W steld: de recreatieconcentratiegebieden met "slagen" (1) verbinden met de provinciale weg Breskens-Sluis. Deze "slagen" worden voorzien van aparte rijstroken voor fietsers. Voor de invul ling van de slagen is het kustgebied verdeeld in vier corridors nl. Bres- kens-Groede, Nieuwvliet-Bad, Cad- zand en Retranchement-Cadzand-Bad. Voor elke corridor zijn meerdere va rianten uitgewerkt. Zo is onder meer in het kemenmodel een "slag" voor Retranchement-Cadzand-Bad voorge steld via de Braamdijk en Zwinweg. In het streekmodel loopt de "slag" via Kanaalweg en Zwinweg. Bij deze variant zal het verkeer door het toe komstig natuurgebied in de voormali ge Zwingeul worden geleid, in plaats van door de woonkernen Terhofstede en Retranchement. In beide planalter natieven zijn locaties weergegeven om de kustweg te "knippen". Door deze "knippen" zullen verschillende recre atieconcentraties voor autoverkeer van elkaar worden gescheiden. Naast bovengenoemde variabele bouwstenen hebben beide plannen een aantal vaste bouwstenen. Dit betreft maatregelen op het gebied van: verbe teren van de verkaveling, verplaatsen van boerderijen, verbeteren van detail ontwatering, bosuitbreiding in de Knokkert, aanleg van ecologische ver bindingszones en onderhoudsvriende- lijke oevers, realisering van reser- vaats- en natuurontwikkelingsgebie den, dijk- erfbeplantingen en dorps- groen, aanleg van fietspaden en par keervoorzieningen en tot slot het be houd of versterking van archeologi sche- en cultuurhistorische elementen. Zoals hierboven is aangegeven, heeft de commissie twee planalternatieven opgesteld. Hierbij heeft zij zelf geen voorkeur uitgesproken voor één van de planalternatieven. Bij de inspraak op deze plannen zal moeten blijken welk van de alternatieven of delen hiervan het meeste draagvlak hebben in de streek. Voorlichting en inspraak Zoals op elk belangrijk moment in een landinrichtingsproject zal de commis sie de streek informeren en haar mening vragen over haar plannen. Voor de kust betekent dit dat bij het uitbrengen van het vop-mer (in febru ari 1997) de commissie een aantal voorlichtings- en inspraakbijeenkom sten zal organiseren. Hierbij zal inge gaan worden op de hoofdzaken van het plan (het vop-mer betreft slechts hoofdlijnen). De commissie wil hierbij reacties horen van de streek. Welke planonderdelen staan u aan Hoe kun nen ze worden verbeterd Welke ideeën heeft u Ook de natuurbe schermingsorganisaties kunnen hun wensen en opmerkingen kenbaar maken. Op basis van alle reacties zal de commissie haar plan aanpassen. Dit resulteert in een ontwerpplan. Dit ont werpplan is een plan dat opgebouwd is uit bouwstenen van het vop-mer en veel meer in detail zal uitgewerkt wor den. De detailuitwerking van de ont sluitingsstructuur wordt in deze fase in handen gegeven aan het projectbureau "Duurzaam Veilig". Dit project is evenals de Dienst Landinrichting en Beheer Landbouwgronden neergestre ken in hel gebouw aan het 17 oktober- plein 6 te IJzendijke. Indien u na aanleiding van dit artikel nader informatie wenst over het land inrichtingsproject Kust West Zeeuwsch-Vlaanderen kunt u contact opnemen met de heer P. van Kleef, tel. 0113-237228 of de heer A. Witte brood, tel. 0117-301910. 18 september 1996 (1) In het streekplan kust is het begrip 'slag' voor het eerst geïntroduceerd. Het komt erop neer dat men duidelijk onderscheid maakt tussen de verschil lende functies van de grond: agrarisch, recreatief gebruik of natuurfunctie. Deze functies worden via verkeers maatregelen streng van elkaar geschei den. De recreatie-concentratiegebie den (Breskens, Groede. Nieuwvliet en Cadzand-Bad) zijn straks onderling niet meer via de kustweg te bereiken. Slechts door terug naar de provinciale- weg te rijden, kan men op een andere 'slag' komen. De kustweg wordt zoge zegd voorzien van 'knippen'. Overi gens zijn deze knippen voorzien van landbouwsluizen, opdat het landbouw- verkeer hiervan geen hinder onder vindt, en probleemloos alle percelen kan bereiken, (red.) 3

Tijdschriftenbank Zeeland

't Duumpje | 1996 | | pagina 3