w
Impressie van een aansluiting van een
gebiedsontsluitingsweg op een
stroomweg.
wordt op deze wegen zoveel mogelijk
via rotondes geleid. De maximumsnel
heden die men hierbij in gedachten
heeft zijn 80 km buiten en 50 km bin
nen de bebouwde kom.
Eer derde type weg brengt ons naar
'huis', de zogenaamde erftoegangs-
weg.
Een aantal erftoegangswegen hebben
echter een soort 'verzamelfunctie': er
raast nogal veel verkeer over. Dit
maakt het gewenst de verkeerssoorten
te scheiden door een fietspad. Men
spreekt dan van een erftoegangsweg
type A. Ze kennen een maximumsnel
heid van 60 km. De andere, minder
druk bereden wegen kennen een maxi
mumsnelheid van 40 km. Gezien deze
snelheid is er dan ook geen reden om
tot scheiding van verkeerssoorten over
te gaan. Men noemt dit een erftoe
gangsweg type B.
Gedragsbeïn vloeding
Een voornaam deel van Duurzaam
Veilig bestaat er ook uit de verkeers
deelnemer tot een verantwoorder weg
gebruik te bewegen via training, scho
ling en voorlichting. Dit is overigens
niets nieuws. Wat wél nieuw is, is dat
de inrichting van de weg de wegge
bruiker moet aanzetten tot een veiliger
weggedrag.
M obiliteitsbeleid
Van de mens wordt verwacht dat hij
steeds mobieler is. In kleinere ge
meenschappen worden voorzieningen
opgeheven om in centrumgemeenten
te worden gecentraliseerd: zieken- en
gemeentehuizen, winkelcentra, scho
len, bibliotheken etc. Zo gaat men ook
steeds verder van het werk wonen. Het
aantal verkeersdoden is dan ook een
produkt van de mobiliteit en het risico.
Het zou soms al veel helpen als men
sen op de fiets een boodschapje binnen
het dorp zouden doen, of grotere
afstanden zouden bereizen met het
openbaar vervoer. Carpooling levert
ook goede resultaten. Vooral waar
grotere hoeveelheden mensen op één
en hetzelfde bedrijf werken, kan hier
van veel meer gebruik gemaakt wor
den.
Ruimtelijke Ordening
Via dit instrument kan men ook tot
een veiliger verkeer komen. Stede-
bouwkundigen en planologen moeten
de leeffuncties zo op elkaar afstem
men dat de mens zich effectief en vei
lig kan verplaatsen. Als men er dus
voor zorgt dat er geen doorgaande
wegen dwars door dorpen lopen,
draagt ook dit bij aan de veiligheid.
Het zal duidelijk zijn dat dit een aan
pak is die pas na lange tijd effect sor
teert. De grote knelpunten kunnen via
vrij forse ingrepen aangepakt worden,
zoals door het aanleggen van een
rondweg. Naast de recent geopende
rondweg rond Oostburg zijn er rond
wegen gepland bij Breskens, Sluis en
Schoondijke.
Varianten
Uitgaande van bovengenoemde crite
ria zijn een drietal mogelijkheden uit
gewerkt die alle moeten leiden tot een
aanmerkelijk verkeersveiliger situatie.
Wij kennen een fundamentalischtische
variant die 380 miljoen kost: er zou 26
km. stroomweg, 65 km. erfontsluitings-
weg (met 20 rotondes) en 592 km. ver-
blijfsweg aangelegd moeten worden.
Het aantal verkeersslachtoffers zou
dalen met 60 (optimaal 85
De goedkoopste variant kiest voor
enige reconstructies, die minder ingrij
pend zijn maar altijd nog 120 miljoen
kosten en de verkeersdoden zou redu
ceren mèt 30
Het 'gulden' midden kost 200 miljoen
en levert 9 km. stroomweg met 2
ongelijkvloerse kruisingen. 50 km. erf-
ontsluitingsweg (met 25 rotondes) en
620 km. verblijfsweg op. Hierdoor
zouden er 55 (tot 70 minder
doden vallen.
Kosten
Het is ook voor deze variant 2 dat de
overheden in de streek een subsidie
verzoek ingediend hebben.
De totale kosten ad 200 miljoen wor
den verdeeld over de gemeenten (28
miljoen), het waterschap (22 miljoen),
de Provincie (54 miljoen) en het Rijk
voor de Rijkswegen (96 miljoen). De
ze kostenverdeling houdt geen reke
ning met de van overheidswege te ver
strekken subsidie.
Draagvlak
Aangezien de uitvoering van het plan
zeer ingrijpend is, en er ook voor de
streekbewoners forse bedragen mee
gemoeid zijn door een te verwachten
stijging van gemeentelijke en water
schapslasten, is men van overheidswe
ge druk doende voldoende 'draagvlak'
te kweken.
Allerlei maatschappelijke organisaties
worden uitgenodigd via een veelheid
aan inspraakrondes hun mening te
geven, opdat het plan op de bewoners
toegesneden kan worden. Voor deze
'communicatiestrategie' in de uitvoe
ringsfase is een bedrag van 5,4 mil
joen uitgetrokken.
Het is in het kader van deze inspraak
dat ook aan 't Duumpje gevraagd is
een bijdrage te leveren.
In hel hiernavolgende artikel leest u
meer over onze specifieke aan- en
opmerkingen op Duurzaam Veilig.
Jaap de Hulster.
Bronnen:
- Naar een duurzaam veilig wegennet
in West-Zeeuws Vlaanderen, Am
sterdam 1994.
- Duurzaam Veilig Verkeer West
Zeeuwsch-Vlaanderen; Notitie deel
onderzoeken; z.p. 1995.
- Duurzaam Veilig Verkeer West
Zeeuwsch-Vlaanderen; de stand van
zaken; z.p. 1995.
13