De Versche polder Wie het nog kan Volgen, mag het zeggen. Op 26 april ontvingen we van het provin ciebestuur een keurige brief waarin werd medegedeeld dat de plannen voor de bouw van zomerwoningen in de Versche Polder bij Retranchement door Gedeputeerde Staten waren afgekeurd. Maar op 18 mei nam dat zelfde college het besluit een afwijking van het streekplan op te stellen, zodat de zomerwoningen er loch kunnen komen. De besluitvorming over de Versche Polder is dus nog lang niet aan haar laatste bedrijf toe. Toch ziet de natuurbescherming, die zich van het begin af aan tegen de plannen van Sluis heeft verzet, de toekomst met vertrouwen tege moet. De stand van zaken: Leefbaarheid De Versche Polder ligt ten oosten van Retranchement tegen het wallencomplex aan. Als je vanaf de Markt in Retranchement richting Cadzand fietst, is het dus bij het buitenrijden het eerste pol- derlje aan je linkerhand. De gemeente Sluis wil 80 zomerwoningen in deze polder bouwen om de leefbaarheid van Retranchement te vergroten. Meer toe risten en wat mensen die in de Versche Polder permanent komen wonen, kunnen bijdragen aan het openhouden van de win kel en het café in het dorp. Maar er zijn meer mogelijkheden om de leefbaarheid Van Retranchement te vergroten. Het is voor het voortbestaan van de lagere school van belang dat er meer gezinnen met kin deren komen wonen. De gemeente Sluis heeft een dorpsplan opgesteld, waarin twee mogelijkheden worden genoemd. Allereerst door het verkopen van wonin gen binnen het dorp aan toeristen niet meer toe te staan. Daarnaast zijn er plannen voor de bouw van nieuwe huizen. Deze maatre gelen lijken beter geschikt om de leefbaar heid van Retranchement te waarborgen dan de bouw van een zomerwoningencomplex. Vooral ook omdat aan bouwen in de Versche Polder nogal wat bezwaren kleven. Afgekeurd. In het besluit van Gedeputeerde Staten om de plannen af te keuren, zijn de bezwaren netjes op een rij gezet. De landschappelijke waarden van het gebied zijn groot. Het wallencomplex van Retranchement is uniek voor Nederland. Zomerwoningen in deze polder die praktisch legen de wallen aan worden gebouwd, tasten het ongerepte karakter van dit gebied aan. Deze omge ving is niet alleen landschappelijk van belang, er zijn ook natuurwaarden in het geding. Dat blijkt bijvoorbeeld uil het feit dat Retranchement een belangrijk boom- kikkergebied is. In het kader van het Natuurbeleidsplan zal er rond Retranchement nog veel nieuwe natuur gerealiseerd worden, waarmee de zomer- woningbouw op gespannen voet staat. Daar staat tegenover dat het belang voor de leefbaarheid van Retranchement onvol doende is aangetoond en dat er niet gezocht is naar alternatieven. Letterlijk stelt het provinciebestuur: "Naar onze opvatting wegen de belangen van bebou wing van dit gebied niet op tegen de in landschappelijk en cultuurhistorisch opzicht daaraan verbonden nadelen". Daarnaast zijn er nog een paar bestuurlijke redenen om het plan af te keuren, zoals het nieuwe recreatiebeleid van de provincie. Dit staat geen nieuwe verblijfsrecreatie- plannen meer toe in de kuststrook. Omdat het plan ook geen bijdrage levert aan de verscheidenheid van recreatievoorzienin gen past het niet in dit provinciale beleid. Ook past de verblijfsrecreatie in de Versche Polder niet in het streekplan, omdat dit gebied daarin een agrarische functie heeft. Goedgebeurd Het besluit van Gedeputeerde Staten om de plannen van de gemeente Sluis af te keuren wordt, ik zou bijna zeggen ongebruikelijk goed, degelijk en uitgebreid beargumen teerd. Des te opmerkelijker is het, dat het provincie bestuur alsnog heeft besloten het streekplan te wijzigen om de woningbouw in de Versche Polder mogelijk te maken. Dit besluit werd ingegeven door de politie ke druk vanuit Provinciale Staten. Een groot deel van de Staten is voorstander van het zomerwoningenplan. De gemeente Sluis heeft er ook alles aan gedaan om de statenleden voor het plan te winnen. Tijdens de zitting van de commissie Ruimtelijke Ordening werden de statenle den getrakteerd op bolussen. Daarbuiten werd geen gelegenheid onbenut gelaten om statenleden en fracties over de streep te trekken. Het lobbywerk heeft succes gehad, li jkt het. Het feil dat de burgemees ter van Sluis voorzitter is van VVD- Zeeland en de secretaris van Sluis tevens secretaris van D'66-Zeeland zal daarbij van nut geweest zijn. Toch zit de gemeente Sluis met een probleem. De gemeente staat namelijk voor de keuze om bij de Raad van State tegen het besluit van GS in beroep te gaan of te wachten tot het streek plan is gewijzigd en dan het plan van begin af aan weer in procedure te brengen. In beroep gaan bij de Raad van State levert het snelst duidelijkheid, maar is ongewis. Wachten op de streekplanafwijking bete kent dat het op z'n minst nog drie jaar duurt, voordat alle procedures zijn doorlo pen en de uitkomst is even onzeker. Daar komt nog bij dat de gemeente Sluis bij een nieuwe procedure voor de voeten gewor pen kan worden, dat het niet van de moge lijkheid heeft gebruik gemaakt om in beroep te gaan bij de Raad van State. Dal kan uitgelegd worden als een "instemmen met". Gerust De natuurbescherming staat niet voor zo'n dilemma en kan rustig afwachten. Als Sluis besluit om zich neer te leggen bij de beslissing van GS, zijn er nog heel wat mogelijkheden om verzet aan te tekenen. Uiteindelijk zal het plan een keer aan de Raad van State ter toetsing worden voorge legd en daar zullen het de argumenten zijn die de doorslag geven. Maar voor het zover is, zal er nog heel wat water door de Schelde stromen. Thijs Kramer. 3

Tijdschriftenbank Zeeland

't Duumpje | 1993 | | pagina 3