HET ZWIN Ontstaanswijze. Inpolderingen. Ijstijden. Velen kennen uit eigen ervaring de charme van een wandeling door het Zwin; niet voor niets worden de geor ganiseerde excursies door het gebied altijd druk bezocht. Wat meer omtrent de historie van het gebiedmaar meer nog omtrent de toekomst in onder staand artikel van Adrie Provoost Een studie van de oorspronkelijke vormgeving van het Zwin levert een totaal ander beeld op met de huidige situatie. In de Middeleeuwen vormde deze regio van de lage landen aan de zee met recht een zeer laaggelegen gebied van slikken en schorren. Vooral onder impuls van de kerkelijke macht werden in Noordwest- Vlaanderen een groot aantal polders bedijkt; deze bedijkingen werden vaak uitgebouwd vanuit een aantal van nature hooggelegen gedeelten. Vanuit deze gedachte vormden de oude dek- zandgebieden - o.a. bij Aardenburg, maar ook het Eiland van Cadzand - het middelpunt van bedijkingen. Rondom deze "hoge" landsdelen stroomde lange tijd het zeewater ongestoord in en uit; de geulen dienden voor de scheepvaart en brachten tussen Brugge en de Braakman een aantal steden en dorpen tot bloei. Naderhand verland- den in langzaam tempo deze getijgeu len, waardoor zich een karakteristiek element in het landschap wist te ont wikkelen: de kreken. Door de menselijke ingrepen op het gebied van inpolderingen ging het tempo, waarin een zoute zeearm omgezet werd in land, duidelijk omhoog. Niet langer was een natuur lijk proces alleen oorzaak van dit ver schijnsel; het gevolg van deze natuur lijke tendens was wel, dat de scheep vaart naar achtereenvolgens Brugge, Damme en Sluis niet langer mogelijk was. Naarmate de getijdegeul smaller en ondieper werd en de afstand tot de Noordzee groter, nam de verlanding toe. Daarbij tekende zich het oorspron kelijke patroon van hoofdgeulen en zijtakken ook in het nieuw gevormde landschap duidelijk af. Het moment van bedijking is op vele plaatsen na te lopen aan de hand van de hoogtelig ging van de grondslag; in de binnen kort verschijnende Atlas van West Zeeuwsch-Vlaanderen is op een pol- derkaart een volledig overzicht van deze bedijking opgenomen. Een belangrijke factor in het met suc ces uitvoeren van inpolderingen werd gevormd door de onafgebroken aanval op de kust door de getijden en stor men. Het ondergaan van een aantal ijs tijden is de grootste "motor" geweest in de hoogte van de zeewaterstand. Immers, tijdens zo'n ijstijd was het grootste gedeelte van het water als ijs in de buurt van de beide polen gecon centreerd. Afsmelting van de ijskap pen deed de waterstand gestaag, maar tot aanzienlijke hoogte stijgen. De daarbij optredende krachten moeten immens groot zijn geweest, wanneer bedacht wordt, dat in een dergelijke cyclus bijv. de Noordzee is ontstaan. Versneld door veel stormgeweld is daarbij het Nauw van Calais gevormd, waardoor het getij vrij spel kreeg in deze contreien. Het is nu juist deze 2

Tijdschriftenbank Zeeland

't Duumpje | 1992 | | pagina 4