuws-
Vlaanderen, tot en met de kanaalzone wil
men een aantal zaken verbeteren via een
landinrichting met een administratief ka
rakter. De eerste ervaringen die we de af
gelopen jaren opgedaan hebben met der
gelijke ruilverkavelingen zijn niet direkt
positief. Het proces van landschappelijke
verschraling blijft doorzetten zonder dat
daar in het kader van de ruilverkaveling
veel tegenover staat. Het is van groot
belang er voor te zorgen dat het multi
functionele karakter dat met de nieuwe
landinrichtingswet gestalte kreeg ook
daadwerkelijk zijn intrede doet. Dit be
tekend dat de natuurinbreng goed dient te
zijn, met name in de voorbereidingscom
missie. Ervoor moeten zorgen dat een
goede NB-inbreng gegarandeerd is. Het
ministerie zou dit kunnen ondersteunen.
Wellicht dat we dan eens kunnen komen
tot nieuwe projekten waar natuurbouw
gepleegd kan worden. Dus het op nieuwe
plaatsen creëren van natuur. Natuurlijk is
het niet zo dat we daarmee in een klap alle
verloren gegane natuurwaarden terug
krijgen, maar een aantal goede zaken
zijn wel te doen. Natuurbouw is een term
die we regelmatig in allerlei nota's en
plannen tegenkomen. Het wordt tijd dat
dit concrete gestalte krijgt. Overigens,
landinrichting staat ook op het plan voor
de kust van West Zeeuws-Vlaanderen.
Als de natuurinbreng goed is, kan hier
wellicht bereikt worden dat het span
ningsveld tussen recreatie enerzijds en
natuur en landschap anderzijds wat ver
lucht wordt.
Maar er is nog meer aan de hand in onze
polders dan ruilverkavelingen. Specifiek
wil ik hier noemen de zogenaamde A2-
«tt »-^ó
^.uVp-'n v
werken welke door de verschillende Wa
terschappen worden uitgevoerd. Kleine
ruilverkavelingetjes noem ik ze, maar
klein niet in die zin dat hun gevolgen voor
natuur en landschap ook klein zijn. Inte
gendeel. De gevolgen zijn enorm. A2-
werken hebben tot voornaamste doel het
verbeteren van de waterhuishouding.
Nog afgezien van het effekt van ontwate
ring, want daar komt het toch vaak op
neer, dat een van de voornaamste bedrei
gingen is voor onze vochtige natuurter
reinen, leveren deze werken ook op een
heel andere manier schade aan natuur en
landschap. Er vinden namelijk op grote
schaal grondwerkzaamheden plaats.
Grote nieuwe en vooral diepe en brede
sloten en watergangen worden gegraven.
Hebt u zich wel eens afgevraagd wat er
met de vrijkomende grond gedaan wordt?
Niet zelden verdwijnt dat in een of ander
kreekrestant, overhoekje, veedrinkput of
laaggelegen stuk weiland. En ziedaar,
juist die terreintjes die voor natuur en
landschap zo enorm belangrijk zijn. Maar
ook hier heeft de overheid mogelijkheden
om te sturen. Via een Natuurbescher
mingsbeschikking bijvoorbeeld welke via
de Dienst Natuur, Milieu en Faunabe
heer wordt afgegeven. Via deze beschik
king kunnen een aantal voorwaarden ge
steld worden aan de werkzaamheden en
er dient een landschapsplannetje opge
steld te worden. De ervaringen die wij de
afgelopen jaren opgedaan hebben met
deze A2-werken geven aan dat met die
Natuurbeschermingsbeschikking niet
datgene gedaan wordt wat er mee gedaan
zou kunnen worden. We zouden graag
zien dat ook bij A2-werken de natuurin
breng sterk verbeterd. En in dat land
schapsplan wat in dit kader wordt opge
steld kunnen daar niet eens wat creatieve
dingen gedaan worden? Een laaggelegen
grasland, of een kruidenrijke oever langs
een kreek, dat zijn toch ook onderdelen
van het landschap. Misschien is het mo
gelijk om eens wat extra aandacht aan
deze terreintjes te schenken via deze weg.
een laatste punt wil ik hier naar voren
brengen. Dat zijn de grensoverschrijden
de natuurgebieden en landschappen. Het
landschap stopt niet bij de nationale
grens, evenmin houden daar de natuur
waarden op. Hier in Zeeuws-Vlaanderen
zien we op een aantal gebieden heel
duidelijk een relatie met het landschap en
de natuur aan de andere kant van de
grens. Dit zult u overigens ook vaak in de
nieuwe avifauna kunnen lezen. We heb
ben het hier dus over grensoverschrij
dende natuur- en landschapswaarden. Al
vele jaren wordt er aan gewerkt door de
overheid om deze grensoverschrijdende
gebieden extra aandacht te geven. Onder
andere gebeurt dit in Benelux-verband,
Al meer dan tien jaar probeert men iets
van de grond te krijgen, maar concreet is
er in feite nog niets gebeurt. Het enige wat
we nu zien is in het streekplan van Zee
land een kaartje waarin een aantal ge
bieden zijn opgenomen. Maar wat dit
concreet voor extra bescherming bete
kend of mogelijkheden voor een goed
beheer wordt niet aangegeven. Wij kun
nen ons niet aan de indruk onttrekken dat
er eigenlijk niet genoeg aandacht aan be
steed wordt, en ook hier zou het mini
sterie weer van betekenis kunnen zijn. Na
meer dan tien jaar zijn nu concrete resul
taten dringend geweest.
ik wil besluiten met een citaat uit het boek
"Vogels tussen Zwin en Saeftinghe":
"Dit boek wil duidelijk maken, hoe de
vogelwereld zich in Zeeuws-Vlaanderen
ontwikkelt, en tevens welke kant het op
kan. Het is aan de bestuurders om de
handschoen op te nemen. Zij dragen een
belangrijke verantwoordelijkheid. Na
tuurbescherming is uiteindelijk geen luxe,
maar pure noodzaak."
■«sis»