W
steld: de recreatieconcentratiegebieden
met "slagen" (1) verbinden met de
provinciale weg Breskens-Sluis. Deze
"slagen" worden voorzien van aparte
rijstroken voor fietsers. Voor de invul
ling van de slagen is het kustgebied
verdeeld in vier corridors nl. Bres-
kens-Groede, Nieuwvliet-Bad, Cad-
zand en Retranchement-Cadzand-Bad.
Voor elke corridor zijn meerdere va
rianten uitgewerkt. Zo is onder meer
in het kemenmodel een "slag" voor
Retranchement-Cadzand-Bad voorge
steld via de Braamdijk en Zwinweg. In
het streekmodel loopt de "slag" via
Kanaalweg en Zwinweg. Bij deze
variant zal het verkeer door het toe
komstig natuurgebied in de voormali
ge Zwingeul worden geleid, in plaats
van door de woonkernen Terhofstede
en Retranchement. In beide planalter
natieven zijn locaties weergegeven om
de kustweg te "knippen". Door deze
"knippen" zullen verschillende recre
atieconcentraties voor autoverkeer van
elkaar worden gescheiden.
Naast bovengenoemde variabele
bouwstenen hebben beide plannen een
aantal vaste bouwstenen. Dit betreft
maatregelen op het gebied van: verbe
teren van de verkaveling, verplaatsen
van boerderijen, verbeteren van detail
ontwatering, bosuitbreiding in de
Knokkert, aanleg van ecologische ver
bindingszones en onderhoudsvriende-
lijke oevers, realisering van reser-
vaats- en natuurontwikkelingsgebie
den, dijk- erfbeplantingen en dorps-
groen, aanleg van fietspaden en par
keervoorzieningen en tot slot het be
houd of versterking van archeologi
sche- en cultuurhistorische elementen.
Zoals hierboven is aangegeven, heeft
de commissie twee planalternatieven
opgesteld. Hierbij heeft zij zelf geen
voorkeur uitgesproken voor één van
de planalternatieven. Bij de inspraak
op deze plannen zal moeten blijken
welk van de alternatieven of delen
hiervan het meeste draagvlak hebben
in de streek.
Voorlichting en inspraak
Zoals op elk belangrijk moment in een
landinrichtingsproject zal de commis
sie de streek informeren en haar
mening vragen over haar plannen.
Voor de kust betekent dit dat bij het
uitbrengen van het vop-mer (in febru
ari 1997) de commissie een aantal
voorlichtings- en inspraakbijeenkom
sten zal organiseren. Hierbij zal inge
gaan worden op de hoofdzaken van
het plan (het vop-mer betreft slechts
hoofdlijnen). De commissie wil hierbij
reacties horen van de streek. Welke
planonderdelen staan u aan Hoe kun
nen ze worden verbeterd Welke
ideeën heeft u Ook de natuurbe
schermingsorganisaties kunnen hun
wensen en opmerkingen kenbaar
maken. Op basis van alle reacties zal
de commissie haar plan aanpassen. Dit
resulteert in een ontwerpplan. Dit ont
werpplan is een plan dat opgebouwd is
uit bouwstenen van het vop-mer en
veel meer in detail zal uitgewerkt wor
den. De detailuitwerking van de ont
sluitingsstructuur wordt in deze fase in
handen gegeven aan het projectbureau
"Duurzaam Veilig". Dit project is
evenals de Dienst Landinrichting en
Beheer Landbouwgronden neergestre
ken in hel gebouw aan het 17 oktober-
plein 6 te IJzendijke.
Indien u na aanleiding van dit artikel
nader informatie wenst over het land
inrichtingsproject Kust West
Zeeuwsch-Vlaanderen kunt u contact
opnemen met de heer P. van Kleef, tel.
0113-237228 of de heer A. Witte
brood, tel. 0117-301910.
18 september 1996
(1) In het streekplan kust is het begrip
'slag' voor het eerst geïntroduceerd.
Het komt erop neer dat men duidelijk
onderscheid maakt tussen de verschil
lende functies van de grond: agrarisch,
recreatief gebruik of natuurfunctie.
Deze functies worden via verkeers
maatregelen streng van elkaar geschei
den. De recreatie-concentratiegebie
den (Breskens, Groede. Nieuwvliet en
Cadzand-Bad) zijn straks onderling
niet meer via de kustweg te bereiken.
Slechts door terug naar de provinciale-
weg te rijden, kan men op een andere
'slag' komen. De kustweg wordt zoge
zegd voorzien van 'knippen'. Overi
gens zijn deze knippen voorzien van
landbouwsluizen, opdat het landbouw-
verkeer hiervan geen hinder onder
vindt, en probleemloos alle percelen
kan bereiken, (red.)
3