4
De Stichting wil als bemiddelaar en
"vangnet" dienen wanneer een dijk of
kreek qua eigendom en beheer in een
vacuüm terecht dreigt te komen. Zij
wil een aanspreekbare rechtspersoon
zijn, indien het behoud van dijken en
kreken en hun waarden in het geding
is.
Bij dit werk horen de nodige contac
ten.
De Stichting ontmoet bij haar werk
voortdurend een aantal organisaties
die op hetzelfde terrein werkzaam zijn.
De vraag rijst of deze instanties eigen
lijk niet het werk behoren te doen wat
nu door de Stichting geschiedt. De
volgende instanties zijn betrokken bij
behoud en beheer van dijken en/of
kreken in West-Zeeuws-Vlaanderen:
- de "Stichting Het Zeeuwse Land
schap" en het "Staatsbosbeheer'
hebben dijken en kreken in beheer
en/of eigendom;
- de "Stichting Landschapsverzorging
Zeeland" helpt particulieren bij
onderhoud van knotbomen, mei
doornhagen etc.;
- de directie "Natuur, Bos-, Land
schapsbouw en Faunabeheer" ver
strekt onderhoudssubsidies als
onderdeel van hun beleid;
- het waterschap "Hel Vrije van
Sluis" geeft dijken en kreken (evt.
onder voorwaarden) in pacht aan
particulieren;
- gemeenten houden zich bezig met
dijkonderhoud;
- tenslotte hebben ook particulieren
dijken en kreken in eigendom en/of
onderhoud.
Ondanks (of dankzij?) het feit, dat
bestaande overheden ieder voor zich
hierin een eigen verantwoordelijkheid
heeft, is het nodig gebleken om vanuit
de bovengenoemde doelstellingen aan
vullende acties te ondernemen,
Meestal betreft dit situaties of ontwik
kelingen, die een ongunstige invloed
hebben op toekomst van dijken en kre
ken in het gewest. Van de tot nu toe
uitgevoerde werkzaamheden betreft
dit met name de in de streek aan de
gang zijnde plannen op het gebied van
ruimtelijke ordening en landinrichting.
Daarnaast wordt tijd en energie gesto
ken in bemiddeling bij diverse
beheers- en onderhoudssituaties bin
nen de invloedszone dijken en kreken;
in veel gevallen kunnen daarbij het
waterschap en particulieren als ingang
voor een bepaald vraagstuk optreden.
Daar, waar een duidelijk medebelang
aan de orde is, kunnen tevens bijv.
gemeenten of toeristische organisaties
een rol vervullen.
Naast deze vormen met een duidelijke
integratie van belangen komen in het
overleg ook zaken als specifieke ver
beteringsprojecten. gebiedsgerichte
benadering van watersystemen en
diverse beheersovereenkomsten aan de
orde met het doel belangen van kreken
en dijken te beschermen.
ONZE WERKWIJZE
IN DE PRAKTIJK.
Voor het op de voet kunnen volgen
van de diverse onderwerpen is door de
besturen van de eerdergenoemde ver
enigingen een werkgroep geïnstal
leerd. De samenstelling hiervan is dus
danig, dat alle betrokken instanties
1
14