Duurzaam Veiliger Het Dluimpje heeft in haar voor de gele genheid opgerichte werkgroep Duur zaam Veilig de voorgestelde plannen op haar merites beoordeeld en 't Duumpje zou 't Duumpje niet zijn als we zo hier en daar niet enige op- en aanmerkingen hadden. Onze opmerkingen zijn samengebracht in een uigebreid rapport, waaruit U hier reeds enige hoofdlijnen kunt lezen. In principe onderschrijft 't Duumpje de uitgangspunten van Duurzaam Veilig. De meeste ongelukken gebeuren door te hard rijden op wegen, die vaak niet goed ingericht zijn voor hun functie, bij pas seerbewegingen en op kruisingen, die niet 'duidelijk' zijn voor de gebruiker, en wie kan er nu bezwaar tegen hebben deze verkeersonveilige situatie in ons landje te verbeteren. Volgens 't Duumpje kan er alleen sprake zijn van duurzaam veilig(er) door: - de automobiliteit terug te dringen; - het leiden van verkeersstromen: Uitgaande van de aanleg van een vaste oeververbinding moet de inrichting van het wegennet erop gericht zijn dat het doorgaande verkeer naar België en Frankrijk direkt via de Tractaatweg naar België rijdt. Het verkeer in West Zeeuws-Vlaanderen is dus enkel bestemmingsverkeer. Dit verkeer moet zich langs geleide routes bewe-'* gen, die speciaal voor deze functie zijn ingericht, en niet kris-kras door de polders. - in verkeersgebieden (gebieden die al leen gebruikt worden om doorheen te rijden, op weg naar een bestemming) moet het verkeer met verschillende snelheden worden gescheiden en kan een relatief hoge snelheid gehanteerd worden; in verblijfsgebieden (gebieden met de functie wonen, winkelen, werken e.d.) kan het verkeer gemengd worden, maar geldt een lage maximum snel heid; - fietsverkeer als vervoersalternatief te stimuleren door o.a. een fijnmazig fietsnetwerk met voldoende over/on derdoorgangen over gebiedsontslui- tingswegen en de stroomweg, veilige, aantrekkelijke en comfortabele fiets routes en fietsenstallingen bij bushal tes e.d.; - openbaar vervoer te verbeteren en een goede bootverbinding Breskens-VI is- singen handhaven voor voetgangers en fietsers; - scherpe verkeerscontroles. Wegcategorieën. 't Duumpje heeft de volgende catego rieën wegen onderscheiden: - Voetpaden; - Fietspaden; - Erftoegangswegen. tvoe B met men ging van verkeerssoorten en een maxi mum snelheid van 60 km/uur (40 km/- uur vindt 't Duumpje irreëel); - Eiftoegangswegen, type A met schei ding van verkeerssoorten (d.w.z. een apart fietspad) en een maximum snel heid van 80 km/uur (.60 km/uur is dan niet nodig); - Gebiedsontsluitingwegen met geschei den rijbanen, parallelwegen, fietspa den en een maximum snelheid van 80 km/uur; - Stroomweg, met hard gescheiden rij banen. vluchtstroken, parallelwegen, fietspaden, een maximum snelheid van 80 km/uur (dit in tegenstelling lot de Duurzaam Veiligplannen die 100 km/uur aangeven) en geen aansluiting op erftoegangswegen. Aansluiting met gebiedsontsluitingswegen d.m.v. ro tondes of ongelijkvloerse kruisingen (onderdoorgangen). - Autosnelweg, de Tractaatweg en de Expresweg. Maximumsnelheden. De reden dat 'l Duumpje pleit voor een stroomweg met een maximumsnelheid van 80 km/uur in plaats van 100 km/uur, is omdat ze vindt dat de nadelen voor natuur, milieu en landschap niet opwe gen tegen de voordelen van het 20 km/uur harder kunnen rijden. Bovendien heeft veruit de grootste groep wegge bruikers absoluut geen behoefte aan deze hogere snelheid. Rondwegen. 't Duumpje is geen voorstander van aan leg van rondwegen rond Sluis, Aar denburg, Schoondijke en Breskens. Verder vinden we ongelijkvloerse krui singen, die te veel als obstakel in het landschap worden gebouwd, onaccepta bel. Kruispunten moeten zodanig worden ingericht dat ze voor iedereen duidelijk zijn. Door middel van snelheidsbeper- kende maatregelen zal worden gepro beerd de verschillende snelheden op de wegen te handhaven. Ook door maatre gelen als landbouwsluizen en zgn. 'knip pen' kunnen wegen veiliger en/of auto- luw worden gemaakt. Meer asfaltminder landschap. Duurzaam Veilig heeft grote consequen ties voor natuur en landschap. Al dat nieuwe asfalt en grote kunstwerken ver storen het kenmerkende landschap van de streek. Niet alleen hectares reser- vaatsgebied moeten worden gecompen seerd, ook hectares beheersgebied en particuliere landschapselementen gaan verloren. Doorstroming. Een grofmazig autonetwerk en een fijn mazig fietsnetwerk zorgen voor een goede doorstroming van het autoverkeer en garanderen dat rust. ruimte en land schap op het platteland niet verloren gaan. Dit is zeker positief voor de waar dering van de streek door bewoners, maar ook door bezoekers, recreanten en toeristen. Tenslotte. Omdat het verkeersaanbod na de aanleg van de vaste oeververbinding nog zo onzeker is, verdient het de aanbeveling alleen te beginnen met de werkelijk noodzakelijke maatregelen ten gunste van de verkeersveiligheid op het platte land. Grote voorzieningen, zoals het opwaar deren van de N61 tot 100 km-weg, rond wegen langs Schoondijke, Sluis, Aar denburg, Breskens en de aanleg van ongelijkvloerse kruisingen is milieu- en landschapsonvriendelijk en komen voor namelijk de economische ontwikkeling ten goede, in plaats van de verkeersvei ligheid. Dat kan ons inziens nooit de bedoeling zijn van het plan Duurzaam Veilig. Geertje van der Krogt. 14

Tijdschriftenbank Zeeland

't Duumpje | 1995 | | pagina 14