4 De Stichting wil als bemiddelaar en "vangnet" dienen wanneer een dijk of kreek qua eigendom en beheer in een vacuüm terecht dreigt te komen. Zij wil een aanspreekbare rechtspersoon zijn, indien het behoud van dijken en kreken en hun waarden in het geding is. Bij dit werk horen de nodige contac ten. De Stichting ontmoet bij haar werk voortdurend een aantal organisaties die op hetzelfde terrein werkzaam zijn. De vraag rijst of deze instanties eigen lijk niet het werk behoren te doen wat nu door de Stichting geschiedt. De volgende instanties zijn betrokken bij behoud en beheer van dijken en/of kreken in West-Zeeuws-Vlaanderen: - de "Stichting Het Zeeuwse Land schap" en het "Staatsbosbeheer' hebben dijken en kreken in beheer en/of eigendom; - de "Stichting Landschapsverzorging Zeeland" helpt particulieren bij onderhoud van knotbomen, mei doornhagen etc.; - de directie "Natuur, Bos-, Land schapsbouw en Faunabeheer" ver strekt onderhoudssubsidies als onderdeel van hun beleid; - het waterschap "Hel Vrije van Sluis" geeft dijken en kreken (evt. onder voorwaarden) in pacht aan particulieren; - gemeenten houden zich bezig met dijkonderhoud; - tenslotte hebben ook particulieren dijken en kreken in eigendom en/of onderhoud. Ondanks (of dankzij?) het feit, dat bestaande overheden ieder voor zich hierin een eigen verantwoordelijkheid heeft, is het nodig gebleken om vanuit de bovengenoemde doelstellingen aan vullende acties te ondernemen, Meestal betreft dit situaties of ontwik kelingen, die een ongunstige invloed hebben op toekomst van dijken en kre ken in het gewest. Van de tot nu toe uitgevoerde werkzaamheden betreft dit met name de in de streek aan de gang zijnde plannen op het gebied van ruimtelijke ordening en landinrichting. Daarnaast wordt tijd en energie gesto ken in bemiddeling bij diverse beheers- en onderhoudssituaties bin nen de invloedszone dijken en kreken; in veel gevallen kunnen daarbij het waterschap en particulieren als ingang voor een bepaald vraagstuk optreden. Daar, waar een duidelijk medebelang aan de orde is, kunnen tevens bijv. gemeenten of toeristische organisaties een rol vervullen. Naast deze vormen met een duidelijke integratie van belangen komen in het overleg ook zaken als specifieke ver beteringsprojecten. gebiedsgerichte benadering van watersystemen en diverse beheersovereenkomsten aan de orde met het doel belangen van kreken en dijken te beschermen. ONZE WERKWIJZE IN DE PRAKTIJK. Voor het op de voet kunnen volgen van de diverse onderwerpen is door de besturen van de eerdergenoemde ver enigingen een werkgroep geïnstal leerd. De samenstelling hiervan is dus danig, dat alle betrokken instanties 1 14

Tijdschriftenbank Zeeland

't Duumpje | 1993 | | pagina 14