III - I
ook het natuurcompensatiebeginsel
opgenomen, verwoord in het Struc
tuurschema Groene Ruimte. Dit begin
sel is opgenomen om de aantasting
van belangrijke natuurgebieden in
Nederland tegen te gaan. Als het niet
anders kan omdat er grote maatschap
pelijke belangen op het spel staan,
behóórt het natuurver!ies gecompen
seerd te worden. Het is nog steeds niet
zo, dat het goed gaat met de
Nederlandse natuur. Dit soort maatre
gelen blijft van groot belang om de
natuur toekomst te geven.
Overigens is er in de Westerschelde al
een precedent aanwezig als het gaat
om natuurcompensatie. Bij de aanleg
van de jachthaven in Breskens en de
bouw van de appartemententorens
ging een oppervlakte slik verloren. De
projectontwikkelaar heeft ter compen
satie een financiële bijdrage geleverd
aan de inrichting van het buitendijkse
natuurproject bij Nummer Een.
In de hoofddoelstelling van het Be
leidsplan Westerschelde is duidelijk
neergelegd dat behoud en waar moge
lijk herstel van de natuurwaarden be
hoort te worden nagestreefd. Dit
beleidsplan is door de verschillende
overheden, betrokken bij de Wester
schelde onderschreven, dus zowel
door rijksoverheid, als provincies,
maar ook gemeentes en waterschap
pen!
Daar was weinig meer van te merken
toen het natuurherstelplan aan de orde
was. Zonder morren instemmen met
de verdieping en vervolgens weglopen
voor de natuurconsequenties
Kunnen we nog wel vertrouwen op de
overheid als het naluurbelang in het
geding is? In ieder geval niet als het
gaat 0111 waterschappen (die zich
wederom ontpopten als pure land
bouworganisaties) en gemeentebestu
ren.
Procedure
De minister van Verkeer en Waterstaat
heeft het BOW gevraagd een advies
uit te brengen over de natuurherstel-
maatregelen. Het BOW heeft vervol
gens gekozen voor een zogenaamde
'openplanprocedure'. De voorzitter
van de BOW presenteerde zich op de
voorlichtingsavonden als 'procesbege
leider' en de vertegenwoordiger van
Rijkswaterstaat was alleen aanwezig
voor het geven van objectieve infor
matie.
Deze aanpak heeft ertoe geleid dat van
begin af aan niemand zich verant
woordelijk voelde voor de verdediging
van een goed natuurherstelplan. Om
dat een goed herstelplan een verplich
ting is. voortkomend uit het verdrag en
het beleidsplan Westerschelde, had de
procedure nooit zo open mogen wor
den ingezet. De emoties die aan ont-
polderen zijn gekoppeld, zijn tevoren
niet goed ingeschat en de deur werd
open gezet voor de media om dit pro
ces te versterken. Tijdens de voorlich
tingsbijeenkomsten is van enige com
municatie geen sprake geweest. Het
eindresultaat is dat de voorlichtings
campagne het draagvlak voor een
natuurherstelplan eerder geschaad dan
ertoe bijgedragen heeft.'
Het DB van het BOW heeft gemeend
snel na afloop van de voorlichtingsbij
eenkomsten een standpunt te moeten
innemen.
Dit standpunt is in hoge mate bepaald
door de uitkomst van de voorlichtings
bijeenkomsten. Daarmee is afstand
genomen van hetgeen elke avond door
de voorzitter naar voren is gebracht,
namelijk dat er rekening behoort te
worden gehouden met het Beleidsplan
Westerschelde en er in het advies van
het BOW sprake behoort te zijn van
een volwaardig herstelplan en dat het
advies in de buurt behoort te komen
van dat wat de minister wenst.
Door zo zwaar te leunen op de uit
komsten van de voorlichtingsbijeen
komsten hebben deze een tevoren niet
als zodanig aangekondigde status van
referendum gekregen. Door de snelle
afhandeling van het advies is de zorg
vuldigheid geschaad.
De diverse schriftelijke inspraakreac
ties zijn niet betrokken bij het uitein
delijke advies. Hiermee wordt de
geboden inspraakmogelijkheid geweld
aangedaan. Tijdens de hele voorlich
tingsprocedure heeft niemand kunnen
beschikken over de zogenaamde "Ef
fectennota" van Rijkswaterstaat, zodat
een goede oordeelsvorming niet moge
lijk was.
De hele voorlichtingsprocedure is der
halve inhoudelijk en bestuurlijk als
absoluut ontoereikend te kwalificeren.
Conclusie
Naar onze mening behoort een advies
gegeven te worden aan de minister van
Verkeer en Waterstaat over het
Herstelplan Natuur dat recht doet aan
de grote natuurbelangen van de
Westerschelde en het vigerende
beleid.
Dat betekent of een volwaardig her
stelplan of het teruggeven van de
opdracht waardoor de minister niet
voor de voeten wordt gelopen in haar
uiteindelijke beslissing.
Het feit dat de vertegenwoordigers van
de ministeries van Landbouw,
Natuurbeheer en Visserij en van
Verkeer en Waterstaat zich gedistan
tieerd hebben van dit advies spreekt
boekdelen. Ook zij vinden dit een
advies waarmee geen recht wordt
gedaan aan de natuurbelangen van de
Westerschelde. Nu is de minister aan
het woord.
Thijs Kramer
•W/,. M
C' ,v
- r:±. ii:. WtSS?"-' -
3