De Versche polder
Wie het nog kan Volgen, mag het zeggen.
Op 26 april ontvingen we van het provin
ciebestuur een keurige brief waarin werd
medegedeeld dat de plannen voor de bouw
van zomerwoningen in de Versche Polder
bij Retranchement door Gedeputeerde
Staten waren afgekeurd. Maar op 18 mei
nam dat zelfde college het besluit een
afwijking van het streekplan op te stellen,
zodat de zomerwoningen er loch kunnen
komen. De besluitvorming over de
Versche Polder is dus nog lang niet aan
haar laatste bedrijf toe. Toch ziet de
natuurbescherming, die zich van het begin
af aan tegen de plannen van Sluis heeft
verzet, de toekomst met vertrouwen tege
moet. De stand van zaken:
Leefbaarheid
De Versche Polder ligt ten oosten van
Retranchement tegen het wallencomplex
aan. Als je vanaf de Markt in
Retranchement richting Cadzand fietst, is
het dus bij het buitenrijden het eerste pol-
derlje aan je linkerhand.
De gemeente Sluis wil 80 zomerwoningen
in deze polder bouwen om de leefbaarheid
van Retranchement te vergroten. Meer toe
risten en wat mensen die in de Versche
Polder permanent komen wonen, kunnen
bijdragen aan het openhouden van de win
kel en het café in het dorp. Maar er zijn
meer mogelijkheden om de leefbaarheid
Van Retranchement te vergroten. Het is
voor het voortbestaan van de lagere school
van belang dat er meer gezinnen met kin
deren komen wonen. De gemeente Sluis
heeft een dorpsplan opgesteld, waarin twee
mogelijkheden worden genoemd.
Allereerst door het verkopen van wonin
gen binnen het dorp aan toeristen niet meer
toe te staan. Daarnaast zijn er plannen voor
de bouw van nieuwe huizen. Deze maatre
gelen lijken beter geschikt om de leefbaar
heid van Retranchement te waarborgen dan
de bouw van een zomerwoningencomplex.
Vooral ook omdat aan bouwen in de Versche
Polder nogal wat bezwaren kleven.
Afgekeurd.
In het besluit van Gedeputeerde Staten om
de plannen af te keuren, zijn de bezwaren
netjes op een rij gezet. De landschappelijke
waarden van het gebied zijn groot. Het
wallencomplex van Retranchement is
uniek voor Nederland. Zomerwoningen in
deze polder die praktisch legen de wallen
aan worden gebouwd, tasten het ongerepte
karakter van dit gebied aan. Deze omge
ving is niet alleen landschappelijk van
belang, er zijn ook natuurwaarden in het
geding. Dat blijkt bijvoorbeeld uil het feit
dat Retranchement een belangrijk boom-
kikkergebied is. In het kader van het
Natuurbeleidsplan zal er rond
Retranchement nog veel nieuwe natuur
gerealiseerd worden, waarmee de zomer-
woningbouw op gespannen voet staat.
Daar staat tegenover dat het belang voor de
leefbaarheid van Retranchement onvol
doende is aangetoond en dat er niet
gezocht is naar alternatieven. Letterlijk
stelt het provinciebestuur: "Naar onze
opvatting wegen de belangen van bebou
wing van dit gebied niet op tegen de in
landschappelijk en cultuurhistorisch
opzicht daaraan verbonden nadelen".
Daarnaast zijn er nog een paar bestuurlijke
redenen om het plan af te keuren, zoals het
nieuwe recreatiebeleid van de provincie.
Dit staat geen nieuwe verblijfsrecreatie-
plannen meer toe in de kuststrook. Omdat
het plan ook geen bijdrage levert aan de
verscheidenheid van recreatievoorzienin
gen past het niet in dit provinciale beleid.
Ook past de verblijfsrecreatie in de
Versche Polder niet in het streekplan,
omdat dit gebied daarin een agrarische
functie heeft.
Goedgebeurd
Het besluit van Gedeputeerde Staten om de
plannen van de gemeente Sluis af te keuren
wordt, ik zou bijna zeggen ongebruikelijk
goed, degelijk en uitgebreid beargumen
teerd. Des te opmerkelijker is het, dat het
provincie bestuur alsnog heeft besloten het
streekplan te wijzigen om de woningbouw
in de Versche Polder mogelijk te maken.
Dit besluit werd ingegeven door de politie
ke druk vanuit Provinciale Staten. Een
groot deel van de Staten is voorstander van
het zomerwoningenplan. De gemeente
Sluis heeft er ook alles aan gedaan om de
statenleden voor het plan te winnen.
Tijdens de zitting van de commissie
Ruimtelijke Ordening werden de statenle
den getrakteerd op bolussen. Daarbuiten
werd geen gelegenheid onbenut gelaten
om statenleden en fracties over de streep te
trekken. Het lobbywerk heeft succes
gehad, li jkt het. Het feil dat de burgemees
ter van Sluis voorzitter is van VVD-
Zeeland en de secretaris van Sluis tevens
secretaris van D'66-Zeeland zal daarbij van
nut geweest zijn. Toch zit de gemeente
Sluis met een probleem. De gemeente staat
namelijk voor de keuze om bij de Raad
van State tegen het besluit van GS in
beroep te gaan of te wachten tot het streek
plan is gewijzigd en dan het plan van begin
af aan weer in procedure te brengen. In
beroep gaan bij de Raad van State levert
het snelst duidelijkheid, maar is ongewis.
Wachten op de streekplanafwijking bete
kent dat het op z'n minst nog drie jaar
duurt, voordat alle procedures zijn doorlo
pen en de uitkomst is even onzeker. Daar
komt nog bij dat de gemeente Sluis bij een
nieuwe procedure voor de voeten gewor
pen kan worden, dat het niet van de moge
lijkheid heeft gebruik gemaakt om in
beroep te gaan bij de Raad van State. Dal
kan uitgelegd worden als een "instemmen
met".
Gerust
De natuurbescherming staat niet voor zo'n
dilemma en kan rustig afwachten. Als
Sluis besluit om zich neer te leggen bij de
beslissing van GS, zijn er nog heel wat
mogelijkheden om verzet aan te tekenen.
Uiteindelijk zal het plan een keer aan de
Raad van State ter toetsing worden voorge
legd en daar zullen het de argumenten zijn
die de doorslag geven. Maar voor het
zover is, zal er nog heel wat water door de
Schelde stromen.
Thijs Kramer.
3