Duurzaam Veiliger
Het Dluimpje heeft in haar voor de gele
genheid opgerichte werkgroep Duur
zaam Veilig de voorgestelde plannen op
haar merites beoordeeld en 't Duumpje
zou 't Duumpje niet zijn als we zo hier
en daar niet enige op- en aanmerkingen
hadden.
Onze opmerkingen zijn samengebracht
in een uigebreid rapport, waaruit U hier
reeds enige hoofdlijnen kunt lezen.
In principe onderschrijft 't Duumpje de
uitgangspunten van Duurzaam Veilig.
De meeste ongelukken gebeuren door te
hard rijden op wegen, die vaak niet goed
ingericht zijn voor hun functie, bij pas
seerbewegingen en op kruisingen, die
niet 'duidelijk' zijn voor de gebruiker,
en wie kan er nu bezwaar tegen hebben
deze verkeersonveilige situatie in ons
landje te verbeteren.
Volgens 't Duumpje kan er alleen sprake
zijn van duurzaam veilig(er) door:
- de automobiliteit terug te dringen;
- het leiden van verkeersstromen:
Uitgaande van de aanleg van een vaste
oeververbinding moet de inrichting
van het wegennet erop gericht zijn dat
het doorgaande verkeer naar België en
Frankrijk direkt via de Tractaatweg
naar België rijdt. Het verkeer in West
Zeeuws-Vlaanderen is dus enkel
bestemmingsverkeer. Dit verkeer
moet zich langs geleide routes bewe-'*
gen, die speciaal voor deze functie
zijn ingericht, en niet kris-kras door de
polders.
- in verkeersgebieden (gebieden die al
leen gebruikt worden om doorheen te
rijden, op weg naar een bestemming)
moet het verkeer met verschillende
snelheden worden gescheiden en kan
een relatief hoge snelheid gehanteerd
worden;
in verblijfsgebieden (gebieden met de
functie wonen, winkelen, werken e.d.)
kan het verkeer gemengd worden,
maar geldt een lage maximum snel
heid;
- fietsverkeer als vervoersalternatief te
stimuleren door o.a. een fijnmazig
fietsnetwerk met voldoende over/on
derdoorgangen over gebiedsontslui-
tingswegen en de stroomweg, veilige,
aantrekkelijke en comfortabele fiets
routes en fietsenstallingen bij bushal
tes e.d.;
- openbaar vervoer te verbeteren en een
goede bootverbinding Breskens-VI is-
singen handhaven voor voetgangers
en fietsers;
- scherpe verkeerscontroles.
Wegcategorieën.
't Duumpje heeft de volgende catego
rieën wegen onderscheiden:
- Voetpaden;
- Fietspaden;
- Erftoegangswegen. tvoe B met men
ging van verkeerssoorten en een maxi
mum snelheid van 60 km/uur (40 km/-
uur vindt 't Duumpje irreëel);
- Eiftoegangswegen, type A met schei
ding van verkeerssoorten (d.w.z. een
apart fietspad) en een maximum snel
heid van 80 km/uur (.60 km/uur is dan
niet nodig);
- Gebiedsontsluitingwegen met geschei
den rijbanen, parallelwegen, fietspa
den en een maximum snelheid van 80
km/uur;
- Stroomweg, met hard gescheiden rij
banen. vluchtstroken, parallelwegen,
fietspaden, een maximum snelheid
van 80 km/uur (dit in tegenstelling lot
de Duurzaam Veiligplannen die 100
km/uur aangeven) en geen aansluiting
op erftoegangswegen. Aansluiting met
gebiedsontsluitingswegen d.m.v. ro
tondes of ongelijkvloerse kruisingen
(onderdoorgangen).
- Autosnelweg, de Tractaatweg en de
Expresweg.
Maximumsnelheden.
De reden dat 'l Duumpje pleit voor een
stroomweg met een maximumsnelheid
van 80 km/uur in plaats van 100 km/uur,
is omdat ze vindt dat de nadelen voor
natuur, milieu en landschap niet opwe
gen tegen de voordelen van het 20
km/uur harder kunnen rijden. Bovendien
heeft veruit de grootste groep wegge
bruikers absoluut geen behoefte aan
deze hogere snelheid.
Rondwegen.
't Duumpje is geen voorstander van aan
leg van rondwegen rond Sluis, Aar
denburg, Schoondijke en Breskens.
Verder vinden we ongelijkvloerse krui
singen, die te veel als obstakel in het
landschap worden gebouwd, onaccepta
bel.
Kruispunten moeten zodanig worden
ingericht dat ze voor iedereen duidelijk
zijn. Door middel van snelheidsbeper-
kende maatregelen zal worden gepro
beerd de verschillende snelheden op de
wegen te handhaven. Ook door maatre
gelen als landbouwsluizen en zgn. 'knip
pen' kunnen wegen veiliger en/of auto-
luw worden gemaakt.
Meer asfaltminder landschap.
Duurzaam Veilig heeft grote consequen
ties voor natuur en landschap. Al dat
nieuwe asfalt en grote kunstwerken ver
storen het kenmerkende landschap van
de streek. Niet alleen hectares reser-
vaatsgebied moeten worden gecompen
seerd, ook hectares beheersgebied en
particuliere landschapselementen gaan
verloren.
Doorstroming.
Een grofmazig autonetwerk en een fijn
mazig fietsnetwerk zorgen voor een
goede doorstroming van het autoverkeer
en garanderen dat rust. ruimte en land
schap op het platteland niet verloren
gaan. Dit is zeker positief voor de waar
dering van de streek door bewoners,
maar ook door bezoekers, recreanten en
toeristen.
Tenslotte.
Omdat het verkeersaanbod na de aanleg
van de vaste oeververbinding nog zo
onzeker is, verdient het de aanbeveling
alleen te beginnen met de werkelijk
noodzakelijke maatregelen ten gunste
van de verkeersveiligheid op het platte
land.
Grote voorzieningen, zoals het opwaar
deren van de N61 tot 100 km-weg, rond
wegen langs Schoondijke, Sluis, Aar
denburg, Breskens en de aanleg van
ongelijkvloerse kruisingen is milieu- en
landschapsonvriendelijk en komen voor
namelijk de economische ontwikkeling
ten goede, in plaats van de verkeersvei
ligheid. Dat kan ons inziens nooit de
bedoeling zijn van het plan Duurzaam
Veilig.
Geertje van der Krogt.
14