EEN SCHONE SCHELDE IN DE UITVERKOOP Er breken spannende tijden aan voor een ieder die de Westerschelde een warm hart toedraagt. En wie doet dat ondertussen niet? Het besef begint bij steeds meer mensen door te dringen dat het Schelde-estuariiim tot de mooiste van Europa behoort. Of is het eigenlijk niet de mooisteMeanderende geulen, wandelende platen, uitgestrekte schorren en een getijbe weging die nog op ruim honderd kilometer van de monding merkbaar is. Er zijn echter enige grote bedreigingen aan de horizon. Plannen Voor het behoud van het schone en voor de grote schoonmaak van de vuile rivier zijn de verdiepingsplannen van de Vlaamse regering van buiten gewoon belang. Rijkswaterstaat wil voor de verdieping aan de Vlaamse regering al een vergunning geven, maar de Zeeuwse Milieu Federatie (ZMF) heeft daar samen met 6 andere Nederlandse en Vlaamse natuur- en milieuorganisaties bezwaar tegen aan getekend. Het is zeer de vraag of de Nederlandse regering voet bij stuk houdt dat er pas verdiept mag worden als er zicht is op een duidelijke verbe tering van de waterkwaliteit. Moet er per se verdiept worden, en zo ja, bestaat er een methode te verdiepen zonder schade toe te brengen aan natuur en milieu. Het wordt een heel gevecht, die verdieping van de Westerschelde. Er staan grote belan gen op het spel. Antwerpen Het zal je als wereldhaven maar over komen dat je vaarweg in een ander land ligt. De Antwerpse havenbaron nen zullen het Prins Maurits nooit ver geven, dat hij op een onbewaakt ogen blik een paar stadjes als Sluis en Hulst op de Spanjaarden veroverde. Achteraf kan het gezien worden als een strategische zet, maar dat was het toen zeker niet. De Schelde stroomde nog gewoon via de Oosterschelde in de Noordzee, en de Honte of Westerschelde was maar een miezerig stroompje. Weliswaar werd de vrije doorvaart van Antwerpen naar zee bij de onafhanke lijkheid van België ruim 150 jaar gele den per traktaat geregeld, maar echt vrij is Antwerpen niet op de Westerschelde. Vanaf hel moment dat de schepen zo diep steken dat ze niet of nauwelijks de ondiepe drempels in de eeuwig wijzigende vaargeul kunnen passeren, moet er gebaggerd worden. En op zo'n moment is en blijft het Nederlands grondgebied. Het gaat nog goed, zolang er door de beide regeringen op dezelfde wijze over het probleem wordt gedacht. Nu er echter andere winden waaien aan beide zijden van de grens als het over natuur en milieu gaat, levert dat pro blemen op, een communicatiepro bleem vooral. Nederland heeft als mondingsgebied van een aantal vuile Europese rivieren z'n lesje wel geleerd. Het loopt voorop bij het terugdringen van de waterver vuiling. Dat kost ook de burgers steeds meer geld. Het wordt voor de water schappen moeilijk om de inwoners met hoge lasten te confronteren om hel afvalwater schoon in de Westerschelde te kunnen lozen, terwijl bij de grens een enorme vuil vracht passeert. De gemiddelde Vlaamse bestuurder kan de Nederlandse bezorgdheid om het milieu niet serieus nemen. Dal doet hij in eigen huis ook niet. België verdenkt Nederland van onwil als het speciale eisen stelt aan de waterkwali teit van de Schelde, of een baggerme- o

Tijdschriftenbank Zeeland

't Duumpje | 1994 | | pagina 2