Waarheen leidt de weg... Van onze oud Zeeuw sch- Vlaming, correspondent, tevens planten-deskundige van buiten onze regio Alex de Meijer ont vingen we het verzoek on derstaand stuk in ons blad op te nemen. Het is een bezorgde vooruitblik op 'de toekomst. "Nederland als aanlegsteiger, lan dingsbaan, verkeersplein en rangeer terrein. Dat is het beeld dat opdoemt bij de grootscheepse plannen voor Betuweroute, Hoge Snelheids Lijn, Schiphol, wegennet en Rotterdamse haven." Met deze zinnen opent het manifest 'voor een ander vervoersbe leid', waarmee een flink aantal organi saties - waaronder 't Duumpje - een protest laat horen tegen de ongebrei delde groei van transport, waaraan de leefbaarheid van Nederland wordt op geofferd. Na het verschijnen van het rapport Zorgen voor Morgen leek iedereen in Nederland bekommerd om het milieu. De politieke partijen deden fraaie beloftes en men kreeg het idee dal er nu écht iets zou veranderen, hetgeen ook bleek uit het Nationaal Milieube leidsplan (-Plus) en het Tweede Structuurschema Verkeer en Ver voer (SVV) Het autoverkeer zou aan banden gelegd worden ten gunste van het openbaar vervoer. Gebroken beloftes Het liep anders: de overheid lapt zelfs de eigen milieudoelstellingen steeds meer aan haar laars. Voor luttele minuten tijdwinst wordt een geheel nieuwe HogeSnelheidsLijn aangelegd die het Groene Hart van de Randstad verder aantast. Bovendien breidt Schiphol verder uit. Nodig voor de werkgelegenheid? Volgens de progno ses zal deze miljardeninvestering in Schiphol 50.000 banen opleveren. Omgerekend komt dat neer op 600.000 gulden per arbeidsplaats. Een wel erg duur banenplan... In het eind vorig jaar verschenen Meerjarenprogramma Infrastruc tuur en Transport 1994-1998 kiest de regering onomwonden voor meer asfalt. Ondanks de afspraak om de snelwegen tot 2010 met niet meer dan 272 kilometer uit te breiden, komt er de komende jaren al 292 kilometer bij, in 2010 misschien opgelopen tot 1000 kilometer extra snelweg! terwijl bovendien subsidie voor stads- en streekvervoer sterk verlaagd wordt. Lichtpuntjes Nieuwe en te verbreden snelwegen en tunnels, uitbreiding van Schiphol en regionale vliegvelden, HSL en Betuwelijn: overal bestaat lokaal ver zet tegen deze plannen. Hoewel de protesten soms tot succesjes leiden - zo hebben 'Rotterdam Airport' en Westerschelde Oeververbinding op nieuw vertraging opgelopen - ziet het er over de hele linie beroerd uit. Het lijkt erop dat uiteindelijk de wal het schip zal keren: als Nederland écht vol is (met infrastructuur, auto's en kanto ren) en onleefbaar dreigt te worden. Toch zijn er wel enige lichtpuntjes. Enquêtes geven aan dat een meerder heid van de bevolking wel degelijk vindt dat nieuwe wegen geen echte oplossing zijn, en dat het openbaar vervoer voorrang moet hebben boven de auto. Een interessant initiatief is genomen door A SEED, een internationale (jon- geren)organisatie voor milieu en ont wikkeling. A SEED werkt het verband tussen lokaal protest en nationale en zelfs mondiale problemen verder uit. Aanvankelijk stuitte dit op onbegrip. De landelijke milieuorganisaties - in principe voorstanders van meer rail- vervoer - hadden weinig zin zich te veel te verbinden met de groepen die zich verzetten tegen HSL en Be tuwelijn. En de platforms van groepen tegen HSL en Betuwelijn leken zich te fixeren op technische oplossingen en tracédiscussies. Manifest Voornamelijk door de no nonsense- opstelling van het (demissionaire) kabinet heeft een breed scala van orga nisaties zich verenigd onder een genu anceerd geschreven maar inhoudelijk radicaal manifest, dat eind april is gepresenteerd, samen met een 'pijn- puntenkaart'. In het manifest - 'Pleidooi voor een ander vervoersbeleid' - wordt het toe nemende vervoer van mensen en goe deren op de korrel genomen. Er wordt gepleit voor regionalisering van eco nomieën. De door schuldenlast en ongelijke ruil veroorzaakte permanen te plundering van het Zuiden van haar grondstoffen wordt in verband ge bracht met (transport) problemen hier. Het werkgelegenheidsfabeltje wordt doorgeprikt en tenslotte worden de gebroken beloftes en ondemocratische procedures aan de kaak gesteld. Het manifest wordt inmiddels onder schreven door een aantal lokale (aktie) groepen, koepelorganisaties als Vere niging Landelijk Overleg Betuwe route en Platform Hogesnelheidstrein Nederland, milieuorganisaties als Stichting Natuur en Milieu, Vere niging Milieudefensie en de provincia le milieufederaties, en ontwikkelings organisaties als HIVOS. WISE en XminY. Voor informatie Milieudefensie (sektie Verkeer), Dam rak 26, 1012 LJ Amsterdam. 020- 6221366. A Seed-NL, Daalseweg 30, 6521 GM Nijmegen. 080-602939/562430 Jongeren Milieu Aktief, Oude Gracht 42, 3511 AR Utrecht. 030-316566 13

Tijdschriftenbank Zeeland

't Duumpje | 1994 | | pagina 13