Dames en heren, Dames en heren, den welke zwaar onder druk staan. Ook de kleine landschapselementen die zor gen voor een gevarieerd en aantrekkelijk landschap ontkomen niet aan deze druk. Van belang in dit geval zijn de diverse ge bieden waarvoor een landinrichting is aangevraagd. In geheel West Zeeuws- Vlaanderen, tot en met de kanaalzone wil men een aantal zaken verbeteren via een landinrichting met een administratief ka rakter. De eerste ervaringen die we de af gelopen jaren opgedaan hebben met der gelijke ruilverkavelingen zijn niet direkt positief. Het proces van landschappelijke verschraling blijft doorzetten zonder dat daar in het kader van de ruilverkaveling veel tegenover staat. Het is van groot belang er voor te zorgen dat het multi functionele karakter dat met de nieuwe landinrichtingswet gestalte kreeg ook daadwerkelijk zijn intrede doet. Dit be tekend dat de natuurinbreng goed dient te zijn, met name in de voorbereidingscom missie. Ervoor moeten zorgen dat een goede NB-inbreng gegarandeerd is. Het ministerie zou dit kunnen ondersteunen. Wellicht dat we dan eens kunnen komen tot nieuwe projekten waar natuurbouw gepleegd kan worden. Dus het op nieuwe plaatsen creëren van natuur. Natuurlijk is het niet zo dat we daarmee in een klap alle verloren gegane natuurwaarden terug krijgen, maar een aantal goede zaken zijn wel te doen. Natuurbouw is een term die we regelmatig in allerlei nota's en plannen tegenkomen. Het wordt tijd dat dit concrete gestalte krijgt. Overigens, landinrichting staat ook op het plan voor de kust van West Zeeuws-Vlaanderen. Als de natuurinbreng goed is, kan hier wellicht bereikt worden dat het span ningsveld tussen recreatie enerzijds en natuur en landschap anderzijds wat ver lucht wordt. Maar er is nog meer aan de hand in onze polders dan ruilverkavelingen. Specifiek wil ik hier noemen de zogenaamde A2- «tt »-^ó ^.uVp-'n v werken welke door de verschillende Wa terschappen worden uitgevoerd. Kleine ruilverkavelingetjes noem ik ze, maar klein niet in die zin dat hun gevolgen voor natuur en landschap ook klein zijn. Inte gendeel. De gevolgen zijn enorm. A2- werken hebben tot voornaamste doel het verbeteren van de waterhuishouding. Nog afgezien van het effekt van ontwate ring, want daar komt het toch vaak op neer, dat een van de voornaamste bedrei gingen is voor onze vochtige natuurter reinen, leveren deze werken ook op een heel andere manier schade aan natuur en landschap. Er vinden namelijk op grote schaal grondwerkzaamheden plaats. Grote nieuwe en vooral diepe en brede sloten en watergangen worden gegraven. Hebt u zich wel eens afgevraagd wat er met de vrijkomende grond gedaan wordt? Niet zelden verdwijnt dat in een of ander kreekrestant, overhoekje, veedrinkput of laaggelegen stuk weiland. En ziedaar, juist die terreintjes die voor natuur en landschap zo enorm belangrijk zijn. Maar ook hier heeft de overheid mogelijkheden om te sturen. Via een Natuurbescher mingsbeschikking bijvoorbeeld welke via de Dienst Natuur, Milieu en Faunabe heer wordt afgegeven. Via deze beschik king kunnen een aantal voorwaarden ge steld worden aan de werkzaamheden en er dient een landschapsplannetje opge steld te worden. De ervaringen die wij de afgelopen jaren opgedaan hebben met deze A2-werken geven aan dat met die Natuurbeschermingsbeschikking niet datgene gedaan wordt wat er mee gedaan zou kunnen worden. We zouden graag zien dat ook bij A2-werken de natuurin breng sterk verbeterd. En in dat land schapsplan wat in dit kader wordt opge steld kunnen daar niet eens wat creatieve dingen gedaan worden? Een laaggelegen grasland, of een kruidenrijke oever langs een kreek, dat zijn toch ook onderdelen van het landschap. Misschien is het mo gelijk om eens wat extra aandacht aan deze terreintjes te schenken via deze weg. een laatste punt wil ik hier naar voren brengen. Dat zijn de grensoverschrijden de natuurgebieden en landschappen. Het landschap stopt niet bij de nationale grens, evenmin houden daar de natuur waarden op. Hier in Zeeuws-Vlaanderen zien we op een aantal gebieden heel duidelijk een relatie met het landschap en de natuur aan de andere kant van de grens. Dit zult u overigens ook vaak in de nieuwe avifauna kunnen lezen. We heb ben het hier dus over grensoverschrij dende natuur- en landschapswaarden. Al vele jaren wordt er aan gewerkt door de overheid om deze grensoverschrijdende gebieden extra aandacht te geven. Onder andere gebeurt dit in Benelux-verband, Al meer dan tien jaar probeert men iets van de grond te krijgen, maar concreet is er in feite nog niets gebeurt. Het enige wat we nu zien is in het streekplan van Zee land een kaartje waarin een aantal ge bieden zijn opgenomen. Maar wat dit concreet voor extra bescherming bete kend of mogelijkheden voor een goed beheer wordt niet aangegeven. Wij kun nen ons niet aan de indruk onttrekken dat er eigenlijk niet genoeg aandacht aan be steed wordt, en ook hier zou het mini sterie weer van betekenis kunnen zijn. Na meer dan tien jaar zijn nu concrete resul taten dringend geweest. ik wil besluiten met een citaat uit het boek "Vogels tussen Zwin en Saeftinghe": "Dit boek wil duidelijk maken, hoe de vogelwereld zich in Zeeuws-Vlaanderen ontwikkelt, en tevens welke kant het op kan. Het is aan de bestuurders om de handschoen op te nemen. Zij dragen een belangrijke verantwoordelijkheid. Na tuurbescherming is uiteindelijk geen luxe, maar pure noodzaak." ■«sis»

Tijdschriftenbank Zeeland

't Duumpje | 1988 | | pagina 7